ادامه برداشت بی رویه نمک دریاچه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ با خشکی دریاچه برای برخی افراد منبع سودآوری پیداشده و منابع این استان را خارج می‌کنند در حالی که که از سوی آذربایجان غربی هیچ مجوزی با عنوان برداشت قانونی نمک به هیچ شرکت و فردی صادر نشده است اما همچنان برداشت بی‌رویه نمک و قاچاق آن ادامه دارد.

ادامه برداشت بی رویه نمک دریاچه ارومیه
کد خبر: 266705
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ۰۹:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نمک موجود در دریاچه ارومیه از منظر خیلی‌ها یک تهدید بالقوه برای آغاز طوفان‌های نمکی پس از خشکیدگی احتمالی آن است اما خیلی‌ها هم معتقدند ظرفیت نهفته‌ای برای اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی در همین بستر نمکین وجود دارد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده ضخامت نمک در جاهای مختلف دریاچه متفاوت است به طوری که ضخامت آن درجاهای کم‌عمق نیم متر و در جاهای عمیق به چهار متر می‌رسد و اینک نیز وجود نمک باعث کند شدن روند احیای دریاچه ارومیه شده است.

پس از کم شدن تراز آب دریاچه ارومیه شوری آن به حد فوق اشباع رسیده و به همین سبب بستر گسترده‌ای از نمک در اطراف آن رسوب گزاری کرده است و ارزش این نعمت الهی به‌قدری زیاد است که به گفته قدیمیان در گذشته با طلا معامله می‌شد.

نمک و لجن‌های دریاچه ارومیه علاوه بر خاصیت درمانی بعضی از بیماری‌های پوستی و قارچی با همت مسئولان می‌تواند سبب اشتغال چند هزار جوان در آذربایجان غربی را فراهم کرده و باعث توسعه صنعت توریسم سلامت در استان شود.

برداشت بی رویه نمک دریاچه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بستر گسترده نمک دریاچه ارومیه را فرصتی استثنایی برای اشتغال‌زایی و ارزآوری اقتصادی می‌داند که این امر می‌تواند بخشی از زخم‌های مردم این منطقه را التیام بخشد.

نادر قاضی پور تأکید می‌کند: روزانه 500 تا هزار تریلی نمک از آذربایجان غربی و در جاده دریا به‌طرف آذرشهر برداشت می‌شود که تاکنون مبلغی از فروش این نمک‌ها به خزانه دولت ریخته نشده است.

وی می‌افزاید: با خشکی دریاچه برای برخی افراد منبع سودآوری پیداشده و منابع این استان را خارج می‌کنند.

در حالی که که از سوی آذربایجان غربی هیچ مجوزی با عنوان برداشت قانونی نمک به هیچ شرکت و فردی صادر نشده است اما همچنان برداشت بی‌رویه نمک و قاچاق آن ادامه دارد.

ویژگی های منحصر به فرد لجن دریاچه ارومیه

در چند دهه اخیر لجن دریاچه ارومیه علاوه بر چند کشور خارجی به صورت انبوه به بیمارستانی پانزده خرداد تهران نیز برای درمان بیماران منتقل می‌شد ولی در سال‌های اخیر متأسفانه به‌جز استفاده عمومی مردم و گردشگران از این خاصیت درمانی هیچ استفاده دیگری از آن نمی‌شود.

اما اینک با بهره‌گیری از متدهای جدید و ساخت مراکز مدرن درمانی در کنار دریاچه ارومیه می‌توان نه تنها در توسعه صنعت توریسم بلکه در کمک به بیماران نیازمند گام‌های مؤثری را در کشور برداشت.

بر اساس گزارش یونسکو در حال حاضر در دنیا هفت دریاچه شور وجود دارد که تنها دو مورد از آن‌ها یعنی دریاچه ارومیه در ایران و دریاچه بحرالمیت بین اردن و فلسطین اشغالی دارای لجن‌های طبی است.

لجن‌های دریاچه ارومیه با داشتن املاح معدنی فراوان به‌ویژه کلرور و سولفات و ترکیبات آهن و ید و با دارا بودن مقداری نمک و قدرت جذب حرارت زیاد و مواد آلی متعدد و میزان رادیواکتیویته یکی از مرغوب‌ترین لجن‌های طبی به شمار می‌رود که منافع طبی و اثرات شفابخش فراوانی دارد.

از حدود 50 سال پیش از لجن و آب و نمک دریاچه بحرالمیت که خواصی مشابه دریاچه ارومیه دارد، در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و از این رو به منظور ایجاد اشتغال و استفاده صحیح از این نعمت خدادادی کارخانجات مختلف تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در کنار این دریاچه احداث شده است.

تاثیر درمانی لجن های طبی در دنیا ثابت شده و این استان هم یکی از منبع تامین کننده این مواد در سطح کشور است که باید از این ظرفیت موجود استفاده بهینه گردد.

اهمیت توسعه پرورش آرتیمیا در اشتغال‌زایی

آرتیمیا جانداری سخت پوست است که درآب های شور زندگی می‌کند و دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتیمیا در جهان شمرده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می‌گوید: با پرورش آرتیمیامی‌توان زمینه اشتغال‌زایی، تولید درآمد و تأمین نیازهای کشور در صنعت آبزی‌پروری را ایجاد کرد.

رسول جلیلی می‌افزاید: توسعه پرورش این‌گونه سخت‌پوست در آذربایجان غربی با توجه به تهدید کم‌آبی دریاچه ارومیه می‌تواند به‌ عنوان کشت جایگزین محصولات کشاورزی راهکار مناسبی در جهت اشتغال جایگزین برای کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشورمی گوید: یکی از مهم‌ترین منابع آبی آذربایجان غربی، دریاچه پشت سد ارس و رودخانه ارس به شمار می‌رود که ذخایر اقتصادی با ارزشی همچون انواع ماهیان و گونه شاه‌میگو آب شیرین را در داخل آن می‌توان یافت که برای حفظ و توسعه این ذخایر، آخرین یافته‌های تحقیقاتی و بایدها و نبایدهای لازم برای توسعه تولید و ذخایر این موجود ارزشمند در استان در نشست‌های تحقیقاتی ارزیابی‌شده است.

علی نکوئی فرد می‌افزاید: پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب‌ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت‌آمیز بوده است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها