هشدار کارشناسان در خصوص کند‌وکاو در محدوده تپه اشرف

  سرپرست تیم کاوش تپه اشرف معتقد است که بخشی از تپه در زیر خیابان مدفون شده است و آثار بسیاری در آن نهفته، من به عنوان سرپرست کاوش تپه اشرف بارها هشدار داده‌ام که در اطراف و در خیابانی که تپه اشرف زیر آن مدفون است نمی‌توانیم کند و کاو کنیم و کند و کاو با هر اسم و موضوعی ممنوع است.

هشدار کارشناسان در خصوص کند‌وکاو در محدوده تپه اشرف
کد خبر: 266299
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۰ ۱۱:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در شرق شهر اصفهان و در "منطقه جی" که بارها و بارها نام آن در کتاب‌های تاریخی آمده است، تپه‌ای با نام اشرف قرار گرفته که کارشناسان یونسکو قدمت آن را بیش از 1000 سال تخمین زده‌اند. این تپه برای تاریخ اصفهان بسیار با اهمیت است چراکه این نقطه مربوط به قرن 4 هجری بوده که کمتر در جای دیگری از اصفهان وجود دارد.

این تپه متعلق به پیش از اسلام بوده ولی کمتر به آن توجه می‌شود این در حالی است که در دل این تپه رازهای نهانی وجود دارد.

جریان، اما از 10 روز پیش آغاز شد وقتی که شرکت آبفا می‌خواست از کنار این تپه، لوله گذاری برای آبرسانی را آغاز کند.

ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان معتقد است موضوع لوله‌گذاری از 10 روز پیش مطرح شده است و در این خصوص مجوزی هم صادر نشده است، اما برای این موضوع از سازمان میراث فرهنگی در تهران استعلام کرده‌ایم و چون این لوله از کف خیابان و حریم تپه می‌گذرد می‌توانیم مجوز صادر کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب از کانال‌های مختلفی برای کشیدن این لوله‌ها وارد شد، اما میراث فرهنگی مخالفت کرده است، ادامه داد: ملاحظات تاریخی برای میراث فرهنگی مهم است و به همین دلیل از تهران استعلام گرفته‌ایم که اعلام شده اگر لوله در حریم تپه است می‌توانیم مجوز صادر کنیم، اما تاکنون مجوزی صادر نشده است.

علیرضا جعفری زند سرپرست تیم کاوش تپه اشرف معتقد است که بخشی از تپه در زیر خیابان مدفون شده است و آثار بسیاری در آن نهفته، من به عنوان سرپرست کاوش تپه اشرف بارها هشدار داده‌ام که در اطراف و در خیابانی که تپه اشرف زیر آن مدفون است نمی‌توانیم کند و کاو کنیم و کند و کاو با هر اسم و موضوعی ممنوع است.

او تاکید کرد: 4000 متر از تپه در زیر خیابان مدفون شده که قطعاً آثار مهمی از نظر باستان‌شناسی در دل آن خواهد بود و مگر می‌شود برای لوله گذاری 2.5 متر از آن را کند و کاو کنیم، قبلاً یکبار و مجدد این هشدار را می‌دهم که تپه جی و بخش اعظمی از تپه اشرف زیر خیابان قرار دارد و نباید کند و کاو بی مورد در آن صورت بگیرد.

سرپرست تیم کاوش تپه اشرف اظهار کرد: این خیابان باید برای شش فصل کاوش بسته شود، اما تاکنون به دلیل شرایط این اتفاق رخ نداده است، اما نباید اجازه دهیم که تاریخ اصفهان با لوله گذاری‌ها و کند و کاوهایی این چنینی مورد تعرض قرار گیرد.

جعفری زند خاطرنشان کرد: سوال این است که میراث فرهنگی چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ سوال من این است که آقایان برای حفظ میراث این شهر چه می‌کنید؟ به عقیده من هرگونه عبور لوله از زیر خیابان و اطراف تپه اشرف باید با نظر باستان شناسان انجام شود و گرنه تعرض به تپه اشرف و جی صورت گرفته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها