موسوی لاری وزیر کشور دوره اصلاحات:

برای بقای ایران راهی جز اصلاح‌طلبی نداریم/ ناظر انتخابات نباید در اجرا دخالت کند/ رقبا فکر می‌کنند با کوبیدن اصلاح‌طلبان به ماندن خودشان کمک می‌کنند

یک عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: واقعیت مساله این است که امروز در آستانه دهه فجر اگر بخواهیم کارنامه خود را بررسی کنیم چقدر می‌خواهیم نمره قبولی بدهیم؟ آیا ما روحانیون خطبه‌های نماز جمعه، امور مساجد و امور مادی و معنوی مردم را آنگونه که شایسته این نظام است، انجام می‌دهیم.

برای بقای ایران راهی جز اصلاح‌طلبی نداریم/ ناظر انتخابات نباید در اجرا دخالت کند/ رقبا فکر می‌کنند با کوبیدن اصلاح‌طلبان به ماندن خودشان کمک می‌کنند
کد خبر: 266501
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ۱۰:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالواحد موسوی لاری در دومین کنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی عنوان کرد: به معلمان عزیز تبریک عرض می‌کنم که در آخرین نظرسنجی که درباره سرمایه‌های اجتماعی صورت گرفته با تاسف با اینکه با کاهش اعتماد عمومی روبرو هستیم آنان در صدر گروه‌های مرجع هستند. با همه ندانم‌کاری‌ها و کاستی‌ها همچنان جایگاه معلم حفظ شده است. به شما معلمان بابت این نگاه حق‌شناسه ملت تبریک می‌گویم.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به کارنامه و ارزیابی راه طی شده یک ضرورت و سنتی دیرپا استف گفت: در هر گامی که انسان‌ها بر‌می‌دارند باید یک نگاه به پشت سر داشته باشند که چگونه حرکت کرده‌اند. برخلاف چیزی که در ذهن ماست که تذکرات بزرگان دین ما عمدتا حول مسائل دینی باشد، آنان یادآوری زندگی اجتماعی می‌کنند. پیامبر به عنوان رئیس جامعه اسلامی زندگی نکبت‌بار مردمش را به جایی رساند که داعیه‌دار زندگی برتر انسانی هستند.

موسوی لاری تاکید کرد: همانطور که گفته شد جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه، حضرت امام بر روی این کلمه تاکید داشت. پیوند اسلامیت و جمهوریت چیزی بود که امام برای مردم به ارمغان آوردند. امروز ما چهلمین سال این جمهوریت را پشت سر گذاشتیم، فراز و فرودهای بسیاری داشتیم کسی نمی‌تواند آن نقطه‌های زیبا را انکار کند.

وی افزود: امروز در چهلمین سالگرد انقلاب اگر بخواهیم کارنامه خودمان را بررسی کنیم چقدر می‌توانیم به خودمان نمره قبولی بدهیم؟ آیا واقعا آنچه که در آموزش و پروش ما می‌گذرد از نظر شما معلمان کارنامه‌ای است که صد در صد مورد قبول است؟ آیا ما روحانیون و مدیران جامعه را خوب اداره می‌کنیم؟ مدیران باید پاسخ دهند.

موسوی لاری با اشاره به اینکه شاهکار انقلاب این بود که سریع کارها ادامه پیدا کرد و چند ماه بعد تدوین قانون اساسی به رأی مردم گذاشته شد، گفت: انصافا دو چهره اثرگذار آیت الله منتظری و شهید بهشتی قانون اساسی را با شرایط آن روز خوب تدوین کردند هم نقش مردم مشخص شد و هم حکومت بر مردم. اگر امروز در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب روی این مسئله بررسی کنیم که قانون اساسی چگونه اجرا شده است جای تامل دارد.

وی با بیان اینکه قانون اساسی جایگاه مردم را خوب پیش‌بینی کرده است، گفت: این قانون نهادها و نقش مردم را مشخص می‌کند. آیا امروز مجلس شورای اسلامی، شوراها، مجلس خبرگان، شورای نگهبان همان است که در قانون اساسی آمده است؟

نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: خبرگان باید نهادی باشد در حوزه‌های نصب و عزل رهبر، محل قضاوت باشد. بنابراین در چهل سالگی انقلاب مجلس خبرگان باید از تک بعدی بودن خارج شود.

وی گفت: مسئله بعدی انتخابات مجلس است، قانون شورای نگهبان را نظارتی و دولت را اجرایی می‌داند که اگر نقش خود را از دست بدهند مجلس آن کارایی لازم را نخواهند داشت. نه ناظر باید در اجرا دخالت کند نه مجریان کار ناظران را زیر سوال ببرند اما آن‌چه در این چند سال نشان داده شده است این است که این مسئولیت‌ها قدری جا‌به‌جا شده است.

موسوی‌لاری‌ یادآور شد: زمانی که در وزارت کشور بودیم گفتم به شوراهای شهر و روستا اختیار دهیم که باعث می‌شود مردم خودشان بر سرنوشت‌شان حاکم باشند. در چهلمین سال پیروزی انقلاب توجه به قانون اساسی و پیوند بین نیروها یک امر ضروری است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جامعه ما به دو بخش اصولگرا و اصلاح‌طلب تقسیم شده است. اگر مرزی نباشد و پاسخگویی نباشد، درست نیست.

وی با بیان اینکه وقتی تشکل وجود داشته باشد، جامعه دارای شناسنامه می‌شود، گفت: جریان اصلاح‌طلبی سخنش این است که ما می‌خواهیم به عنوان یک مجموعه زیر چتر جمهوری اسلامی و با توجه به همین قانون اساسی اصلاحات صورت گیرد و تغییری حاصل شود. اگر ما امروز با کاهش سرمایه‌های اجتماعی رو به رو هستیم باید با اصلاح ساختار مشکلات را حل کنیم.

موسوی لاری ادامه داد: ممکن است روی مشکلات سرپوش گذاشته شود اما قطعا جای دیگری بیرون می‌زند. حضور جریان اصلاح‌طلبی یعنی امید، رقبا فکر می‌کنند با کوبیدن و زیر سوال بردن اصلاح‌طلبان به ماندن خودشان کمک می‌کنند درحالیکه این موضوع درست نیست.

وی افزود: اینکه در جامعه آزادی مطبوعات باشد و همه دم از فیلترینگ نزنند و به دنیا چنگ و دندان نشان ندهیم، خوب است. چگونه است که در کوبیدن اصلاح‌طلبان براندازان خارج از کشور با بعضی در داخل یکی می‌شوند؟ چه‌طور می‌شود که در برجام ترامپ که دشمن جمهوری اسلامی است با داخلی‌ها یکی می‌شود؟

نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبی مطلق‌انگاری ندارد و همه چیز در اصلاحات نسبی است، گفت: راه اصلاح‌طلبی باید برای حفظ نظام و ایران حفظ شود. رمز موفقیت اصلاح‌طلبان را باید در پیروزی‌های اخیر پیدا کرد. ما اختلاف سلیقه را به رسمت شناختیم، راهی جز حرکت جبهه‌ای برای حفظ ایران و نظام نداریم و اصلاح‌طلبی این کار را کرده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها