معاون وزیر کشور خبر داد؛

فعالیت بیش از 150 هزار سمن و تشکل اجتماعی در کشور

تقی رستم‌وندی معاون وزیر کشور مشارکت اجتماعی را یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب در چهل سال گذشته دانست و از فعالیت بیش از 150 هزار سازمان مردم نهاد (سمن‌ها)، تشکل اجتماعی و موسسه خیریه در کشور خبر داد.

فعالیت بیش از 150 هزار سمن و تشکل اجتماعی در کشور
کد خبر: 266375
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۰ ۱۴:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| تقی رستم‌وندی گفت: به‌طور قطع می‌توانیم مشارکت اجتماعی را یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب در چهل سال گذشته به شمار آوریم.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه برخی پژوهشگران پنج دستاورد بزرگ برای انقلاب برمی‌شمارند، عنوان کرد: یکی از این دستاوردها بحث امنیت پایدار است که طی چهل سال گذشته محقق شده است؛ به ویژه در چند سال اخیر که منطقه درگیر آشوب بوده و کشور ما با ایثار جانبازان و مدافعان حرم شاهد امنیت بوده‌ است.

وی دومین دستاورد انقلاب را در چهل سال گذشته استقلال واقعی دانست و گفت: مردم ما یک قرن در دوره پادشاهان قاجار و نیم قرن در دوره پهلوی اول و دوم طعم تحقیر را چشیدند و طی چهل سال گذشته طعم استقلال واقعی را حس کردند.

رستم‌وندی ادامه داد: سومین دستاورد انقلاب آزادی نسبی است و نشانه آن مردم‌سالاری دینی و جناح‌های سیاسی موجود در کشور است. همچنین دستاورد دیگر انقلاب نفوذ و احترام فراملی جمهوری اسلامی است. امروز شاهدیم که معادلات منطقه غرب آسیا و برخی مسائل بین‌المللی حتماً باید با حساب روی جمهوری اسلامی حل و فصل شود.

وی دستاورد پنجم انقلاب را پس از گذشت 40 سال، مشارکت اجتماعی در همه حوزه‌ها دانست و گفت: طبق تحقیقات و آمار و اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم تا زمان پیروزی انقلاب حدود 600 موسسه خیریه یا موسسه حمایتی در کشور وجود داشته است اما امروز که در آستانه دهه فجر قرار داریم به مرز 20 هزار سازمان مردم‌نهاد و موسسه خیریه رسیده‌ایم که این آمار، ابعاد مشارکت اجتماعی را در کشور نشان می‌دهد.

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور افزود: ما در کشور 92 هزار هیات مذهبی داریم که مصداقی از مشارکت اجتماعی است. همچنین پدیده نوظهور پیاده‌روی اربعین نیز حرکتی جمعی است که نشانه دیگری برای مشارکت‌های اجتماعی در کشور است. علاوه بر این در چهل هزار مسجدی که در کشور داریم حدود 24 هزار کانون فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند ضمن اینکه 5 هزار کانون قرآنی نیز در کشور دارا هستیم. به علاوه سه هزار انجمن اسلامی نیز در کشور داریم.

رستم‌وندی اضافه کرد: اگر این اعداد و ارقام را جمع بزنیم بالای 130 هزار تشکل اجتماعی به صورت مرسوم در کشور ما فعال هستند اما بحث سازمان‌های مردم نهاد بعد از انقلاب گسترش پیدا کرد و از اوایل دهه 80 فراگیرتر شد و از سال 92 شاهد یک جهش فوق‌العاده در حوزه مشارکت اجتماعی هستیم.

وی تاکید کرد: از انقلاب تا سال 92 حدود چهار هزار سازمان مردم نهاد از وزارت کشور پروانه فعالیت گرفته‌اند و از سال 92 تا به امروز حدود 2200 پروانه جدید صادر شده است. مجموعه پروانه‌های سازمان‌های مردم نهاد و موسسه خیریه بیش از 6200 عدد است. البته دو هزار و 100 سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان داریم که پروانه فعالیت حرفه‌ای آنها تا پایان سال صادر می‌شود.

وی افزود: 7700 موسسه خیریه با موسسه بهزیستی همکاری دارند و 2700 موسسه نیز از ناجا پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند. در مجموع 20 هزار سازمان و موسسه مردم نهاد و خیریه در کشور داریم که با 130 هزار تشکل اجتماعی که به صورت مرسوم داشتیم می‌توان گفت مجموعاً 150 هزار سازمان مردم نهاد، تشکل اجتماعی و موسسه خیریه در کشور وجود دارد.

معاون وزیر کشور در ادامه گفت: در همین دو سال اخیر حدود 800 سازمان مردم نهاد و موسسه خیریه با سازمان امور اجتماعی در اجرای 700 طرح در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی همکاری داشته‌اند.

وی در پایان گفت: برخی از روزنامه‌ها و سایت‌ها با رویکرد ناامیدانه از وضعیت کشور یاد می‌کنند اما ما در مواجهه با سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه چیزی جز پویایی و نشاط، تخصص و اقدامات موثر و گره‌گشا برای حل مشکلات کشور نمی‌بینیم. ضمناً سازمان‌های دولتی اکنون در خصوص مشارکت سازمان‌های مردم نهاد توجیه هستند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها