عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

دولت باید هزینه پوشش بیمه‌ای معتادان متجاهر را تقبل کند/ رشد اعتیاد و کارتن‌خوابی نشانه بیماری اقتصادی در کشور است

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس رشد اعتیاد و کارتن‌خوابی را علامت وجود بیماری اقتصادی در کشور دانست و عنوان کرد: دولت باید هزینه پوشش بیمه‌ای معتادان متجاهر را تقبل کند رشد.

دولت باید هزینه پوشش بیمه‌ای معتادان متجاهر را تقبل کند/ رشد اعتیاد و کارتن‌خوابی نشانه بیماری اقتصادی در کشور است
کد خبر: 265892
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۰۸:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| رسول خضری در مورد انتقاداتی پیرامون وضعیت گرمخانه‌های تهران که باعث عدم تمایل کارتن‌خواب‌ها برای مراجعه به این مراکز شده است، گفت: در سال 96 تعداد 10 هزار معتاد متجاهر وجود داشت که این تعداد در سال جاری به 19 هزار نفر رسیده است که بیانگر افزایش 9 هزار نفر به جمعیت کارتن خواب‌ها است، در این شرایط برای ساماندهی این قشر و ممانعت از افزایش تعداد کارتن خواب‌ها در سطح شهر باید به دنبال علت باشیم.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اعتیاد و کارتن‌خوابی علامت یک بیماری اقتصادی در مملکت است که نشان می‌دهد ما در زمینه برنامه‌ریزی برای بهبود حوزه اقتصادی به خوبی عمل نکرده‌ایم که خروجی آن رشد تعداد معتادان بوده است.

معتادان متجاهر مبتلا به بیماری چندوجهی هستند

وی در واکنش به اظهارنظر مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران مبنی بر اینکه وزارت بهداشت هزینه داروی بی‌خانمان‌ها را با تعرفه آزاد حساب می‌کند، تصریح کرد: اگر وضعیت معتادان متجاهر را مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که آنها هم از لحاظ روحی و هم جسمی تحت تاثیر ماده تخطیری قرار دارند و برای رعایت بهداشت، تامین سلامت، کنترل رفتار و ممانعت از ارتکاب جرم اراده‌ای از خود ندارند.

خضری افزود: معتادان متجاهر بیمارانی چند وجهی هستند که ارگان‌های مختلف بدنشان از مغز، قلب، کلیه، کبد، پوست، دستگاه گوارش و استخوان‌ها و ... تحت تاثیر اعتیاد قرار داشته و با انواع بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر درگیر شده است.

دولت نسبت به تامین اعتبارات لازم در بودجه برای ساماندهی معتادان متجاهر بی‌توجه است

وی اظهار کرد: اعتبارات مورد نیاز برای درمان معتادان متجاهر هر سال توسط وزیر بهداشت وقت و کمیسیون‌های بهداشت و اجتماعی مجلس درکمیسیون تلفیق برای درج در بودجه سالانه پیشنهاد می‌شود، اما محقق نمی‌شود، کمااینکه سال گذشته نیز این مهری را از سوی دولت دیدیم که ردیفی را برای تخصیص به این بخش تعیین نکرده بود، بنابراین مبلغی را از محل هدفمندی برای این بخش تعیین کردیم که کمتر از 18 درصد آن محقق شد که نتوانست پاسخگوی نیاز این بخش باشد.

دولت باید هزینه پوشش بیمه‌ای معتادان متجاهر را تقبل کند

خضری تاکید کرد: نیازهای موجود در حوزه درمان معتادان متجاهر با توجه به ماهیت و تنوع بیماری‌های مزمنی که این افراد بدان مبتلا هستند، قطعا با یک بیمار مبتلا به سرماخوردگی قابل مقایسه نیست و هزینه سنگینی را در بر دارد و حتی بعضا در بین آنها سرطان‌های پیشرفته هم مشاهده می‌شود، و این در حالی است که این گلایه به دولت وارد است که بودجه لازم برای بیمه این قشر را نمی‌بیند، بنابراین لازم است که یک‌بار برای همیشه تامین هزینه پوشش بیمه‌ای این افراد را تقبل کند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم وزارت بهداشت یا بیمه‌ها را در بحث تامین داروی مورد نیاز معتادان متجاهر زیرسوال ببریم باید ابتدا به بحث اصل بودجه برگردیم که چه میزان اعتبارات برای تحقق این امر در آن تعیین شده است.

سوءاطلاعات به اندازه سوءتغذیه کُشنده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیمه‌ها مبلغ محدودی را در اختیار دارند و با یک رشد بی‌رویه معتادان متجاهر مواجه هستند که نشان می‌دهد با آمار فزاینده‌ای روبرو هستیم، اما بودجه این بخش را کاهش می‌دهیم، به همین دلیل بیمه‌ها نمی‌توانند این افراد را تحت پوشش قرار دهند و وزارت بهداشت نیز با بودجه محدودی که در اختیار دارد، توان ارائه خدمات بیشتر به این بخش را ندارد و حتی اگر وزارت کشور و بهزیستی هم با تمام توان خود در این حوزه تلاش کنند، پاسخگوی نیاز آنها نخواهند بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ما مجموعه مشکلات را در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر دست کم می‌گیریم و دل به آمارهای خلاف واقع خوش می‌کنیم، و این در حالی است که سوءاطلاعات به اندازه سوءتغذیه کُشنده است، چراکه اطلاعات غلط باعث برنامه‌ریزی نامطلوب در این زمینه شده است.

منبع: خانه‌ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها