یک مسئول عنوان کرد:

400 هزار هکتار از مساحت قم مستعد بیابانی شدن است

‌دبیر ستاد اجرایی پروژه‌های صندوق توسعه ملی در استان قم با بیان اینکه 105 هزار هکتار کانون تولید ریزگرد در استان قم وجود دارد و بیش از 400 هزار هکتار از مساحت این استان، مستعد بیابانی شدن است، گفت: مدیریت نادرست منابع آبی در کشور عامل پیدایش کانون‌های تولید ریزگرد و کاهش رونق کشاورزی است.

400 هزار هکتار از مساحت قم مستعد بیابانی شدن است
کد خبر: 266074
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شاهپور ابراهیمی ‌دبیر ستاد اجرایی پروژه‌های صندوق توسعه ملی با بیان این که متأسفانه در چند سال اخیر با افزایش ریز‌گردها، کاهش منابع آبی و خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها روبرو بوده‌ایم، اظهار کرد: این امر موجب جلوگیری از توسعه کشاورزی و آلودگی هوا شده و مشکلات بسیاری را برای مردم کشور به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش مشکلات مختلف در حوزه منابع طبیعی با نظر رهبر انقلاب اسلامی از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و 160 میلیون دلار برای کنترل بیابان‌زایی و ریزگردها اختصاص یافته است که این امر توجه ویژه ایشان به مباحث مرتبط با منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست را نشان می‌دهد که امیدواریم با همت مسئولان و دست‌اندرکاران در سال‌های آینده نیز این روند استمرار یابد تا کشور بتواند در شاخص‌های زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی به جایگاه مورد نظر برسد.

400 هزار هکتار از مساحت قم مستعد بیابانی شدن است

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از مشکلات این استان در حوزه منابع طبیعی یاد کرد و گفت: 105 هزار هکتار کانون تولید ریزگرد در استان قم وجود دارد و بیش از 400 هزار هکتار از مساحت این استان مستعد بیابانی شدن است که در راستای مقابله با این تهدید مطالعات انجام و پروژه‌های مختلف اجرا شده و امیدواریم بتوانیم از گسترش کانون‌های تولید ریزگرد جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات استان قم پراکندگی بارندگی در این استان است به صورتی که بارش‌ها حالت رگباری و پراکنده دارد و این امر موجب بروز سیلاب‌ها در برخی از مواقع سال می‌شود، در حالی‌که اگر این آب‌ها را مدیریت و به سفرهای زیرزمینی منتقل کنیم علاوه بر کاهش خسارت سیل می‌توانیم افزایش سطح سفره‌های زیرزمینی، توسعه کشاورزی و بالا بردن سطح درآمد مردم را رقم بزنیم.

ابراهیمی از فعالیت‌های انجام شده در معاونت آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در راستای جلوگیری از وقوع سیل یاد کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای مدیریت و کنترل سیلاب‌ها در قم با رویکرد تغذیه سفره‌های زیرزمینی در راستای توسعه کشاورزی در روستاهای بالادستی دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی پروژه‌های آبخیزداری استان قم در حوزه‌های آبخیز چاله گنبد، خدیجه خاتون، وشنوه، حصارسرخ، علی‌آباد نیزار، نیزار، وسف و محمود آباد نیزار با عملیات‌های مکانیکی و بیولوژیکی اجرا می‌شود تا در سال‌های آینده بتوانیم به رونق و توسعه بخش کشاورزی برسیم.

ابراهیمی با تاکید بر این که بیش از 80 درصد بارش‌ها در استان قم تبخیر و از دسترس خارج می‌شود، گفت: مهم‌ترین هدف آبخیزداری در قم هدایت روان آب‌ها به سفرهای زیرزمینی و جلوگیری از تبخیر آب‌های سطحی است.

عدم مدیریت صحیح منابع آبی در کشور

وی از مدیریت نادرست منابع آبی در کشور به‌عنوان عامل پیدایش کانون‌های تولید ریزگرد و کاهش رونق کشاورزی یاد کرد و افزود: بهره‌برداری بی‌رویه و استفاده نادرست از اراضی به سرمایه‌های ملی و در نهایت به مردم ضربه می‌زند.

دبیر ستاد اجرایی پروژه‌های صندوق توسعه ملی در استان قم خاطرنشان کرد: مردم باید نسبت به طرح‌های مشارکتی منابع طبیعی از جمله کشت گونه‌های سازگار با مناطق خشک و دخل و تصرف نکردن در مراتع و جنگل‌ها اهتمام جدی داشته باشند، همانطور که در سال‌های گذشته به صورت ویژه با دریافت تسهیلات بانکی از منابع طبیعی و ایجاد دیوارهای ساحلی در کنترل سیلاب‌ها مشارکت مطلوبی داشتند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها