معاون حقوقی رئیس جمهور مطرح کرد؛

اثرگذاری خروج آمریکا از برجام بر سایر کشورها

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور عنوان کرد: خروج آمریکا از برجام موجب شده است که سایر طرف‌های برجام هم نتوانند تعهدات خود را اجرایی کنند.

اثرگذاری خروج آمریکا از برجام بر سایر کشورها
کد خبر: 267189
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۴:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| لعیا جنیدی در پنجاه و ششمین جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی و نشست علمی ابعاد حقوقی تحریم با بیان اینکه با خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک، مشکلاتی در کشور ایجاد شده است، گفت: بخش حقوقی کشور نمی‌تواند نسبت به آن غافل باشد زیرا این مسئله شرایط کشور را تحتتأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: شاید اولین مأموریت این جمع، آن باشد که فکری برای علاج درمان و کاهش آثار خروج نامشروع و غیرقانونی امریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی بکند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اجرایی شدن مقررات بازدارنده ضد تحریم‌ها اتحادیه اروپا و راه اندازی اینستکس بیان کرد: شاید این تحولات کافی و مورد انتظار ایران نباشد ولی بهر حال اجرایی شده و بسیار مهم هستند.

وی خاطرنشان کرد: خروج امریکا از توافق هسته‌ای هم نقض ماهوی و هم نقض شکلی از برجام است. آژانس طی گزارش‌های خود تأیید کرده است که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است ولی امریکا بدون دلیل از این توافق هسته‌ای خارج شده است. بهانه دولت امریکا این است که توافق هسته‌ای ناقص است و مدت توافق هم کم است. اینها بهانه‌ها بوده و مبنای حقوقی ندارند.

وی افزود: مسیر خروج از برجام استفاده از ماده‌های 36 و 37 توافق هسته‌ای است ولی امریکا از این مسیر استفاده نکرده و این مسئله نشان می‌دهد که خروج امریکا غیرقانونی است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران مسیر ماده 36 را طی کرده و به کمیسیون مشترک برجام ارجاع داده است ولی مسیر ماده 37 را طی نکرده است، گفت: البته ایران می‌توانست برخی از اجرای تعهداتش را متوقف کند ولی این اقدام را انجام نداد با این حال ایران هر وقت لازم بداند، می‌تواند از حق خود استفاده کند.

جنیدی با بیان اینکه امریکا تحریم‌های ثانویه را که به خاطر برجام متوقف شده بود، مجدداً اعمال کرده است، اظهار داشت: بازگرداندن تحریم‌ها فرا سرزمینی است. فرا سرزمینی به معنای آن است که دولتی می‌خواهد قوانین خود را در سرزمین‌های دیگری علیه کشورهای دیگر اعمال کند که از نظر ما این تحریم‌ها غیرقانونی است زیرا دخالت در امور داخلی کشورهاست. این اقدام امریکا نقض برجام نیز است و به صورت دو فاکتو موجب توقف فعالیت‌ها و تعهدات کشورهای دیگر و نقض غیرمستقیم برجام از سوی آنها نیز شده است.

وی اضافه کرد: کشورهای دیگر تاکید کرده‌اند پایبند به توافق هسته‌ای بوده و تعهدات خود را اجرا می‌کنند ولی آنها هم نمی‌توانند به مقصود عمل کنند. ایران در این شرایط انتظار داشت که طرف مقابل اقدامات مؤثر و واقعی برای حفظ برجام انجام داد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به روزآمد شدن مقررات بازدارنده و انسداد تحریم‌های اتحادیه اروپا بیان کرد: اعمال تحریم‌ها هم در تضاد پیمان مودت است و هم متضاد قوانین تجارت آزاد جهانی است. ما عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم و کشورهای مقابل شریک در برجام عضو آن هستند و بر اساس ماده 11 مقررات آن سازمان، کشوری نباید برای کشورهای دیگر در مناسبات تجاری با کشورهای دیگر محدودیت ایجاد کند. اتحادیه اروپا برای جلوگیری از این مسئله، مقررات بازدارنده تحریم‌ها را روزآمد کرده است.

وی به راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا اشاره کرد و یادآور شد: این نهاد، یک نهاد اعتباری است که فروشندگان و خریداران ایرانی از آن استفاده کنند. بر اساس این سازوکار، پول اجناس صادر شده ایرانی به صندوق رفته و پول کالاهای خریداری شده از این صندوق پرداخت می‌شود. فعلاً قرار است که این صندوق برای اقلام دارویی، پزشکی، دارویی و کشاورزی باشد ولی همانطور که در بیانیه تأسیس آمده می‌تواند به امور دیگر تسری یابد و کشورهای دیگر هم به آن الحاق شوند.


معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: این سازوکار، یک شرط ماهوی دارد که این سازوکار تا زمانی کار می‌کند که ایران به برجام پایبند باشد. شرط شکلی هم دارد و آن تکمیل روند FATF است. البته ممکن است برخی بگویند این شرط شکلی نیست بلکه ماهوی است.

جنیدی درباره احتمال توقیف احتمالی اعتبارات مالی اینستکس بر اساس احکام حقوقی گفت: این یک احتمال و سوال تکنیکی است که باید درباره این مسئله کار شود. این سوال مطرح است که وجوه ناشی از تحریم‌های ثانویه از این صندوق پرداخت می‌شود؟ باید به این سوال پاسخ داده شود که الزام این سازوکار مالی چیست؟ نحوه حفظ محرمانگی فعالیت شرکت‌ها چگونه خواهد بود؟

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها