عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مانده سپرده‌های بانکی حدود هزار و 500 میلیارد تومان است/ تنها 5 درصد سپرده‌های بانکی به دارایی مشهود اختصاص می یابد

محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مانده سپرده‌های بانکی حدود هزار و 500 میلیارد تومان است، گفت: تنها 5 درصد سپرده‌های بانکی به دارایی مشهود، نامشهود و اضافه دریافتی اختصاص می یابد.

مانده سپرده‌های بانکی حدود هزار و 500 میلیارد تومان است/ تنها 5 درصد سپرده‌های بانکی به دارایی مشهود اختصاص می یابد
کد خبر: 265968
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۱۰:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حسن‌نژاد با بیان اینکه مانده سپرده‌های بانکی حدود هزار و 500 میلیارد تومان است، گفت: اگر نصف این رقم به خرید دارایی‌ها اختصاص یابد تمام دارایی ثابت مشهود بانک‌ها باید 800 هزار میلیارد تومان شود که نصف GDP کل کشور بوده و غیرطبیعی و اقدامی نشدنی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه از تمام سپرده‌هایی که در اختیار بانک ها بوده حدود 15 درصد آن صرف ذخیره قانونی و ذخیره صندوق می‌شود، افزود: بر این اساس 85 درصد از سپرده‌ها باقی می‌ماند که 80 درصد از این حجم به تسهیلات و 5 درصد به سمت دارایی مشهود، نامشهود و اضافه دریافتی اختصاص می‌یابد.

بانکداری به معنای خرید و فروش پول است، نه زمین

وی با بیان اینکه بانک مرکزی اجازه نمی دهد که 50 درصد سپرده‌ها در بخش املاک هزینه شود و برای بانک ها نیز سرمایه گذاری در این بخش به صرفه نیست، ادامه داد: نباید قیمت مسکن در سال جاری که تورمی بیش از 50 درصد داشته مدنظر قرار گیرد، چراکه طی 4 سال گذشته تورم بخش مسکن صفر درصد بوده است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بانک‌ها سپرده‌های مردم را 20 درصد خریداری می‌کنند و باید تا 30 درصد بفروشند تا متضرر نشوند، در غیر این‌صورت با مشکل مواجه می‌شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سرمایه گذاری 50 درصدی سپرده‌ها بانکی در بخش مسکن توسط بانک‌ها برای آنها به صرفه نیست، تصریح کرد: بانک ها اگر قرار بخواهند ملک خریداری کنند و به ارزش ملک آنها اضافه نشود با ریسک نقدشوندگی مواجه می‌شوند که این موضوع خلاف فلسفه و قانون بانکداری است، چراکه بانکداری به معنای خرید و فروش پول است، نه خرید و فروش زمین.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها