امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا فساد اقتصادی و تبعات ثانویه آن را در اعتمادآنلاین تحلیل می‌کند

فساد سازمان‌یافته نیست، بلکه جزیره‌ای و قبیله‌ای است/ مسئولان باید کاری کنند که مردم حرف آن‌ها را باور کنند/ آنانی که هنوز پای انقلاب ایستاده‌اند همان زاغه‌نشینان هستند/ متاسفانه برخی مسئولان مردم و افکار عمومی را جدی نمی‌گیرند/ انباشت قوانین مشابه ایجاد

یک فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه همیشه اتفاقاتی که در اقتصاد جامعه و کشور رخ داده و همین طور تلاطم‌هایی را تجربه کرده‌ایم ولی هیچگاه به سمت درمان ریشه‌ای این مشکلات نرفتیم، اظهارکرد: ما فقط و فقط سعی کردیم که با این مسایل به صورت موضوعی برخورد کنیم که این رویکرد تبعات بیشتری به همراه داشته است.

حجم ویدیو: 14.46M | مدت زمان ویدیو: 00:09:29 دانلود ویدیو
کد خبر: 267759
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در یک یادداشت تصویری برای اعتمادآنلاین ضمن اشاره به موضوع فساد اقتصادی و رانت‌خواری و تبعات ثانویه آن در جامعه و کشور، گفت: آنچه که مسلم است وقتی فساد اقتصادی ایجاد می‌شود، اخلاق سقوط می‌کند. اینکه متاسفانه فساد اقتصادی و یا رانت‌خواری توسط هر فرد یا مسئولی ایجاد می‌شود چنین اثری دارد. بنابراین ما در هر زمینه‌ای که بخواهیم ورود کنیم، ابتدا نیازمند به اخلاق، معنویات و سپس اخلاق حرفه‌ای هستیم و باید این موارد را ملاک قرار بدهیم. طی چند سال گذشته در خصوص فساد از طریق ممکن همچون رسانه‌های مجازی، رسانه‌های مکتوب و تصویری مسائل و نکاتی مطرح شده است و عده‌ای نیز به عنوان مفسد اقتصادی مجازات شدند.

فساد اقتصادی و رانت‌خواری جزیره‌ای است

واعظ آشتیانی ادامه داد: نکته‌ای که من می‌خواهم به آن اشاره کنم و واقعا جای تاسف دارد، بحث فساد اقتصادی و در عین حین رشوه است. علت آنکه می‌گویم فساد اقتصادی و رانت‌خواری جزیره‌ای است، به دلیل آن بوده که از مواردی مستند مانند مافیای گوشت، مافیای برنج، مافیای پسته، مافیای سینما، مافیای مواد نفتی، مافیای گندم ، مافیای بنزین، مافیای چای و... صحبت می‌شود. این مصادیق حکایت از آن دارد که فساد اقتصادی جزیره‌ای، قبیله‌ای، طیفی و... است. بنابراین اگر توجه به این موضوع نشود و در جهت برخورد با این پدیده زشت و شوم اقدامی انجام نگیرد، در آینده باید شرایط پیچیده‌تری را تجربه کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه با بیان اینکه ما دچار انباشت قوانین مشابه هستیم، تصریح کرد: همین مساله موجب ایجاد فساد و رانت می‌شود. مسئولی که تفسیر به رای قانون می‌کند، آن مسئول است که می‌داند چه کاری انجام بدهد و چه کاری انجام ندهد. ما شاهد هستیم که حتی در برخی مواقع قانون به سمت متروک شدن هم پیش می‌رود. چرا که مجریان به‌درستی این وظیفه را انجام نمی‌دهند. البته منظور من از مجریان این است که برخی مجریان قانون را تفسیر به رای می‌گذارند.

واعظ آشتیانی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد اقتصادی و رانت‌خواری فقط با توسعه اخلاق و عمل محقق می‌شود، اظهار کرد: این موضوع تنها از سوی مسئولان و آحاد مردم ممکن است. اصلاح ساختارهای معیوب چه در بخش اداری و چه در بخش اقتصادی، تربیت نیروهای متعهد، رفاه اجتماعی و اجرای درست قانون و در حقیقت محقق کردن عدالتاز جمله راهکارهای موثر در این موضوع است. امروز برخی معتقد هستند که فساد اقتصادی و رانت‌خواری سازمان‌یافته است ولی من چنین اعتقادی ندارم. بلکه معتقد هستم که فساد اقتصادی و رانت‌خواری به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند؛ یک جزیره منفک شده و البته صنفی و به صورت رفتارهایی که خودشان تعریف می‌کنند، انجام می‌گیرد.

آنانی که پای انقلاب ایستاده‌اند همان زاغه‌نشینان هستند

او با بیان اینکه امروز آنانی که پای انقلاب ایستاده‌اند همان زاغه‌نشینان هستند و در سختی زندگی می‌کنند، گفت: متاسفانه عده‌ای فرصت‌طلب زندگی را برای مردم سخت کرده‌اند و چه بسا برخی سوءمدیریت‌ها باعث شده است که ما این اتفاقات را شاهد باشیم. چه خوب بود اگر برخی مسئولان فکر می‌کردند که حتی برای یکبار از کجا به این جایگاه و مسئولیت رسیده‌اند و حالا چه وظایفی برعهده آنان است؟ اینکه گفته شود من به عنوان یک مسئول درد «نداری» را می‌دانم و یا تجربه «نداری» و «سختی» در زندگی می‌دانم ولی امروز در شرایط خوبی زندگی کند و آن هم در شرایطی که عامه مردم در زندگی خودشان شرایط خوبی ندارند، شبهه‌برانگیز است و این حرف‌ها را مردم باور نخواهد کرد.

باید کاری کرد که مردم گفته‌های مسئولان را بپذیرند

وی افزود: باید کاری کرد که مردم گفته‌های مسئولان را بپذیرند و قبول کنند که مسئولان مانند آنان زندگی می‌کنند. امروز هیمنه رانت در اذهان عمومی ریخته شده و جای تاسف دارد که بدبینی را برای مردم نسبت به برخی مسئولان ایجاد کرده است و این موضوع انکارناپذیر است و همه نسبت به این موضوع نگران هستند. چراکه برخی از مسئولانی که در حوزه اقتصادی هستند نتوانستند آن اعتمادسازی اقتصادی را برای مردم و جامعه به ارمغان بیاورند.

متاسفانه برخی مسئولان مردم و افکار عمومی را جدی نمی‌گیرند

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه همیشه اتفاقاتی که در اقتصاد جامعه و کشور رخ داده و همین طور تلاطم‌هایی را تجربه کرده‌ایم ولی هیچگاه به سمت درمان ریشه‌ای این مشکلات نرفتیم، اظهارکرد: ما فقط و فقط سعی کردیم که با این مسایل به صورت موضوعی برخورد کنیم که این رویکرد تبعات بیشتری به همراه داشته است. متاسفانه برخی مسئولان مردم و افکار عمومی را جدی نمی‌گیرند و فکر نمی‌کنند که به یکباره به این منصب رسیدند یا یک فرآیندی موجب شده است که آنان بر مسند مسئولیت بنشینند و بر اساس آن تعهداتی که دادند و یا سوگندی که ادا کردند، موظف به انجام اقداماتی هستند.

قوای سه‌گانه باید حرکتی همسو درباره مبارزه با فساد اقتصادی و رانت‌خواری داشته باشند

واعظ آشتیانی با بیان اینکه اگر قوای سه‌گانه یک حرکت همسویی درباره مبارزه با فساد اقتصادی و رانت‌خواری و زدودن این پدیده زشت داشته باشند، می‌توان از مفاسد اقتصادی و اشکال رانت‌خواری جلوگیری کرد، گفت: جلوگیری از چنین رفتارهایی که باعث صدمه زدن به اقتصادکلان کشور و در عین حال اقتصاد خانواده‌ها می‌شود، در نهایت اعتمادسازی اقتصادی و اجتماعی را بین مردم برای قوای سه‌گانه به همراه دارد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه قوه قضاییه در برخوردهای اخیر توانست یک ثباتی درباره نوسانات نرخ ارز و موارد مشابه ایجاد کند حایز اهمیت است. این بدان معناست که ما می‌توانیم از فساد اقتصادی و رانت‌خواری جلوگیری کنیم و زمانی که به این مهم دست یافتیم ، قطعا شاهد ظهور عدالت خواهیم بود که امیدوارم این اتفاق هرچه زودتر رخ بدهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها