یک حقوقدان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به عفو گسترده زندانیان:

عفو اقدامی مثبت در سیستم قضایی است/ مهم‌ترین موضوع پس از آزادی از زندان مراقبت بعد از خروج است/ اقدامات بعد از خروج زندانیان از حبس نیازمند تخصیص اعتبارات و بودجه است

یک حقوقدان «عفو» را اقدامی مثبت در سیسیتم قضایی توصیف کرد و گفت: مهم‌ترین عامل پس از آزادی از زندان «مراقبت بعد از خروج است» زیرا چنانچه این افراد نتوانند به راحتی به کانون خانواده بازگردند و شغلی جهت امرار معاش داشته باشند، احتمال بازگشت آنان به زندان افزایش می‌یابد.

عفو اقدامی مثبت در سیستم قضایی است/ مهم‌ترین موضوع پس از آزادی از زندان مراقبت بعد از خروج است/ اقدامات بعد از خروج زندانیان از حبس نیازمند تخصیص اعتبارات و بودجه است
کد خبر: 267866
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۰۹:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی: مطابق اعلام رئیس قوه قضائیه به مناسبت چهلمین پیروزی شکوهمند انتقلاب اسلامی حدود 50 هزار نفر مشمول عفو رهبری قرار گرفتند.

برهمین اساس مجید دهلوی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین «عفو» را اقدامی مثبت در سیسیتم قضایی توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه فرایند قضایی شامل رسیدگی، محکومیت و اجرای حکم است یکی از فلسفه‌های قانون مجازات اجرای کامل آن است و عقیده بر این است که اجرای کامل مجازات‌ها اثربخشی بیشتر دارند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: این در حالی است که با توجه به افزایش جرم و جنایت در جامعه و پیش‌بینی بیش از هزار عنوان مجرمانه در قانون مجازات و در قوانین خاص همچنین به لحاظ اینکه برای زندان‌ها برنامه صحیحی به لحاظ ساختاری و بودجه‌بندی لحاظ نشده است و زندان‌ها متناسب با استانداردهای جامعه جهانی نیست عملا ما با تراکم جمعیت کیفری در زندان‌ها مواجه هستیم و مطابق آمارهای ارائه شده بیش از 200 هزار زندانی در کشور داریم.

این حقوقدان با بیان اینکه مرتکبین همه جرایم مشمول عفو قرار نمی‌گیرند، تصریح کرد: محکومین جرایم عمدی، جرایم خشن، جعل و کلاهبرداری عمدتا مشمول عفو واقع نمی‌شوند و بیشتر جرایم غیرعمدی که مرتکبان آنها به لحاظ جنبه عمومی جرم در حبس به سر می‌برند شامل این عفو می‌شوند.

دهلوی یاد آور شد بنا بر اقدام مثبتی که در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در قوه قضائیه صورت گرفت در سازمان زندان‌ها مرجعی تحت عنوان «اداره مراقبت بعد از خروج» تاسیس شد که اقدامات حمایتی را برای مددجوی آزاد شده در نظر می‌گیرد و مددجو را تحت حمایت خود قرار می‌دهد.

به عقیده این حقوقدان مهمترین موضوع پس از آزادی از زندان، مراقبت بعد از خروج است زیرا چنانچه این افراد نتوانند به راحتی به کانون خانواده بازگردند و شغلی جهت امرار معاش داشته باشند، احتمال بازگشت آنان به زندان افزایش می‌یابد.

این وکیل دادگستری در ادامه تاکید کرد: البته اقدامات بعد ازخروج نیازمند تخصیص اعتبارات و بودجه لازم در این زمینه است تا بتواند اقدامات مثبت و اثربخش خود را به طور مستمر ادامه دهد.

به عقیده این حقوقدان مناسب‌تر است زمانی در راستای آزادی زندانی اقدام شود که آثاری از تنبه و پشیمانی از ارتکاب جرم در رفتار او نمایان باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها