کد خبر: 267119
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۲:۴۷:۰۰
| |

گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین از تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس؛

چه کسی مسئول آسیب‌های جسمی و روحی کودکان است؟

با انتشار هر فیلم و عکس و خبری درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان توسط اولیای مدرسه، جای خالی اخذ تست سلامت روان در آموزش و پرورش بیشتر حس می‌شود.

حجم ویدیو: 6.92M | مدت زمان ویدیو: 00:03:51 دانلود ویدیو
کد خبر: 267119
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۲:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ از ضربات شلنگ تا جای انگشتری روص صورت. از شکستن انگشت شست تا ماندن رد ضربات خط‌کش روی کف‌ دست. این‌ها همه نمونه های کوچکی از تنبیه دانش‌آموزان در چند ماه اخیر است. تنبیه دانش‌آموزان توسط افرادی که یکی از حساس‌ترین شغل‌های دنیای را دارند.

فیلمی حاوی تصاویری از تنبیه 2 دانش‌آموز در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری منتشر شد. این دانش‌آموزان ششم بهمن ماه با تاخیری 10 دقیقه‌ای به مدرسه می‌رسند و در مقابل با زدن چند ضربه شلنگ بر روی کف دستشان از سوی مدیر مدرسه تنبیه می‌شوند.

ماجرایی که یک ماه پیش هم با روایتی متفاوت رخ داده بود. محمد امین 11 ساله بعد از اینکه دوستش را به شوخی زده‌ بود که نتیجه خنده خودش و دوستش شده بود، از سوی ناظم مدرسه تنبیه شد. به گفته محمدامین ناظم مدرسه چنان به صورتش زده بود که از شدت ضربه انگشترهای آقای ناظم به کف زمین افتاد. اتفاقی که باز هم به گفته محمدامین برای بار نخست رخ نداده و پیش‌تر هم چنین تنبیه‌هایی را تجربه کرده بود.

داستان‌هایی با همین محتوا کم نداریم. شاید شهرش عوض شود و شکل تنبیه تغییر کند و فرد خاطی از معلم تبدیل به ناظم و مدیر شود اما اصل ماجرا همان است که از گذشته‌های دور هم وجود داشته و حالا به واسطه نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی بیشتر به چشم می‌آ‌ید.

این‌ها در حالی است که موضوع اخذ تست سلامت روان از اولیای مدرسه، هنگام جذب در سازمان آموزش و پرورش مدت‌هاست از سوی کارشناسان مطرح می شود اما تا به امروز در اولویت‌ها قرار نگرفته است. مصاحبه و تحقیقات آموزش و پرورش آنقدر که روی بررسی نوع پوشش معلمان و پرسش درباره حضور در میادین ملی-مذهبی تمرکز دارد، به سلامت روانی آن ها وقعی نمی‌نهد.


جواد علاقبند ‌راد روان‌پزشک کودکان از الزام اخذ تست سلامت روان در آموزش و پرورش به اعتمادآنلاین می گوید.

فارغ از وظیفه دولت در زمینه استانداردسازی جذب نیروهای آموزش و پرورش خانواده‌ها، هم وظیفه مهمی در این زمینه دارند.

بارها در گزارش تنبیه دانش‌آموزان دیده شده که پس از ماجرا، ولی دانش‌آموز اقدام به شکایت نکرده‌ یا اینکه آنقدر دیر دست به شکایت زده که مدرک پرونده، مثل ماندن جای جراحت در بدن فرزندشان از بین رفته است. خانواده‌ها نباید فراموش کنند تنبیه‌های این چنینی تنها عارضه جسمی ندارد، بلکه ضربه‌ای مهلک به روح و روان آن کودک وارد می‌کند که شاید در برخی موارد آسیب‌های جبران‌ ناپذیری برای آینده آن فرد به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها