سردار رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی : 

مهمترین مسائل جهان موجود بحث آینده پژوهی است

مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ظرفیت های جهان اسلام در دنیا گفت: اگر مسلمانان حول محور ایدئولوژی یکسان جمع شوند می توانند در همه جهان تاثیر گذار باشند.

مهمترین مسائل جهان موجود بحث آینده پژوهی است
کد خبر: 266642
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سردار سیدیحیی رحیم صفوی در نخستین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی که در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود در قم برگزار شد با اشاره به موضوع آینده قدرت در جهان از نگاه اسلام و مکتب مهدویت و غرب گفت: یکی از مهمترین مسائل جهان موجود بحث آینده پژوهی است؛ آینده پژوهی یعنی تلاش همه جانبه با قدرت ابتکار و خلاقیت و تلاش در جهت آنچه که می خواهیم آینده را بسازیم.

وی با اشاره به نگاه متفاوت ملت ها به قدرت گفت: قدرت از نگاه غربی ها یک مفهوم و از نگاه قرآن و مهدویت هم نگاه دیگری دارد یکی از مفاهیمی که آمریکایی ها به دنبال آن بوده اند بحث ابر قدرت است، آمریکایی ها خود را یک ابر قدرت از همه جهات می دانند و دنبال تنها ابر قدرت جهان بودن هستند.

مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در زمان کنونی، جریانات قدرت، بشریت را به چه سمتی راهبری می کند افزود: آیا جهان آینده غلبه ظلم و زور و ثروت بر حق، عدالت و امنیت است یا برعکس؟ امروزه با پیشرفت عصر تکنولوژی همه دنیا به هم نزدیک شده و بر هم تاثیر متقابل دارند یعنی هم غربی ها بر ما تاثیر دارند و هم ما می توانیم با تولید اندیشه و فرهنگ و از طریق ابزار رسانه ای و دیجیتال تفکر و فرهنگ خودمان را به همه دنیا منتقل کنیم.

رحیم صفوی با اشاره به اینکه مسئله نجات بشریت یک سوال جدی برای تمام دنیا است گفت: جمعیت جهان تا سال 2050 به 10 میلیارد نفر خواهد رسید و تا آن زمان جمعیت مسلمانان جهان به بالای دو میلیارد نفر خواهد رسید.آیا تا اواخر قرن حاضر یک ابر قدرت شکل می گیرد؟

وی با بیان اینکه آمریکا در این زمینه نتوانست به جایی برسد، عنوان کرد: واقعیت این است که جهان کنونی به سمت چند قطبی شدن قدرت و چندجانبه گرایی در حال حرکت است که یکی از قدرت های فعلی جهان آمریکا، روسیه، چین و .. هستند اما آن قدرت نوظهوری که ما اینجا از آن بحث می کنیم از نظر بسیاری از اندیشمندان بحث حرکت قدرت از غرب عالم به سمت شرق عالم است و این حرکت مبتنی بر فرهنگ و اقتصاد است اما این فرهنگ لیبرالیسم غربی دیگر برای نجات بشریت الهام بخش نیست و مانند کمونیسم تمام شده است.

مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به قدرت های بزرگ موجود در قاره آسیا همچون چین،هند، روسیه ، ژاپن و ایران افزود: عقیده ما بروز و ظهور یک قدرت جدید به عنوان قدرت جهان اسلام در قرن حاضر است که مبتنی بر فرهنگ و تمدن نوین اسلامی است با محوریت اسلام نابی که انقلاب اسلامی آن را در دنیا ترویج می‌کند.

او ادامه داد: ما زمانی که از قدرت جهان اسلام سخن می گوییم منظورمان هم 57 کشور اسلامی است که عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند و نیز 10 ها میلیون مسلمانی که در دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی و آمریکایی وجود دارند. در حال حاضر از لحاظ اقتصادی 75 درصد ذخائر نفت جهان و نیز 57 درصد ذخائر گاز جهان در اختیار مسلمانان است بنابراین مسلمانان اگر حول محور ایدئولوژی یکسان جمع شوند و بر اساس اهداف و منافع مشترک بشوند می توانند در همه جهان تاثیر گذار باشند.

وی افزود: بر اساس فلسفه اسلامی حرکت جهان همیشه به سوی تکامل است و حرکت قهقرایی در جهان نداریم بنابراین حرکت تاریخ رو به تکامل و رشد و بهتر شدن و غلبه نور بر ظلمت و غلبه حق بر باطل است و این نویدی است که قرآن می دهد. طبق روایات در زمان ظهور عقل مردم 27 برابر عقل کنونی مردم خواهد شد اما در زمان ظهور وسوسه های شیطانی نیز هست و پس از ظهور حدود الهی اجرا می شود. قبل از ظهور ظلم اجتماعی است اما پس از ظهور عدل و عدالت اجتماعی است.

سردار رحیم صفوی با اشاره به اینکه در 200 سال گذشته حدود 5 انقلاب مهم در دنیا صورت گرفته است تصریح کرد: انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه، انقلاب چین و انقلاب کوبا و انقلاب اسلامی از جمله این انقلاب ها بودند که مهمترین تفاوت های انقلاب اسلامی ما با این چهار انقلاب این است که انقلاب اسلامی، نفی نظام دو قطبی قدرت در جهان و نفی نظرات انقلابی و ترسیم یک نظام جدید قدرت به عنوان غلبه قدرت اسلام بر سایر مکاتب بوده است.

رحیم صفوی مردمی بودن انقلاب اسلامی را از نکات برجسته این انقلاب دانست و افزود: خاستگاه انقلاب اسلامی ما از عموم طبقات از روحانیون تا دانشجو ودانش آموز و همه اقشار بوده است و هیچ انقلابی مثل انقلاب ما مردمی نبود و بالای 80 درصد مردم ما در انقلاب یا همراه بودند یا قبول داشتند. رهبر انقلاب رهبری بود که اسلام را می شناخت و در چارچوب انقلاب، اسلام، قرآن و حکومت حضرت رسول(ص) و حضرت امیر(ع) انقلاب را به پیش می برد درحالیکه انقلاب های دیگر فاقد چارچوب و اصول بودند.

مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بازتاب انقلاب اسلامی در سرتاسر جهان، گفت: قدرت نفوذ و تاثیر گذاری و بازتاب منطقه ای و جهانی این انقلاب نه فقط برای مسلمان ها بلکه برای آزادی همه آزادی خواهان از ظلم آمریکایی ها و صهیونیست هاست و برای همه مستضعفان و امت ها آمده است.

وی تداوم انقلاب و عدم انحراف از آرمان ها از مسیر بنیانگذار انقلاب را از دیگر شاخصه های این انقلاب دانست و اظهار کرد: دشمن چند جنگ جهانی علیه انقلاب اسلامی راه انداخت اما رهبری ولایت فقیه 8 سال دفاع مقدس را مدیریت کرد و با مدیریت، فتنه های بزرگ داعش را در سوریه و عراق با شکست مواجه کرد. رهبری انقلاب اسلامی ما نه تنها انقلاب اسلامی را در کشور اداره کرد، بلکه بلاد اسلامی دیگر همچون سوریه و عراق و فلسطین و یمن را نیز مدیریت کرد و این تفاوت انقلاب اسلامی ما با سایر انقلاب هاست.

منبع: شفقنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها