کد خبر: 268070
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۸:۰۰
| |

در صحن علنی مجلس صورت گرفت

غلامی: به هر دانشجوی دکتری ماهیانه 700 هزار تومان به صورت وام ضروری می‌دهیم/ نمایندگان قانع نشدند/ کارت زرد به وزیر علوم

وزیر علوم امروز درحالی به مجلس شورای اسلامی رفت که نمایندگان از پاسخ‌های او به یک سوال قانع شدند اما از پاسخ‌های غلامی به سوال رضا انصاری درخصوص رفاه و اشتغال دانشجویان دکتری، قانع نشده و به او کارت زرد دادند.

غلامی: به هر دانشجوی دکتری ماهیانه 700 هزار تومان به صورت وام ضروری می‌دهیم/ نمایندگان قانع نشدند/ کارت زرد به وزیر علوم
کد خبر: 268070
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۱:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| منصور غلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال رضا انصاری از خود درخصوص رفاه و اشتغال دانشجویان دکتری اظهار کرد: دانشجویان مقطع دکتری بخش مهمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور هستند که در کنار موضوع تحصیل آنها به عنوان حمایت از دانشجویان در این مقطع خدماتی به آنها نیز ارائه می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در کنار تحصیلات مطلوب، در بحث رفاهیات دانشجویان دکتری بعضاً درخواست هایی از جانب دانشجویان وجود دارد که مورد تاکید ما نیز هست، از جمله آنها در اختیار گذاشتن خوابگاه های دانشجویی و تامین بخشی از هزینه های آنهاست. در حال حاضر به هر دانشجوی دکتری ماهیانه 700 هزار تومان وام پرداخت می شود که در مقایسه با 5 سال گذشته این رقم ارتقا پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 21 نوع وام به دانشجویان دوره دکتری پرداخت می شود، افزود: برای مثال مبلغ 3 میلیون تومان وام ضروری، مبلغ 5 میلیون تومان وام ودیعه مسکن و در کنار آن وام های مختلف برای تامین هزینه های زندگی برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است.

غلامی تصریح کرد: برای دانشجویان دکتری دامپزشکی نیز مانند دانشجویان پزشکی، پرداخت هزینه در دوره انترنی صورت می گیرد که این مسئله نیز براساس مصوبات قانونی انجام می شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان را به طور ویژه برای اختصاص وام های دکتری در نظر گرفتیم، گفت: در سال جاری مبلغ 220 میلیارد تومان برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شد تا بتوانیم مبلغ وام ماهانه 700 هزار تومان به دانشجویان را پوشش دهیم. افزون بر این وام ضروری و ودیعه مسکن بسته به وسعت و گرانی مسکن در هر شهر از 9 میلیون تا 15 میلیون تومان به دانشجو اختصاص می یابد. همچنین موقع توقف برای بازپس گیری برای مبلغ وام نیز دو سال پس از اتمام تحصیلات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای دانشجویان نخبه نیز 25 میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن پرداخت می شود و این نشان می دهد مواردی که برای رفاهیات دانشجویان در نظر گرفته شده، در حد توان است، اما ممکن است امروز در جامعه به خصوص برای دانشجویان متاهل بیشتر باشد و به همین دلیل در لایحه بودجه درخواستی که برای تقویت صندوق رفاه داده شده بود، متاسفانه کاهش یافت، اما امیدواریم نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه اجازه کاهش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان را ندهند.

وزارت علوم مسئولیتی برای اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی ندارد

غلامی درباره موضوع اشتغال دانشجویان دکتری نیز گفت: در ماموریت های تعریف شده برای وزارت علوم برای اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی مسئولیت خاص و مستقیمی دیده نشده است، اما اینکه ما در رابطه با آموزش دانشجویان برنامه ریزی کنیم که به سمت تاثیرگذاری بیشتر در جامعه حرکت کنند، این اقدام انجام شده است.

این عضو هیات دولت دوازدهم بیان کرد: برای نمونه سرفصل دروس دوره دکتری مورد بازنگری جدی قرار گرفته و حتی برخی رشته هایی که زمینه اشتغال برای آنها در بیرون از دانشگاه وجود ندارد، کم یا حذف شده اند.

وی افزود: همچنین برای توسعه اشتغال مبتنی بر فناوری نیز اقدامات بسیار مهمی صورت گرفته و مراکز رشدی در دانشگاه ها در کنار پارک های علم و فناوری در وزارت علوم تعریف شده و در حال حاضر بالغ بر 190 مرکز رشد علم و فناوری مربوط به رشته های فنی و کشاورزی داریم. همچنین 43 پارک علم و فناوری نیز در این حوزه پیش بینی شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کمک مجلس برای تقوی پارک های علم و فناوری تاکید کرد: این مراکز رشد و پارک های علم و فناوری هستند که از دل آنها شرکت های دانش بنیان به وجود می آیند و این شرکت ها را تحت پوشش خود دارند. عموم افرادی که در این مراکز فعالیت می کنند دارای تحصیلات تکمیلی و دکتری هستند. این بخش فقط یک پنجم بودجه ای که برای حوزه های اشتغال در سایر امور هزینه می شود را نیاز دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: همچنین قرارداد فرصت مطالعاتی دانشجویان نیز منعقد شده و بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در صنعت اجازه فرصت مطالعاتی دارند و این مسئله ارتباط بین صنعت و دانشگاه را به خوبی برقرار می کند. در کنار این مسئله برای اساتید نیز فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شده که وقتی استادی در صنعت مشغول به کار شود، دانشجویان خود را نیز به این سمت سوق می دهد.

غلامی گفت: طرح سربازی دانشجویان مقاطع دکتری و ارشد در صنعت نیز یکی از مواردی است که با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگ شده و پس از گذراندن حضور 2 سال دوره سربازی در صنعت، دانشجو حضور مثمرثمرتری در این عرصه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تلاش وزارت علوم در حوزه تحصیلات تکمیلی به منظور اشتغال دانشجویان، یک تلاش همه جانبه و گسترده بوده است، افزود: صنعت و بخش اقتصادی ما نیز باید این ظرفیت را در خود ایجاد کند که پذیرای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: صندوق شکوفایی و نوآوری نیز با تلاشی که در یک سال گذشته صورت گرفت، به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها بسیار مفید بوده و امیدواریم این تلاش ها توسعه یابد.

غلامی یادآور شد: برنامه هایی که وزارت علوم طی یک سال گذشته آغاز کرده، اثرات بسیار خوبی در حوزه صنعت و اقتصادی خواهد داشت که این اثرات مثبت تا پایان دوره دولت خود را نشان خواهد داد.

وزیر علوم کارت زرد گرفت


نمایندگان در جریان بررسی سوال رضا انصاری از منصور غلامی درباره برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ساماندهی دانشجویان دوره دکتری با 72 رأی موافق، 91 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های وی قانع نشدند.

براساس این گزارش سیدحمایت میرزاده؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح سوال نماینده مردم داراب از وزیر علوم، گفت: در اجرای ماده 207 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال فوق در جلسه رسمی روز یکشنبه مورخ 23 اردیبهشت 1397 کمیسیون با حضور 20 نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند 3 ماده 207 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌شود.

آقای غلامی! چرا از وظایف حوزه کاری‌تان درمانده‌اید

سوال دوم از وزیر علوم مربوط به سوال شهاب نادری نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی بود. او در جریان سوال خود از منصور غلامی وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه چرا دانشگاه‌های ایران رتبه جهانی ندارند، اظهار داشت: ما قسم خورده‌ایم که از حقوق مردم دفاع کنیم.

وی خطاب به وزیر علوم افزود: چرا از وظایف حوزه کاری‌تان درمانده‌اید و چرا در عدم مسئولیت‌پذیری دانشگاه آزاد مقابل دانشجویان وزارت علوم هیچ کاری انجام نداده است.

نماینده مردم اورامانات ادامه داد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری نقش خود را در کشورهای همسایه به خوبی ایفا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی حضور بخش‌های علمی و ایجاد پایگاه‌های علمی و فرهنگی در منطقه اهمیت شایانی دارد اما علیرغم این مهم چنین به نظر می‌رسد که وزارت علوم فاقد برنامه‌هایی در این رابطه است.

نادری همچنین خاطرنشان کرد: راه برای پر کردن فضای علمی منطقه کاملاً در اختیار کشورهای غربی است و فرصت‌های علمی و اجتماعی توسط تهدیدکنندگان جبهه علمی و فرهنگی کشور به دست گرفته شده است.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش از بی‌توجهی به دیپلماسی علمی در کشور انتقاد کرد و گفت: این موضوع در بلندمدت به غیر از دست دادن فرصت،‌ زیان‌های بسیار زیادی را به بار می‌آورد.

منصور غلامی وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال شهاب نادری نماینده مردم اورامانات در مجلس مبنی بر اینکه چرا دانشگاه‌های ایران رتبه جهانی ندارند، اظهار داشت: این سوال بسیار ظریف و خوب است.

وی افزود: ما در شرایط فعلی اینکه در رتبه‌های جهانی حضور داشته باشیم نکته بسیار مهم و از باب تکالیف قانونی است.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری بر همین اساس تصریح کرد: قطعاً ما در بحث تولیدات علمی در دنیا جزو کشورهایی هستیم که در رتبه شانزده قرار داریم یعنی در بین 16 کشور علمی دنیا قرار داریم.

غلامی ادامه داد: اینکه در رتبه شانزده علمی جهان قرار داریم با تلاش‌های دانشگاهی‌های ما به دست آمده است.

وی افزود:‌ در رشته‌های مختلف به لحاظ تخصصی هم دانشگاه‌های ما حائز رتبه‌های بسیار خوبی هستند.

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری در ادامه عنوان کرد:‌ اینکه دانشگاه‌های ما به طور کلی در کجا قرار دارند باید بگویم همین رتبه‌بندی که اخیراً برای سال 2008 ارائه شده است نشان می‌دهد که برای دانشگاه‌های کشور ما 23 دانشگاه از کشور ما در لیست دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارد بنابر این جایگاه‌های دانشگاه‌های ما به لحاظ دانشگاه‌های بزرگ دارای جایگاه خوبی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در طرح اقتصاد مقاومتی هم که بخشی از آن بر مبنای افزایش ظرفیت دانشگاه‌های ما شده است باید بگویم 5دانشگاه و 5 پژوهشگاه برای قرار گرفتن در لیست برتر دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است.

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری همچنین یادآور شد: در اینکه دانشگاه‌های ما در رتبه علمی جهان قرار دارند شکی نیست. دانشگاه‌هایی چون فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی اصفهان، شهید بهشتی اصفهان،‌شهید بهشتی گیلان، کاشان، ابن‌سینا، کرمان، از جمله دانشگاه‌هایی است که از ظرفیت‌هایی هستند که بتوانند در لیست مهم دانشگاه‌های بزرگ کشور قرار گیرند.

نمایندگان از پاسخ وزیر علوم قانع شدند

در آخر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، سوال شهاب نادری نماینده مردم اورامات در مجلس مبنی بر اینکه چرا دانشگاه های ایران رتبه جهانی ندارند، را مورد بررسی قرار دادند.

نهایتا نماندگان پس از استماع سوال نادری و پاسخ وزیر علوم، از اظهارات غلامی با 112 رای موافق، 55 رای مخالف و 2 رای ممتنع قانع شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها