با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی انجام شد؛

ارسال محموله 30 تنی کیک زرد از اردکان به اصفهان + ویدئو

در مراسمی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، محموله 30 تنی کیک زرد مجتمع شهید رضایی‌نژاد اردکان به مقصد UCF اصفهان ارسال شد.

حجم ویدیو: 4.08M | مدت زمان ویدیو: 00:00:24 دانلود ویدیو
کد خبر: 266372
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۰ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ظهر امروز با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، محموله 30 تنی کیک زرد از مجتمع شهید رضایی‌نژاد اردکان به مقصد UCF، تاسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان ارسال شد که این محموله، دومین محموله کیک زرد تولیدی کشور بوده است.

این محموله 30 تنی از معدن اورانیوم ساغند اردکان استحصال شده که پس از مراحل فراوری شامل خردایش، لیچین، فروشویی، خالص سازی و رسوب گیری بسته بندی و آماده ارسال شده است.

کیک زرد در واقع خاک معدنی اورانیوم است که پس از گذراندن مراحل تصفیه و پردازش های لازم، از سنگ معدنی آن در معدن اورانیوم ساغند استان یزد تهیه می شود.

استان یزد، حلقه نخست چرخه سوخت هسته‌ای است و طرح ساغند اردکان، نمود عینی فعالیت در زمینه استحصال اورانیوم از منابع طبیعی است و تأسیسات موجود در این کارخانه، اورانیوم را از عمق 350 متری استخراج می‌کند.

اورانیوم استخراجی از معدن ساغند، در منطقه اردکان، در مجتمع شهید رضایی نژاد پس از اعمال فرآیندهای مختلف شیمیایی و فیزیکی به کیک زرد تبدیل می شود.

آغاز بهره‌برداری صنعتی از کارخانه اردکان

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از انتقال این 30 تن در اظهاراتی گفت: بهره‌برداری صنعتی از کارخانه تولید کیک زرد اردکان امروز با تقارن ایام دهه فجر شروع می‌شود. در چهار سال اخیر این کارخانه در حال تکمیل شدن بود و تست می‌شد و در دو سال اخیر در برهه‌ای که تست‌ها را انجام می‌دادیم توانستیم 40 تن کیک زرد تولید کنیم که 10 تن را 20 فروردین ماه امسال (1397) به اصفهان منتقل کردیم و الان 30 تن دیگر به اصفهان منتقل خواهد شد.

وی افزود: این کارخانه ظرفیت پذیرای 84 هزار تن کانسنگ اورانیوم را دارد. امروز این کارخانه به بهره‌برداری کامل صنعتی رسیده است و امیدوارم از امسال به بعد بتوانیم شاهد تولید مقدار متنابهی کیک زرد باشیم.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی صنعت هسته‌ای بدون کیک زرد نمی‌تواند پیش برود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها