کد خبر: 267313
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ۰۹:۰۸:۰۰
| |

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

شاخص‌های رفاهی بعد از انقلاب افزایش پیدا کرده است

محمدرضا پورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شاخص‌های رفاهی بعد از انقلاب افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: در عرصه‌های اقتصادی اشکالات جدی وجود دارد و باید ساختارها اصلاح شود که بخشی از آن مربوط به عوامل بیرونی مثل تحریم‌ها است.

شاخص‌های رفاهی بعد از انقلاب افزایش پیدا کرده است
کد خبر: 267313
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ۰۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا پورابراهیمی داورانی با اشاره به اینکه اولین و اساسی‌ترین دستاورد انقلاب خودباوری در مردم بود که منجر به انقلاب شد، گفت: مردمی که هیچ‌گونه اعتماد به نفسی نداشتند و برای آنها تعیین تکلیف می‌شد توانستند به خود اتکا کرده و با خودباوری در مسیری حرکت کنند که امروز نتایج آن دستاوردها است. این خودباوری را امام راحل و شهدا ایجاد کردند که نتیجه آن رسیدن به شاخص‌های توسعه بود که در کشور در بخش‌های مختلف جاری شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از این مولفه‌ها و شاخص‌ها، دستاوردهای نظامی بود. دستاوردی که توانست برای دفاع از انقلاب و صیانت از مرزها مهم باشد. ما در این چند صد ساله اخیر در تاریخ می‌بینیم که دست‌اندازی‌های بسیاری در کشور از سوی اجانب پیش آمده و حتی در عصر معاصر جریان‌های شرقی و غربی و آمریکا همه دست‌اندازی داشتند به گونه‌ای که قبل از جنگ جهانی دوم کشور ایران را اشغال کردند؛ دوران این صد سال اخیر را اگر ببینید، بخش‌هایی از کشور را جدا کردند بنابراین دستاورد مهم این بود که مردم گفتند خودمان می‌توانیم دفاع کنیم و پیامد 8 سال دفاع مقدس همین بود.

ایران جایگاه اول علمی در منطقه را دارد

وی ادامه داد: دستاورد دیگر توانمندی علمی نظام جمهوری اسلامی بود چرا که این خودباوری کمک کرد تا بتوانیم بر روی توان علمی خودمان حساب کنیم. کشوری که پزشک داخلی نداشت و پزشکان آن از هند و پاکستان می‌آمدند، امروز متخصصان پزشکی آن در ایران برای اروپا تربیت می‌شوند و به دلیل این توان علمی، جایگاه اول منطقه در علم و دانش را داریم که به نظر بنده چیز کمی نیست. حتی مراکز علمی و جوانانی که در ایران تحصیل کردند، به عنوان استاد در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستاورد سوم انقلاب در حوزه مسائل مرتبط با رویکرد و نگاه دینی و انقلابی بود که در جامعه شکل گرفت و باعث افزایش اعتقاد مردم به مبانی انقلاب شد گفت: امروزه در جامعه رویش‌های بزرگی را می‌بینیم که در سایه مسائل دینی و اعتقادی شکل گرفته و باورهایی که در جامعه شکل گرفته بسیار با ارزش است حتی استمرار تفکر شیعه دستاورد مهم دیگری بود که تاثیرات خود را در خارج از مرزها گذاشته است. امروز اتکای تفکر شیعه در دنیا به نظام جمهوری اسلامی است.

ساختارها در حوزه اقتصاد باید اصلاح شود

وی اظهار داشت: در نگاه اسلامی فقط بحث شیعه نیست. نه تنها در قانون اساسی بلکه سایر اقلیت‌ها را نیز در کنار خود می‌بینیم و ایران را به عنوان یک مجموع واحد از مذاهب اسلامی می‌بینیم اما چون غالب مردم شیعه هستند، بنابراین اتکای تفکر، بر شیعه هست و امروز به اوج بلوغ خود رسیده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه در عرصه‌های اقتصادی اشکالات جدی وجود دارد گفت: باید ساختارها اصلاح شود که بخشی از آن مربوط به عوامل بیرونی مثل تحریم‌ها است و بخشی نیز مربوط به عوامل درونی است که باید ساختارش اصلاح شود.

شاخص‌های رفاه افزایش پیدا کرده است

وی افزود: علی‌رغم تمام انتقاداتی که به حوزه اقتصاد وجود دارد اما به نظر بنده شاخص‌های رفاه افزایش پیدا کرده است. به‌هرحال وقتی به وضعیت زندگی مردم و برخورداری آنها از امکاناتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، نگاه می‌کنیم هرگز با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست. اکنون تقریبا کمتر روستایی داریم که از زیرساخت‌های برق وآب و گاز استفاده نکند و یا جاده نداشته باشد. زیرساخت‌های توسعه در کشور علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که بوده پیشرفت کرده است یعنی امروز کار اقتصادی و ظرفیت‌ها در روستایی که هیچ راه ارتباطی نداشت کاملا فراهم شده است.

برخورداری مردم از امکانات بعد از انقلاب بیشتر شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید برنامه‌ریزی‌هایی برای بعد از زیرساخت در کشورصورت گیرد و طبیعتا برنامه‌های کلان اقتصادی است که باید شکل بگیرد اما در حقیقت تفاوت وضعیت کنونی ایران نشان می‌دهد که برخورداری مردم از امکانات بعد از انقلاب بسیار بیشتر بوده اما آن برخورداری منجر به این نشده که دغدغه مردم از نظر درآمدی و معیشتی و یا در حوزه اشتغال نسبت به گذشته کاهش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: جمعیت کشور دو برابر شده و باید متناسب با این برنامه‌ریزی انجام می‌شد. اشکالاتی که در این خصوص وجود دارد بیشتر اشکالات ساختاری است که باید در داخل کشور حل شود البته تحریم‌ها نقش کمی در این موضوع دارند اما امیدوارم در برنامه بلند مدت و برنامه ششم توسعه و حتی سند چشم‌انداز این مشکلات برطرف شود.

منبع: خانه‌ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها