کد خبر: 267309
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ۱۱:۰۴:۰۰
| |

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی:

در بحث معیشتی شرمنده مردم هستیم/ سرمایه اجتماعی خود را تا حدودی از دست داده‌ایم/ آمریکایی‌ها چه گناهی کرده‌اند که یک فرد بی‌تدبیر زمام امور کشورشان را به دست گرفت؟

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس گفت: به عنوان کسی که انقلاب را درک کرده و در سال‌های قبل از انقلاب حضور داشته و با شرایط کشور در دهه‌های گذشته مانوس بوده باید بگویم تا رسیدن به آن هدف نهایی انقلاب خیلی فاصله داریم؛ نمی‌گویم متوقف شده‌ایم اما فاصله ما زیاد است.

در بحث معیشتی شرمنده مردم هستیم/ سرمایه اجتماعی خود را تا حدودی از دست داده‌ایم/ آمریکایی‌ها چه گناهی کرده‌اند که یک فرد بی‌تدبیر زمام امور کشورشان را به دست گرفت؟
کد خبر: 267309
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ۱۱:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که تصویر امروز کشور تا چه میزان با آرمان‌های انقلابیون سال 57 مطابقت دارد، بیان کرد: این سوال خیلی اساسی و جدی است؛ حقیقتا سوالی است که در این روزها و ایام که به دهه پنجم انقلاب ورود می‌کنیم باید به آن پرداخته شود. نخبگان باید این سوال را بررسی و تحلیل کنند و جا دارد در دانشگاه‌ها و میزگردها بحث جدی صورت بگیرد که ما برای چه انقلاب کردیم. انقلاب چه آرمان‌ها و هدف‌هایی را دنبال می‌کرد و الان در چه وضعیتی هستیم.

وی افزود: دلایل توجیهی هم برای بررسی نارسایی‌ها و گرفتاری‌ها داریم و آن گرفتاری‌ها و مشغله‌هایی است که خصوصا در سال‌های اول انقلاب با آن مواجه بودیم. ما باورمان نمی‌شد که انقلاب به این زودی‌ها پیروز شود؛ به یک باره انقلاب پیروز می‌شود و شما می‌خواهید حکومت کنید. حکومت کردن سازوکار خودش را دارد و طبیعتا یک عده جوان انقلابی با انگیزه‌های معنوی اما تجربه حداقلی نمی‌توانند درست حکومت کنند. در عین حال این حکومت ارزشی بود که شعار آزادی و استقلال جزو شعارهای اصلی آن محسوب می‌شد و طبیعی بود که در این شرایط منافع غرب و شرق به خطر بیفتد. اهم اظهارات عارف به شرح زیر است:

*قابل پیش‌بینی بود که انقلاب با حملات و مخالفت‌ها و دشمنی‌های شرق و غرب از روز اول پیروزی مواجه شود. بسیاری هم تلاش کردند از داخل، انقلاب را با مشکل مواجه کنند. جنگی 8 ساله به ما تحمیل شد و مشکلاتی نیز از سوی گروهک‌ها در سال‌های پس از پیروزی انقلاب ایجاد شد.

*کاش به جای اینکه با مطالبات کار کنیم، دنبال افزایش درآمد ملی بودیم. ابتدا چاه را می‌کندیم و بعد منار را جابجا می‌کردیم این گرفتاری ما در برنامه‌های توسعه‌ای است. توجه نمی‌شود با چه منابعی می‌خواهیم این برنامه را اجرا کنیم یا به عبارتی در طول 4 دهه گذشته بیش از این که ثروت ملی و امکانات را افزایش دهیم، مطالبات را بالا برده‌ایم در نتیجه شرایط امروز، ما در بحث معیشتی شرمنده مردم هستیم. همه دلشان می خواهد کمک کنند اما به این علت که نتوانستیم ثروت تولید کنیم و رشد اقتصادی برجسته‌ای داشته باشیم و منابع ملی را بالا ببریم نمی‌توانیم پاسخگو باشیم. امیدوار هستم به طور جدی در دهه آغاز دهه پنجم به اینگونه مسائل رسیدگی شود و تلاش کنیم شاخص‌های کمی و کیفی توسعه را بالا ببریم. البته باید هدف ما این باشد که ابتدا منابع را ایجاد کنیم و سپس به آن طبقه‌ای که مد نظر ما است بگوییم می‌خواهیم این اقدام را برای شما انجام دهیم.

* متاسفانه ما با تورم قانون روبرو هستیم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برای هر مساله قوانین مختلفی وجود دارد و تفسیرهای گوناگون از قوانین زمینه برخورد سلیقه‌ای و فساد را ایجاد می‌کند. ما تشکیلات نظارتی فراوانی داریم اما متاسفانه این تشکیلات نظارتی وظیفه قانونی و اصلی خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و این یا به دلیل محدودیت‌ها و یا در رودربایستی‌هایی است که در فرهنگ ما وجود دارد.

* مشکلی ما امروز این است که حقیقتا سرمایه اجتماعی خود را تا حدودی از دست داده‌ایم البته من این سرمایه اجتماعی را سرمایه اجتماعی نظام نمی‌دانم و در حد دولت‌ها و مسئولان قلمداد می‌کنم. پیشتر اشاره کردم که مردم انقلاب را از خودشان می‌دانند و ما برای این که حضور مردم را داشته باشیم باید مطالبات آنها را پیگیری کنیم و پاسخگو باشیم.

*در مهرماه 95 بحث گفت‌وگوی ملی را در مجلس مطرح و دنبال کردیم. نمی‌خواهم کارنامه گفت‌وگوی ملی را در اینجا اعلام کنم اما راضی هستم. ما الان در سطح ملی در حال پیگیری این مساله در بین نخبگان هستیم. جلساتی داریم که روی مشترکات کار می‌کنیم و از روز اول نخواستیم اختلافات را مطرح کنیم.

* با کمال تاسف در چهار دهه گذشته با برخوردهایی مواجه بودیم که حذف افراد را در دستور کار قرار داده بودند. هیچکس معصوم نیست. هرکسی ظرفیتی دارد، ویژگی انقلاب و هنر ما باید این باشد که عقبه خود را حفظ کنیم. متاسفانه بعضا در مقاطع مختلف برخوردهایی حذفی کرده‌ایم که فکر می‌کنم باید جدی به آنها پرداخته شود و با ریشه‌یابی و حذف علل و عوامل آنها برخورد حذفی و غیراخلاقی از میان ما برداشته شود.

* شما فکر می‌کنید حادثه 7 تیر و 8 شهریور حوادثی نبود که بتواند حکومت را دگرگون کند؟ همه این حوادث البته آسیب‌های جدی وارد کرد اما انقلاب را هم تقویت کرد. همین مساله هم باعث شد دشمنان از ترور فیزیکی به ترور شخصیتی تغییر رویکرد دادند. آقای هاشمی در رابطه با همه هجمه‌ها هیچ‌گاه جوابی نداد و خیلی راحت از کنار مسائل عبور کرد. این مساله نشان داد ایشان به معنای واقعی خودش را یکی از ستون‌های انقلاب می‌دانست و بنا نداشت به دلیل هجمه‌ها از انقلاب فاصله گرفته و یا نقش خود را کمرنگ کند؛ اما گاهی اتهام‌ها فردی نیست و نظام را هدف گرفته است که باید پاسخ بدهیم رفتار آقای هاشمی به تحلیل و بررسی جامع نیاز دارد با این حال اما اگر شما تشییع آقای هاشمی را دیده باشید متوجه می‌شوید مردم از جوسازی‌ها تاثیر نمی‌گیرند.

*آمریکایی‌ها چه گناهی کرده‌اند که یک فرد بی‌تدبیر در کشوری که مدعی رهبری دنیا است زمام امور را به دست می‌گیرد؟ این وضعیت امروز ما است و البته آنها به خوبی قدرت معنوی و اقتدار ایران را درک کرده‌اند و می‌دانند نمی‌توان در منطقه خاورمیانه اتفاقی جدی را بدون نقش ایران رقم زد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها