سردار مومنی:

15 هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد/ موضوع معتاد متجاهر موضوع جرم است/ اولویت اصلی ما تا پایان سال جمع‌آوری معتادان متجاهر از تهران است

سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: موضوع معتاد متجاهر موضوع جرم است. حدود 15 هزار معتاد متجاهر در تهران و حدود 60 هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که باید اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم تا آنها را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم.

15 هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد/ موضوع معتاد متجاهر موضوع جرم است/ اولویت اصلی ما تا پایان سال جمع‌آوری معتادان متجاهر از تهران است
کد خبر: 266483
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ۰۹:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سردار اسکندر مومنی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح جمع‌آوری خرده‌فروشان و معتادان متجاهر در سه منطقه شوش مولوی و هرندی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مبارزه با مواد مخدر را به جهاد تشبیه کرده‌اند، گفت: در حوزه مواد مخدر چند موضوع اساسی وجود دارد اول موضوع مقابله در مرزها و داخل شهر دوم موضوع درمان که در قالب ماده 15 اجرا می‌شود و سوم موضوع پیشگیری و همچنین موضوع صیانت است.

وی با بیان اینکه یک موضوع خاص و مستقل در مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و آن موضوع مقابله با معتادان متجاهر و خیابانی است، ادامه داد: موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر اولویت کوتاه‌مدت است و باید در زمان کوتاه معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و نگهداری شوتد چراکه حضور معتادان متجاهر در شهر احساس ناامنی ایجاد کرده و چهره شهر را مخدوش می‌کند. تا این‌ها هستند زمینه‌های بروز جرم وجود دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: 55 درصد علت طلاق 70 درصد آمار زندانیان به دلیل موضوعات مرتبط با مواد مخدر و اعتیاد است. همچنین منشا بسیاری از بیماری‌های واگیردار مواد مخدر است و بسیاری از جرایم مانند قتل سرقت و غیره به دلیل اعتیاد انجام می‌شود.

سردار مومنی با بیان اینکه اولین معضل اجتماعی ما مواد مخدر و اعتیاد است، گفت: در حوزه معتادان متجاهر باید در کوتاه مدت عمل کرده و آنها را جمع‌آوری و نگهداری کنیم. موضوع درمان اینها راهبرد بلندمدت ما است.

وی با اشاره به ماده 15 و ماده 16 ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس ماده 15 فرد معتاد ملزم خود را به مراکز ترک اعتیاد معرفی کرده و اقدام به ترک اعتیاد کند و گواهی تحت درمان داشته باشد در غیر این صورت مجرم است و در زیر مجموعه ماده 16 قرار می‌گیرد. رویکرد اصلی ماده 16 نیز ساماندهی نگهداری و درمان معتادان متجاهر است و تفاوت ماهوی با ماده 15 دارد و البته ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال این دو ماده را که گاهی اوقات با هم مخلوط نمی‌شوند اصلاح کنیم.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: موضوع معتاد متجاهر موضوع جرم است. حدود 15 هزار معتاد متجاهر در تهران، بعد از حدود 60 هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که باید اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم تا آنها را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ما تا پایان سال جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر تهران است، خاطرنشان کرد: دغدغه مردم این است که این طرح مانند دیگر طرح‌ها به نتیجه نرسد از همین‌رو کار جمعی برای تداوم این طرح و به پایان رساندن آن لازم است و باید تمهیدات لازم را در این خصوص ببینیم. بخشی از کار مربوط به دستگاه‌های مقابله‌ای، بخشی از کار به سامان بخشی و انضباط محیطی بازمی‌گردد که سازمان‌های مانند شهرداری کمیته امداد بهزیستی و وزارت بهداشت باید همکاری لازم را نیز با ما داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی ما جمع‌آوری و نگهداری و عدم بازگشت معتادان متجاهر است، تصریح کرد: بعد از اجرای این طرح برای حفظ دستاوردهای آن باید تلاش مضاعف انجام شود.

سردار مومنی در خصوص ساماندهی زباله‌جمع‌کن‌ها گفت: گاهی اوقات در اذهان عمومی ممکن است زباله‌جمع‌کن‌ها نیز معتاد متجاهر تلقی شوند و از همین روز ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اقدامات فرهنگی ورزشی و ساماندهی این افراد بودجه‌ای را در نظر گرفته است.

وی در پایان گفت: هر چقدر رفت و آمد در محله بیشتر باشد فضا برای مجرمان محدود می‌شود از همین رو باید برنامه‌های فرهنگی مذهبی ورزشی و در این محل بیشتر از پیش انجام و برگزار شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها