اسیدپاشی به یک مادر و دختر در قزوین

یک دختر 20 ساله و کودک 2 ساله‌ در آغوش وی در قزوین مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفته‌اند و اکنون از شرایط جسمانی مناسبی برخوردار نیستند.

اسیدپاشی به یک مادر و دختر در قزوین
کد خبر: 267753
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ۱۲:۱۱:۳۰

اعتمادآنلاین| ‌ در این گزارش آمده است: دختر 2 ساله‌ را در آغوش گرفته و به سمت چهار راه در حال حرکت است، بی‌اطلاع از اینکه قرار است چه اتفاق تلخی برای‌شان رخ دهد با دخترک هم‌صحبت شده و کنار خیابان منتظر تاکسی است که ناگهان احساس سوزش تمام وجودش را فرا می‌گیرد، صدای فریادشان به ناگاه در خیابان می‌پیچد و بلند می‌گوید: سوختم…سوختم… اتومبیل سفید رنگی برای چند لحظه چند متر جلو‌تر توقف می‌کند و با سرعت زیاد از محل حادثه متواری می‌شود.

نرگس در حالی که می‌سوزد، فقط سعی می‌کند تا دستش را روی صورت دخترک قرار دهد و شعله‌های آتش را خاموش کند، دست و صورتش از شدت شعله‌های آتش می‌سوزد اما کاری از دستش برنمی‌آید…»

این بخشی از اظهارات «مهدی» است که فرزند دو ساله و خواهرش قربانی شده‌اند.

بر اساس این گزارش برادر این دختر قربانی که پدر کودک قربانی نیز هست گفته است: خواهرم برای گرفتن تاکسی کنار خیابانی در محله «زیباشهر» استان قزوین ایستاده بود که اتومبیل پراید سفید رنگی از فاصله‌ای دور برایشان بوق می‌زند، وقتی به نزدیک آنها می‌رسد برای چند لحظه حادثه اتفاق می‌افتد و صورت خواهر و فرزند من توسط اسید یا اسپری آتش‌زایی که از اتومبیل پراید به سمت آنها پرت می‌شود، می‌سوزد.

وی افزوده است: از هویت ضارب اطلاعی نداریم و مشخص نیست این فرد با چه قصد و نیتی این کار را انجام داده است و ما امیدواریم با بررسی دوربین‌های مداربسته منطقه بتوانیم به قصد و نیت وی پی ببریم. به دلیل اینکه حتی شماره پلاک خودرو را در دست نداریم نتوانسته‌ایم از شخص خاصی شکایت و پرونده را پیگیری کنیم.

در ادامه با اشاره به اینکه خواهرش تنها 20 سال سن دارد و ممکن است آثار سوختگی سال‌ها بر صورتش باقی بماند گفته است: ساعتی پس از وقوع حادثه وقتی به بیمارستان مراجعه کردم بلافاصله با پلیس برای رسیدگی به موضوع و تشکیل پرونده تماس گرفتم اما متأسفانه کسی پاسخگوی ما نبود، هزینه‌های درمانی آنقدر زیاد است که برای سه شب بستری بودن خواهر و فرزندم حدود 7 میلیون تومان هزینه کردم و با اینکه تحت پوشش بیمه هستیم، هزینه‌های درمان را قبول نمی‌کنند.

در مورد پیگیری نهادهای ذیصلاح و اقدامات بیمه نیز اعلام کرده است: بیمه به ما اعلام کرده به دلیل اینکه این پرونده ضارب دارد نمی‌تواند هزینه‌های درمانی را پوشش دهد و متأسفانه هیچ نهادی برای پیدا کردن ضاربان به ما کمک نمی‌کند، برخی از شاهدان حادثه اعلام کرده‌اند که در آن منطقه دوربین‌های مداربسته وجود داشته و من از پلیس و قوه قضاییه درخواست دارم برای شناسایی ضاربان به ما کمک کنند و به فریادمان برسند.

وی همچنین از ترخیص خواهر و فرزندش از بیمارستان به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های آن گفته است: به دلیل اینکه توان پرداخت هزینه‌های درمانی را نداشتم خواهر و فرزندم را از بیمارستان مرخص کرده‌ام و برای هزینه‌هایی که تاکنون صرف شده چکی را به عنوان ضمانت نزد بیمارستان قرار داده‌ام. خواهر و فرزندم به دلیل اینکه از ناحیه دست سر و صورت دچار سوختگی شدید شده‌اند، نیازمند درمان و رسیدگی هستند اما من یک کارگر ساده‌ام و توان پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور درمان را ندارد.

لازم به ذکر است که اکنون این دختر و کودک از شرایط جسمانی مناسبی برخوردار نیستند و به دلیل عدم رسیدگی مراجع ذی‌صلاح به این پرونده بیمه تأمین اجتماعی نیز پوشش هزینه‌های درمانی را متقبل نشده است.

مدت‌ها است مجازات مرتکبین اسیدپاشی و ایجاد محدودیت در عرضه و دسترسی آسان به اسید اکنون در قالب طرح در مجلس مطرح است اما مانند بسیاری دیگر از طرح‌های مشابه از تصویب و اجرایی شدن آن نیز خبری نیست.

هرچند در سال 1337قانونی با موضوع مجازات بزه اسیدپاشی تصویب شده است و علاوه بر آن از عمومات قانون مجازات اسلامی هم می‌توان در جرم‌انگاری این عمل غیر انسانی بهره گرفت، اما شواهد و قرائن حکایت از ناکارآمدی قوانین موجود در پیشگیری از آن دارد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به قوانین کیفری پیشتر گفته بود: "علاوه بر عدم بازدارندگی در قوانین ما در خصوص جرم اسیدپاشی، قوانین کیفری ما از دست دادن منافع ممکن الحصول و خسارت معنوی وارده به قربانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند! و تبصره 2 ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری سال 1392 به تصریح، بزه‌دیدگانی را که مشمول دریافت دیه شده‌اند (مثل قربانیان اسیدپاشی) از دریافت خسارت معنوی و منافع ممکن‌الحصول مستثنی کرده است".

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها