محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

لایحه جامع انتخابات، مسیر را برای فعالیت جبهه‌ای تشکل‌های سیاسی باز می‌کند/ اعضای برخی احزاب در یک مینی‌بوس جا می‌شوند

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد به نحوه سازماندهی برخی از احزاب گفت: در حال حاضر فقط دو یا سه حزب در کشور پنج هزار عضو دارند و بنابراین لایحه جامع انتخابات، مسیر را برای فعالیت جبهه‌ای تشکل‌های سیاسی باز می‌کند.

لایحه جامع انتخابات، مسیر را برای فعالیت جبهه‌ای تشکل‌های سیاسی باز می‌کند/ اعضای برخی احزاب در یک مینی‌بوس جا می‌شوند
کد خبر: 268249
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ۰۸:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات مزایا و معایبی دارد، بیان کرد: با استانی شدن انتخابات نمایندگان کمتر درگیر مسائل محلی شده و وقت بیشتری برای پرداختن به مسائل کلان کشور دارند و مسائل محلی را شوراهای شهر و روستا دنبال می‌کنند. از سویی افراد شناخته شده و باسابقه بیشتر وارد مجلس شده و سطح نمایندگان مجلس ارتقا می‌یابد.

وی همچنین بیان کرد: کم شدن ارتباط مستقیم مردم شهرهای کوچک با نمایندگان یکی از معایب این طرح است. یکی دیگر از معایب استانی شدن انتخابات این است که از سطح شهرستان‌ها کمتر نماینده انتخاب می‌شود، بنابراین باید راهکاری سنجیده شود تا همه نمایندگان از مراکز استان‌ها انتخاب نشده، بلکه افراد شایسته از شهرستان‌ها هم انتخاب شوند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه درباره لایحه جامع انتخابات و وجود شرط داشتن 5 هزار عضو برای احزاب یا جبهه‌ها برای لیست دادن در انتخابات در این لایحه، خاطرنشان کرد: اگر به دنبال این هستیم که به سمت انتخابات حزبی برویم باید به احزاب بها دهیم. در حال حاضر برخی احزاب دارای پروانه فعالیت، در چند استان محدود فعالیت دارند و به اصطلاح اعضای این احزاب در یک مینی‌بوس جا می‌شوند. این در حالیست که باید به احزاب بها داد تا احزاب بزرگ در کشور شکل بگیرد.

رهامی ادامه داد: بر اساس این لایحه احزابی که نتوانند پنج هزار عضو به دست آورند، از لیست دادن هم محروم می‌شوند، بنابراین راه برای فعالیت در قالب جبهه باز می‌شود. شاید در حال حاضر فقط دو یا سه حزب در کشور دارای پنج هزار عضو باشند اما اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، احزاب کوچک به سمت گسترش فعالیت خود در سراسر کشور یا ادغام در یکدیگر و تشکیل احزاب بزرگ‌تر حرکت می‌کنند. البته برای سال اول باید عدد پنج هزار عضو در نظر گرفته شده و به تدریج کف اعضای احزاب باید بیشتر از پنج هزار نفر شود.

به گفته وی باید انتخابات حزبی شود تا احزاب به جای شورای نگهبان صلاحیت نامزدها در انتخابات را بررسی کرده و به مردم نامزد معرفی کنند و در برابر مردم و شورای نگهبان پاسخگو باشند، مردم هم به جای اشخاص به برنامه‌های احزاب رأی دهند.

این فعال سیاسی درباره تعداد اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اظهار کرد: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها یک تشکل صنفی و سیاسی است و شروطی برای عضویت از قبیل داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و عضویت در هیأت علمی دانشگاه دارد و به همین لحاظ با احزاب تفاوت‌هایی دارد. انجمن اسلامی در حال عضوگیری از اساتید دانشگاه است و اگر اساتید متوجه شوند که برای شرکت در انتخابات باید به عضویت تشکل‌ه ادر آیند، برای پیوستن به انجمن اسلامی مدرسین رغبت پیدا می‌کنند. به هر حال اگر ما خواسته باشیم برای انتخابات پیش‌رو لیست معرفی کنیم، می‌توانیم با سایر تشکل‌های همسو مثل انجمن اسلامی معلمان ائتلاف کرده و جبهه تشکیل دهیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها