معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

تولید 1.8 درصد مرغ دنیا توسط ایران / انحصاری در واردات نهاده‌های دامی وجود ندارد

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود آنکه ایران 1.1 درصد جمعیت جهان را داراست، اما 1.8 درصد دنیا مرغ تولید می‌کند.

تولید 1.8 درصد مرغ دنیا توسط ایران / انحصاری در واردات نهاده‌های دامی وجود ندارد
کد خبر: 268183
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ۱۵:۳۵:۰۳

اعتمادآنلاین| مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که امروز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین وظیفه تولید پروتئین در دنیا تأمین تغذیه بشر است، اظهار کرد: بر اساس آمار مقایسه 40 سال تولید گوشت قرمز در سال 57، 397 هزار تن شیر خام، 2 میلیون و 620 هزار تن گوشت طیور، 160 هزار تن تخم‌مرغ و عسل 6.6 هزار تن بوده که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به ترتیب تا پایان سال 97 به 859 هزار تن، 10 میلیون و 733 هزار تن، 2 میلیون و 333 هزار تن، 903 هزار تن و 89 هزار تن برسد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف گوشت قرمز در سال 57 را 13.2 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که امسال این رقم به 12.4 کیلوگرم برسد.

به گفته رضایی، مصرف شیر خام از 82 کیلو سال 57 به بیش از 120 کیلو تا پایان سال می‌رسد.

این مقام مسئول سرانه مصرف گوشت طیور در سال 57 را 4.4 کیلو، تخم‌مرغ 4.9 کیلو اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که سرانه مصرف گوشت طیور در سال 97 به 27.8 کیلوگرم و تخم‌مرغ 11.1 کیلوگرم برسد.

وی با اشاره به اینکه متوسط سرانه مصرف پروتئین حیوانی در کشور ما از میانگین جهانی بالاتر است بیان کرد: روزانه حدود 35 کیلوگرم پروتئین حیوانی در کشور مصرف می‌شود که این عدد نشان می‌دهد که به امنیت غذایی رسیده‌ایم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس آمار سائو در سال گذشته ایران در تولید و مصرف شیر در منطقه رتبه سوم، تخم‌مرغ رتبه دوم و گوشت مرغ رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

رضایی طی مقایسه آمار واردات محصولات دامی با سال‌های قبل از انقلاب اظهار کرد: در سال 57، 75.6 هزار تن گوشت قرمز، 337 هزار تن شیر خام، 18 هزار تن تخم‌مرغ و یک هزار و 270 تن عسل وارد کشور شد که میزان واردات این ارقام به ترتیب در سال 96 به 149 هزار تن، 93 هزار تن، 12.8 هزار تن رسیده است ضمن آن که در عسل هیچگونه وارداتی برای سال 96 نداشته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان واردات گوشت قرمز در سال 97 به 160 هزار تن خواهد رسید، گفت: همچنین امسال 40 هزار تن شیر خشک برای صنایع، 7 هزار تن تخم‌مرغ وارد خواهد شد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از سال‌های قبل از انقلاب تاکنون هیچ‌گونه صادراتی در زمینه گوشت قرمز نداشته‌ایم، گفت: در سال 57، 475 تن شیر خام به بازار‌های هدف صادر شد که این رقم در سال گذشته به 946 هزار تن رسید و همواره پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 900 هزار تن انواع محصولات لبنی به بازار‌های هدف صادر شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 57 در خصوص گوشت طیور و تخم‌مرغ هیچ‌گونه صادراتی نداشتیم بیان کرد: این در حالیست که در سال گذشته 43 هزار تن گوشت طیور و 8 هزار تن تخم‌مرغ به بازار‌های هدف صادر شد که پیش‌بینی می‌شود این ارقام به ترتیب تا پایان سال به 46 هزار تن و 700 تن برسد ضمن آن که در سال‌های 84 و 85 صادرات تخم‌مرغ بالای 90 هزار تن بوده است.

رضایی با بیان اینکه امسال تولید عسل به 89 هزار تن خواهد رسید، گفت: تحقق این میزان تولید بیانگر رشد 13.5 برابری نسبت به 40 سال اخیر است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب هیچگونه صادراتی در زمینه عسل نداشتیم اظهار کرد: این در حالیست که سال گذشته یک هزار تن عسل به بازار‌های هدف صادر شده است.

ایران در زمره تولیدکنندگان کشور‌های برتر در تولید شیر


وی با اشاره به اینکه ایران جزء کشور‌های برتر در تولید شیر در دنیا محسوب می‌شود، گفت: در زمینه طیور علی‌رغم آن که ایران 1.1 درصد از جمعیت جهان را داراست، اما 1.8 درصد به دنیا مرغ تولید می‌کند.

رضایی با اشاره به اینکه ایران 1.4 درصد دنیا تخم‌مرغ تولید می‌کند گفت: برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود که تولید تخم‌مرغ از یک میلیون تن فراتر رود ضمن آن که ظرفیت تولید تخم‌مرغ در کشور بسیار بالاست به گونه‌ای که با ظرفیت فعلی امکان تولید یک میلیون و 400 هزار تن تخم‌مرغ در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال 57 به ازای تولید هر کیلوگرم شیرخام 900 گرم ماده خشک مصرف می‌شد، بیان کرد: این درحالی است که هم اکنون به ازای هر 450 گرم خوراک، یک کیلو شیر خام تولید شد که این امر بیانگر بهره وری دوبرابری تولید است.

رضایی میانگین تولید شیر هر یک از گاو‌های صنعتی در سال 57 را 15 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: براساس آمار تولید شیرگاو‌های صنعتی به بالای 36 کیلوگرم در روز رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هم اکنون 40 زنجیره گوشت مرغ اعم از جوجه کشی، واحد تولید خوراک، پرورش مرغ مادر، پرورش گوشت مرغ و کشتارگاه و بازار در کشور در حال فعالیت است که 15 درصد مرغ کشور را تولید می‌کند، ضمن آنکه 6 زنجیره گوشت قرمز با ظرفیت تولید 7 هزار تن در کشور داریم که این رقم بسیار ناچیز است و باید با هر روش تشویقی آن را افزایش دهیم.

به گفته وی، ایران از منظر تولید مرغ رتبه دهم جهانی و تخم مرغ نهم جهانی را به خود اختصاص داده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پرورش شتر مرغ از سال 77 در کشور آغاز شده است، بیان کرد: هم اکنون 8 هزار قطعه مولد شتر مرغ در کشور داریک که سالانه 120 هزار قطعه جوجه پرواربندی تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 10 گله مادر بوقلمون در کشور وجود دارد، افزود: پیش بینی می‌شود که امسال تولید گوشت بوقلمون به 29 هزارتن برسد.

پرداخت 1800 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به بخش دام و طیور


رضایی از پرداخت 110 میلیارد تومان اعتبارات دولتی برای کار‌های عمرانی و سیاست گذاری خبر داد و گفت: همچنین امسال 1800 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به بخش دام و طیور پرداخت شده است که روند پرداخت تسهیلات سال آینده ادامه دارد. هم اکنون محدودیتی برای دام‌های روستایی ایجاد شده به طوریکه این تسهیلات شامل حامل دام‌های روستایی نمی‌شود، از اینرو نامه نگاری‌هایی درصدد برداشت این محدودیت انجام داده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تولید پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه، تامین امنیت سرمایه گذاری و تولید، استفاده بهینه از منابع خوراک دام و علوفه مرتعی کشور و حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی دام را از اهداف اصلی معاونت امور دام برشمرد.

رشد 5 برابری قاچاق دام صحت ندارد


وی رشد 5 برابری قاچاق دام در سال 97 را رد کرد و گفت: اگرچه نوسان نرخ ارز، جذابیت صادرات و قاچاق دام را بیشتر کرده است، اما این موضوع که قاچاق دام نسبت به سال گذشته 5 برابر افزایش یافته، به هیچ عنوان صحت ندارد.

رضایی ادامه داد: براساس ابلاغیه جدید سازمان دامپزشکی در دو هفته اخیر، تردد دام بدون مجوز امکان پذیر نیست که به این ترتیب نیروی انتظامی باید کنترل و سخت گیری لازم بر پست‌های قرنطینه‌ای استان به استان را داشته باشند تا حرکت غیرمجاز دام کنترل شود چرا که تمامی این اقدامات موجب شده تا چند ماه آینده تاثیر آن را بر بازار ببینیم.

به گفته این مقام مسئول، در خصوص قاچاق دام آمار دقیقی وجود ندارد چرا که قاچاق زیرزمینی است و هر کسی که آماری در این زمینه اعلام می‌کند، برآوردی است.

کاهش 15 درصدی کشتار دام در کشتارگاه‌های رسمی


معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان تولید گوشت قرمز ماه به ماه، فصل به فصل متفاوت است، بیان کرد: با توجه به بارش‌های مناسب از ابتدای سال، شرایط تولید علوفه در بیابان‌ها مناسب است که به همین خاطر دامداران تا حدودی از عرضه دام به کشتارگاه‌ها امتناع می‌کنند که همین امر موجب شده تا از ابتدای سال حدود 15 درصد آمار رسمی کشتار دام کاهش یابد.

به گفته وی، با توجه به آنکه قاچاق یک میلیون راس دام به معنای تولید 17 هزار تن گوشت قرمز است، از این رو نمی‌توان گفت که این میزان در بازار داخل بی تاثیر است.

رضایی قاچاق دام از مرز‌های ایران را علت اصلی افزایش قیمت دام زنده در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه دام زنده با نرخ‌های بالایی در آن سوی مرز‌ها خریداری می‌شود، بنابراین چوبداران و دامداران حاضر نیستند با نرخ‌های کمتری دام خود را در بازار داخل عرضه کنند که همین امر موجب شده تا قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش یابد چرا که قیمت گوشت تابع دام زنده است.

وی مجوز دار شدن جابه جایی دام را تنها راه کنترل بازار گوشت دانست و افزود: اگرچه در سال 95، بیش از یک میلیون و 200 هزار راس دام زنده به بازا‌های هدف صادر شد، اما بازار متشنج نشد که متاسفانه خرید دام با نرخ بالا در مرزها، منجر به نوسان قیمت دام زنده و به تبع گوشت قرمز در بازار شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بازدید‌های میدانی نشان می‌دهد که بحث تردد‌های مشکوک کاهش یافته است که این امر حاصل تشدید نظارت و سخت گیری دام در مرز‌ها بوده است. البته این آیین نامه سخت گیری حمل و نقل دام از قدیم بوده، اما در دو هفته اخیر تشدید شده است به طوریکه تمامی کامیون‌های حمل و نقل در صورت تردد بازدید می‌شوند.

تفاوت چشمگیر قیمت گوشت دولتی با آزاد دلیل اصلی صف‌های طولانی/قحطی در کار نیست

وی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو گوشت گوساله منجمد با نرخ 29 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که تفاوت آن با گوشت داخلی 2 تا 2.5 برابر است که با این وجود بدیهی است که صف‌های طولانی برای خرید ایجاد شود که البته این موضوع به منظور قحطی نیست و باید سیستم توزیع تغییر کند چرا که در شان مردم ایران نیست که در صف بایستند.

به گفته رضایی، هم اکنون سیستم توزیع عرضه گوشت در حال بررسی است تا عرضه به صورت عام در فروشگاه‌ها اتفاق نیفتد، از این رو ممکن است شرایطی ایجاد شود تا قبل از عرضه کارتی در اختیار افراد گیرد یا در سبد خانوار دهک‌های ضعیف جامعه توزیع شود.

20 هزارتن گوشت منجمد از بنادر در حال ترخیص است/ الگوسازی دستور مرغ جواب نمی‌دهد


وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی برآنکه وضعیت عرضه دام برای ایام پایانی سال را چطور پیش بینی می‌کنید، بیان کرد: برای ایام پایانی سال در ارتباط با بحث گوشت، شرکت پشتیبانی امور دام موظف است که میزان واردات را افزایش دهد و پیش بینی می‌شود که امسال میزان واردات گوشت قرمز به 160 هزار تن برسد.

رضایی با اشاره به اینکه طی سال‌های قبل از انقلاب واردات گوشت به منظور تنظیم بازار انجام می‌شد، افزود: هم اکنون 20 هزار تن گوشت منجمد گوسفندی در بنادر در حال ترخیص است، ضمن آنکه گوشت گرم از استرالیا و آسیای میانه وارد می‌شود و میزان واردات آن برای ایام پایانی سال تشدید می‌یابد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که تولید مرغ سایز در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار کرد: تولید مرغ سایز نیاز به یک الگوسازی دارد که متاسفانه در سال‌های اخیر، تمایل مردم بیشتر به سمت خرید مرغ‌های درشت بوده است، درحالیکه لاشه مرغ با وزن بالای 2 کیلو و 200 گرم طعم پایین‌تر و ضایعات بالاتری دارد که به نظر می‌رسد با توضیح به آحاد جامعه باید به مرورمصرف مرغ را به سایز استاندارد رساند چرا که هم اکنون سایز مرغ غیر استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه الگوسازی سایز مرغ دستوری جواب نمی‌دهد، بیان کرد: با توجه به آنکه اجرای دستوری الگوسازی سایز مرغ به وزن یک کیلو و 700 گرم تبعات منفی در بر دارد، از این رو بستر فرهنگ سازی این موضوع در رسانه‌ها باید مطرح شود تا مرغ به سایز استاندارد برسد.

کاهش کشتار دام در کشتارگاه‌ها به معنای قاچاق نیست


معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کاهش 16 تا 17 درصدی کشتار دام در کشتارگاه‌ها به معنای قاچاق نیست، بیان کرد: با توجه به بارش‌های مناسب، ممکن است بخشی از کاهش عرضه دام به کشتارگاه‌ها به همین دلیل باشد که دامداران از عرضه به کشتارگاه‌ها به سبب شرایط مساعد تولید علوفه اجتناب می‌کنند.

وی قیمت گوشت قرمز را تابع دام زنده دانست و افزود: موضوع قاچاق و خرید چند برابری دام در کشور‌های منطقه موحب شده تا چوبداران با نرخ‌های پایینی دام خود را در بازار عرضه نکنند.

رضایی ادامه داد: بارش‌های مناسب به غیر از سه استان در ماه‌های اخیر نوید بخش آن است که تولید دام‌های سبک بز و گوسفند در سال آینده نسبت به امسال کمتر نیست.

معاون امور تولیدات دامی گفت: با توجه به تولید مناسب دام پیش بینی می‌شود که اگر تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند و از تردد دام بدون مجوز جلوگیری کنند، از بحران فعلی گوشت قرمز عبور خواهیم کرد.

محدودیتی در توزیع نهاده‌های دامی وجود ندارد


رضایی از مرتفع شدن مشکل کمبود نهاده‌های دامی در بازار خبر داد و گفت: اختلالی در انتقال ارز به واردات نهاده‌های دامی رخ داده بود، که دو هفته‌ای است که این مشکل مرتفع شده است و هم اکنون محدودیتی در توزیع وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عرضه کنجاله سویا به نرخ 3 هزار و 700 تومان را تکذیب کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ تنظیم بازار 2 هزار و 450 و ذرت یک هزار و 350 تومان در بنادر عرضه می‌شود؛ و اگر مرغدار و دامداری بالاتر از نرخ‌های مصوب نهاده مورد نیاز خود را خریداری کرده است، بگویند که از کدام توزیع کننده نهاده را خریداری کرده اند تا با آنها برخورد جدی شود.

وی با اشاره به اینکه انحصاری در واردات نهاده‌های دامی وجود ندارد، بیان کرد: هم اکنون تمامی تشکل‌ها و تعاونی‌ها برای مصرف مرغداری و دامداری می‌توانند ارز بگیرند و اقدام به واردات کنند و انحصاری در این زمینه وجود ندارد.

رضایی در پایان با اشاره به اینکه بیش از 150 واردکننده نهاده دامی وارد می‌کنند، تصریح کرد: اگرچه یکی از واردکنندگان مقادیر و حجم بیشتری نهاده وارد می‌کند، اما این امر به معنای انحصار نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها