چگونه کسل‌کننده‌ترین تیم زهردارترین تیم جام را حذف کرد

شبکه فاکس اسپورتس بدنبال پیروزی ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام ملت های 2019 آسیا و حذف ایران از گردونه این رقابتها، در گزارشی به دلایل عملکرد برتر «کسل کننده ترین» تیم حاضر یعنی ژاپن در برابر «زهر دارترین» تیم جام اشاره کرد.

چگونه کسل‌کننده‌ترین تیم زهردارترین تیم جام را حذف کرد
کد خبر: 266079
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| فاکس اسپورتس روز سه شنبه نوشت: تیم های ملی ایران و ژاپن به عنوان غول های آسیا شب گذشته در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا به مصاف یکدیگر رفتند و اتفاقاتی که در جریان این بازی رقم خورد، با تمام پیش بینی های پیش از آغاز بازی و حتی تورنمنت متفاوت بود.


این رسانه در گزارش توضیح عملکرد برتر ژاپن مقابل ایران آورده است:


زمانیکه «یویو ازاکو» گل دوم ژاپن را به ثمر رساند، نیمه آبی ورزشگاه غرق در ههاهو شد؛ آنها تشویق می کردند، دعا می خواندند و جشن می گرفتند، در واقع هر کاری که با اتفاق رخ داده مناسبت داشت از آنها سر می زد اما در کنار زمین شخصیتی آرام و خوددار دیده می شد؛ کسی که با لبخندی محو در گوشه لبش و یک تشویق نیمه کاره، بار دیگر خودش را با دفترچه یادداشتش مشغول کرد.


در واقع، افراد زیادی صعود شاگردان «هجیمه موریاسو» را به فینال جام ملت ها پیش بینی نمی کردند و انتظار آن را نداشتند. سرمربی پیشین تیم زیر 23 ساله های ژاپن در جریان جام جهانی 2018 روسیه، نقش دستیار «آکیرا نیشینو» را روی نیمکت سامورایی ها ایفا می کرد اما پس از جدایی نیشینو، موریاسو بلافاصله به عنوان شایسته ترین نامزد، هدایت این تیم را بر عهده گرفت.


موریاسو که پیش از حرفه سرمربیگری، فوتبال بازی می کرد، در حالی سکان هدایت ژاپن را بر عهده گرفت که آنها بر سر دوراهی بودند؛ مسن ها در حال رفتن بودند و نسل جدید آرام آرام در حال شکل گیری بود؛ با این وجود، مرد 50 ساله موفق شد تا تیم جوان تحت هدایتش را بدون متحمل شدن حتی یک شکست تا اینجای رقابت ها برساند.


با این حال و با وجود راندمان بالا، تیم موریاسو به دلیل عدم ارائه بازی روان و گل های کم همواره مورد انتقاد قرار گرفته بود.


ژاپنی ها رقابت خود را در جام ملت های آسیا با یک پیروزی خفیف 3 بر 2 مقابل ترکمنستان آغاز کردند، در ادامه و به لطف یک ضربه پنالتی جنجال برانگیز، عمان را با یک گل شکست داده و در آخرین بازی مرحله گروهی نیز ازبکستان را 2 بر یک از پیش رو برداشته و با 2 پیروزی یک بر صفر و کم افت و خیز مقابل تیم های عربستان سعودی و ویتنام، راه خود را برای صعود به نیمه نهایی باز کردند.


این در حالی است که سامورایی هایی که در بازی های گذشته به سختی می توانستند حریفان را شکست دهند و در گلزنی هم چندان دست پیش را از حریفان نمی گرفتند؛ به یکباره خود را در برابر ایران قدرتمند (تیمی که تا آن مرحله 12 گل به ثمر رسانده و هیچ کلی هم دریافت نکرده بود) دگرگون شده یافتند.


پیش از بازی،خیلی ها برچسب «تیم از پیش برنده» را به ایران چسبانده بودند اما بلافاصله پس از به صدا در آمدن سوت آغاز بازی، ژاپنی ها نشان دادند که هیچ چیز از پیش تعیین شده نیست؛ آنها از همان لحظه نخست ساختار خود را در جهت جذب فشار ایران، غافلگیر کردنشان و استفاده از حملات برق آسا تنظیم کردند؛ با این حال ایرانی ها هم حملات خود را تدارک دیدند؛ حملاتی که البته بی ثمر بود.


رویکرد تیم ایران در نیمه دوم تغییر کرد؛ کی روش تیم خود را به اصطلاح بالا کشید تا کار را در همان زمان های عادی بازی تمام کند اما عجله به ضرر آنها تمام شد؛ ژاپنی ها به دفعات فضای خوبی را پشت مدافعان ایران پیدا می کردند بطوریکه «تاکومی مینامینو» مهاجم تعویضی این تیم به تنهایی چند موقعیت خطرناک روی دروازه حریف قدرتمند ایجاد کرد.


در این کش و قوس، مینامینو پیش از سرنگون شدن خارج از محوطه جریمه، به فضای پشت مدافعان ایران راه پیدا کرده بود و در حالی که ملی پوشان تیم ایران با ادعای تمارض وی به سمت داور هجوم برده و دور او حلقه زده بودند، «شماره 9» آبی ها به یکباره از زمین بلند شد و پس از تصاحب توپ در نزدیکی خط عرضی زمین با ارسالی دقیق، پاس گل نخست بازی را فراهم کرد.


گل دوم ژاپن نیز از همان منطقه تدارک دیده شد و بار دیگر مینامینو پس از دریافت توپ و ارسالی کوتاه مدافع ایران را مجبور به تکل کرد؛ توپ به طور مشکوکی به دست مدافع ایران برخورد کرد و داور نیز پس از بازبینی صحنه توسط کمک داور ویدئویی، صحنه را خطای هند و یک ضربه پنالتی به سود سامورایی ها گرفت.


ژاپنی ها می دانستند متوقف کردن «سردار آزمون» در شب سرنوشت تقریبا به معنای متوقف کردن قوای هجومی ایران است؛ در واقع آزمون که تا پیش از نیمه نهایی 4 گل به نام خود ثبت کرده بود، به یکباره خود را در موقعیتی دید که باید مسئولیت غیبت «مهدی طارمی»، هم تیمی محرومش را هم به دوش بکشد.
در قلب خط دفاعی ژاپن، «مایا یوشیدا» و «تاکهیرو تومیاسو» 2 بازیکنی بودند که وظیفه مهار آزمون به عهده آنان واگذار شد و در حالی که یوشیدا وظیفه کنترل وضعیت خط دفاعی را نیز برعهده داشت؛ وظیفه «چشم برنداشتن» از آزمون بر عهده تومیاسو بود.


لازم به گفتن نیست که هر 2 مدافع وظایف محول شده را به بهترین شکل ممکن انجام داده و نه اجازه شوت زنی را به ایرانی ها داده و نه راه دروازه شان را به آنها نشان دادند.


علاوه بر این، دفاع منسجم و مستحکم ژاپن موجب شد تا تیم ایران بازیکنان بیشتری را در خط حمله بگمارند؛ اقدامی که عملا راه ضد حمله را برای ژاپنی ها باز کرد؛ تاکتیکی که سامورایی ها با مهارتی خاص آن را به انجام رساندند.


و بدین شکل یکی از کسل کننده ترین تیم های حاضر در جام هفدهم، یکی از زهرآگین ترین تیم های حاضر را شکست داد و در نتیجه، کسل کننده ها حالا باید برای شناختن پای دیگر فینال تا پایان بازی قطر و امارات منتظر بمانند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها