وزیر اقتصاد مطرح کرد:

کنترل بازار بدون سرکوب نرخ ارز

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد بیان داشت: در شرایط ثبات قرار داریم و امیدوارم زمینه‌های کاهش نرخ ارز نیز فراهم شود.

کنترل بازار بدون سرکوب نرخ ارز
کد خبر: 267967
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۰۹:۱۷:۳۴

اعتمادآنلاین| فرهاد دژپسند با تاکید بر اینکه ثبات ارز از کاهش نرخ ارز مهم‌تر است و دولت هم بر این اساس در چند ماه اخیر بر ثبات نرخ ارز متمرکز شد، بیان داشت: دولت با این اقدام، نوسانات را به حداقل رساند و بانک مرکزی با مدیریت قابل قبولی که داشت، بدون سرکوب بازار ارز، این بازار را کنترل کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما در شرایط خاصی هستیم افزود: در شرایط ثبات قرار داریم و امیدوارم زمینه های کاهش نرخ ارز نیز فراهم شود، اما با توجه به اینکه ما هنوز از نظر سیاسی به بلوغ نرسیده ایم، منافع ملی را فدای سیاسی کاری می کنیم.

دژپسند همچنین با بیان اینکه نوسان در سیاست گذاری و تغییرات زیاد بخشنامه ها به هیچ وجه خوشایند نیست خطاب به کارآفرینان گفت: اگر در رابطه با بخشنامه ای مشکل داشتید و مزاحمتی در کارتان ایجاد شد به ما اعلام کنید تا اقدامات لازم را برای حذف بخشنامه های مزاحم انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما همیشه باید شرایطی را داشته باشیم که به تاب آوری برسیم؛ اگر تکانه ای بر ما وارد شد باید بتوانیم از پس آن بر بیاییم؛ البته این حرف من لزوما به این معنا نیست که طی دو سال آینده با سختی های زیادی مواجه خواهیم شد، بلکه حرف من این است که باید تاب آوری خود را افزایش دهیم.

وزیر اقتصاد افزود: ترامپ می خواهد ایران را به زانو درآورد و این در حالی است که دستاورد انقلاب اسلامی «استقلال» بوده و آمریکا به دنبال وارد کردن خدشه به استقلال ماست؛ ما نمی خواهیم به راحتی ثمره 40 ساله خود را از دست بدهیم و اگر به درستی تدبیر کنیم به مرحله شکنندگی نمی رسیم.

دژپسند ادامه داد: صادرات غیرنفتی ما از مرز 36 میلیارد دلار گذشت که اگر تلاش کنیم ارز حاصل از صادرات را برگردانیم قطعا کمک قابل توجهی به اقتصادمان خواهد شد. وی گفت: می‌خواستند صادرات نفت ما را صفر کنند که این اتفاق نیفتاد و انشاءالله در آینده هم اتفاق نخواهد افتاد. ­ البته در شرایط گل و بلبل نیستیم، اما در شرایطی هستیم که بتوانیم پایداری خود را در مقیاس مناسب تداوم بخشیم.

وزیر اقتصاد در ادامه به سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: ما برای سرمایه گذاران خارجی فرش قرمز پهن کرده ایم و البته برای کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی نیز فرش دیگری پهن خواهیم کرد زیرا کارآفرینان داخلی می توانند سرمایه گذاران خارجی را جذب کنند.

وی خطاب به کارآفرینان گفت: مشکلات شما را حل می کنیم و اگر مشکل قانونی داشتید به ما اعلام کنید تا مجوز قانونی بگیریم. لازمه تحول اقتصاد ایران دستیابی به رشد بالاست که برای این مهم باید از سرمایه خارجی و فناوری نوین بهره ببریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه چشم انداز را خودمان درست می کنیم افزود: این جمله که باید اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم را قبول ندارم بلکه من می گویم باید اقتصادی داشته باشیم که مبتنی بر «بودجه نفتی» نباشد.

دژپسند افزود: نفت و گاز ظرفیت های کشور هستند و ما با توسعه این ظرفیت ها می توانیم پلکان عروج کشور را فراهم کنیم و ما دولتمردان باید گام های اساسی در این مسیر برداریم. وی اضافه کرد: اگر این عزم وجود داشته باشد چشم انداز خوبی خواهیم داشت و با یک عقل جمعی مناسب می توان پلکان ترقی را با سرعت طی کرد.

وزیر اقتصاد گفت: ما باید «پیش آگاهی» را در اقتصاد ایران جا بیندازیم زیرا این مسئله به رانت زدایی و افزایش شفافیت کمک می کند؛ اگر دولت قرار است تصمیمی را در هر موردی بگیرد باید­ از قبل این موضوع را اعلام کند.

وی همچنین به صندوق مکانیزه فروش اشاره کرد و افزود: صندوق مکانیزه فروش یک تحول در نظام مالیاتی ما ایجاد خواهد کرد و به شفافیت کمک زیادی می کند، البته موضوع صندوق مکانیزه در حال طی کردن مراحل نهایی در مجلس است.

منبع: ایبِنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها