کد خبر: 267906
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۳:۳۹:۰۰
| |

/جشنواره فجر/ نگاهی به فیلم «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی:

آدم بی‌گره وجود ندارد

طلا فیلمی رئالیستی است و مشکلات جوانان و ورود و خروج ارز و دلار را از منظری به تصویر کشیده که می‌دانی فقط دنبال پیش بردن داستان نبوده. مشکلات هم کاراکتر پیدا کرده‌اند. در طول فیلم رژه می‌روند و جایی را که باید داخل تور بیفتند لحظه‌شماری می‌کنی.

آدم بی‌گره وجود ندارد
کد خبر: 267906
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۳:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| علی پاکزاد- پرویزشهبازی یک نفس عمیق می‌کشد و آدم‌ها را می‌بیند که تا خرخره گیر کرده‌اند و به دنبال راه فرارند. آنها را می‌بیند. شناسایی می‌کند. نقش‌سنجی می‌کند. بازی‌گیری می‌کند . گره‌گشایی می‌کند.

این ویژگی طلاست. پر از پیچیدگی‌های عیار بالا و مهندسی‌های هزار توی فیلمنامه‌ای. شاید موتور کاراکترها دیر روشن می شود اما از میانه فیلم با آنها همراه می‌شوی و ادامه مسیرشان برایت مهم است. این مهم است که او شخصیت‌هایی که خلق کرده واقعی‌اند و رهایشان نمی کند.

طلا فیلمی رئالیستی است و مشکلات جوانان و ورود و خروج ارز و دلار را از منظری به تصویر کشیده که می‌دانی فقط دنبال پیش بردن داستان نبوده. مشکلات هم کاراکتر پیدا کرده‌اند. در طول فیلم رژه می‌روند و جایی را که باید داخل تور بیفتند لحظه‌شماری می‌کنی.


«طلا»، فیلم آدم‌های رهاشده نیست. کارگردان سرنوشت آدمها برایش مهم است ارزشمند است و قابل پیگیری. شاید همین نوع نگاه است که منجر به خلاقیت و بازی‌های خوب بازیگران شده است. از طناز طباطبایی تا نگار جواهریان و دیگران.


کارگردان از یک بی‌تفاوتی عمومی در بخشهای مختلف جامعه حرف می‌زند. که تک تک شخصیت‌ها در هر شرایطی که هستند در این بی عدالتی و خفقان ناخودآگاه فرو‌می‌روند. پرویز شهبازی در «طلا» مخاطب را تعلیق می‌کند و به روشنی از پیچیدگی‌های فیلمنامه پرده بر نمی‌دارد.
.
از رنگ، تصاویر و دوربین پیمان شادمانفر هم نمی‌توان به راحتی عبور کرد.
.
طلا همان کودکی است که از مرز خارج می‌شود کارگردان او را به عنوان سرمایه‌ای از دست رفته نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها