کد خبر: 265902
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۰۹:۰۰:۱۸
| |

پروتئین‌های انسانی در تخم‌مرغ!

پژوهشگران اسکاتلندی باور دارند که می‌توان اصلاح ژنتیکی مرغ‌ها را طوری انجام داد که تخم‌مرغ‌ها بتوانند جای دارو را بگیرند.

پروتئین‌های انسانی در تخم‌مرغ!
کد خبر: 265902
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۰۹:۰۰:۱۸

اعتمادآنلاین| پژوهش جدیدی نشان می‌دهد اصلاح ژنتیکی مرغ‌ها برای انتقال پروتئین‌های انسانی به تخم مرغ، روش مقرون به صرفه‌ای برای تولید انواع خاصی از داروها است.

این پژوهش که در مؤسسه پژوهشی روزلین(Roslin Institute) وابسته به دانشگاه ادینبرو(Edin) اسکاتلند و شرکت زیست‌فناوری روزلین تکنولوژیز(Roslin Technologies) صورت گرفته، نشان می‌دهد داروهای مورد نظر، مانند همین پروتئین‌ها عمل می‌کنند.

با استفاده از یک سیستم ساده پاکسازی می‌توان مقدار زیادی از پروتئین‌ها را از هر تخم مرغ به دست آورد و این کار، هیچ عوارض جانبی منفی برای مرغ‌ها ندارد. پژوهشگران باور دارند یافته‌های این پژوهش، شواهد محکمی را برای تأیید استفاده از مرغ‌ها در تولید داروهای باکیفیت ارائه می‌دهند و ممکن است روزی بتوان این داروها را به راحتی برای درمان بیماران به کار برد.

تخم‌مرغ در حال حاضر برای پرورش ویروس‌های مورد استفاده در واکسن‌های گوناگون به ویژه واکسن آنفولانزا، به کار می‌رود. این روش جدید، رویکرد متفاوتی دارد زیرا پروتئین‌های درمانی در DNA مرغ‌ها کدگذاری می‌شوند و در سفیده تخم مرغ قرار می‌گیرند.

پژوهشگران در آغاز بررسی، بر دو پروتئین که برای سیستم ایمنی ضروری هستند و قابلیت درمانی دارند، تمرکز کردند. یکی از پروتئین‌ها موسوم به «IFNalpha2a»، اثر ضد ویروسی و ضد سرطانی دارد و نوع دیگری از پروتئین موسوم به درشت‌خوار(macrophage-CSF)، به بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند خود را ترمیم کنند.

برای تولید میزان مورد نیاز از این دارو برای درمان بالینی، تنها سه تخم‌مرغ کافی است. از آنجا که مرغ‌ها می‌توانند هر سال 300 تخم بگذارند، پژوهشگران باور دارند که این روش جدید نسبت به روش‌های دیگر تولید دارو، مقرون به صرفه‌تر است.

پژوهشگران گفتند که هنوز دارویی برای آزمایش روی بیماران تولید نکرده‌اند اما این پژوهش، اصولی ارائه می‌دهد که کاربردی است و می‌توان به راحتی از آن برای تولید پروتئین‌های درمانی استفاده کرد.

داروهای مبتنی بر پروتئین که شامل پادتن‌های آوستین(Avastin) و هرسپتین(Herceptin) هستند، به صورت گسترده برای درمان سرطان و بیماری‌های دیگر به کار می‌روند.

تنها راه تولید برخی از این پروتئین‌ها با کیفیت مطلوب، به کار بردن روش‌های کشت سلول‌های پستانداران است که بسیار پرهزینه هستند. روش‌های دیگر نیز به سیستم‌های پیچیده پاکسازی و روش‌های پردازش پرهزینه نیاز دارند.

دانشمندان، پیشتر هم نشان داده بودند که غازها، خرگوش‌ها و مرغ‌هایی که مورد اصلاح ژنتیکی قرار گرفته‌اند، می‌توانند برای تولید پروتئین‌های انسانی مورد استفاده قرار گیرند. به گفته پژوهشگران، این روش جدید بسیار کارآمد و مقرون به صرفه‌تر از روش‌های مورد استفاده در پژوهش‌های پیشین است.

پروفسور هلن سانگ(Helen Sang)، استاد مؤسسه پژوهشی روزلین گفت: ما هنوز تولید دارو برای انسان را آغاز نکرده‌ایم اما این پژوهش نشان می‌دهد مرغ‌ها، برای تولید پروتئین مناسب داروها و کاربردهای دیگر حوزه زیست‌فناوری، قابل اطمینان هستند.

دکتر "لیزا هرون"(Lissa Herron)، از مدیران شرکت روزلین تکنولوژیز گفت: گسترش این روش و رسیدن آن به ظرفیت کامل خود هم در درمان انسان و هم در حوزه پژوهش و سلامت حیوانات، برای ما بسیار هیجان‌انگیز است.

دکتر سری لین آدامز(Ceri Lyn-Adams)، مدیر «انجمن پژوهشی علوم زیست‌فناوری و زیست‌شناسی» (BBSRC) گفت: یافته‌های اخیر، شواهد محکمی را برای کشف دارو ارائه می‌دهند و امکان ارائه داروهای مبتنی بر پروتئین و مقرون به صرفه را فراهم می‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها