کد خبر: 268661
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۱۱:۱۷:۴۲
| |

سرمایه گذاری روسیه در پروژه احداث خط لوله دریایی ایران و پاکستان

روسیه 14 میلیارد دلار در پروژه های انرژی در پاکستان از جمله در طرح 10 میلیارد دلاری احداث خط لوله گاز دریایی ایران و پاکستان سرمایه گذاری می کند.

سرمایه گذاری روسیه در پروژه احداث خط لوله دریایی ایران و پاکستان
کد خبر: 268661
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۱۱:۱۷:۴۲

اعتمادآنلاین| هیاتی متشکل از مسئولان ارشد شرکت گازپروم روسیه روز گذشته با سفر به اسلام آباد با 'غلام سرور خان' وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان دیدار کرد.


ریاست هیات روسی را 'ویتالی مارکلوف' معاون رئیس کمیته مدیریتی شرکت گازپروم برعهده داشت که طرفین پس از مذاکرات فشرده درخصوص همکاری در بخش انرژی، قرارداد سرمایه گذاری 14 میلیارد دلاری را امضا کردند.


براساس این توافقنامه، روسیه قرار است در احداث خط لوله دریایی، طرح خط لوله شمال-جنوب و ذخیره سازی زیرزمینی گاز در پاکستان سرمایه گذاری کند.


روزنامه 'اکسپرس تریبیون' پاکستان امروز گزارش داد: نهادهای دولتی روسیه و پاکستان همچنین یک قرارداد بین شرکتی امضا کردند که هدف آن امکان سنجی پروژه 10 میلیارد دلاری احداث خط لوله گاز زیر دریا است.


در گزارش این روزنامه انگلیسی زبان آمده است: طرح این قرارداد شرکت گازپروم روسیه عملیات امکان سنجی احداث خط لوله زیر دریا از ایران به پاکستان را انجام می دهد.


این قرار داد میان 'مبین صولت' مدیرعامل شرکت ملی گاز پاکستان و رئیس هیات گازپروم روسیه امضا شد و گفته شده که عملیات احداث این خط لوله بین 3 تا 4 سال تکمیل می شود.


اکسپرس تریبیون نوشت: با توجه به ذخایر گازی بزرگ روسیه در ایران، شرکت های روسی پیشنهاد همکاری را به پاکستان و هند در بخش احداث خط لوله دریایی که مسیر آن بندر گوادر می گذرد، داده اند.


پاکستان هم اکنون درحال واردات گاز طبیعی مایع از قطر با قیمت بالا است و این واردات از سال 2015 آغاز شده است.


پاکستان درحالی در تکاپو برای خرید گاز مایع، آن هم با قیمت های بالا، از کشورهای مختلف است که تاکنون هیچ گام عملی در قبال تعهدات معوقه خود نسبت به قرارداد خط لوله آی-پی(خط لوله گاز ایران-پاکستان) انجام نداده است.


ضرب الاجل تعیین شده در قرارداد احداث خط لوله گاز ایران و پاکستان، در آخرین روز از سال 2014، پایان یافت و با وجود اینکه ایران تقریبا بطور کامل به تعهدات خود برای احداث خط لوله تا مرز پاکستان عمل کرده است، اما پاکستان هنوز عملا هیچ گامی در انجام تعهداتش برنداشته است.


وزیر نفت ایران هفته گذشته درباره پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان گفت: قرارداد خط لوله گاز مدت زیادی است که امضا شده؛ خط لوله از سمت ایران به مرز رسیده اما مشکل این است که پاکستان حاضر به تکمیل آن نیست.


بیژن نامدار زنگنه گفت: پاکستان به صراحت می گوید به دلیل فشارهای خارجی آمادگی انجام کار را ندارد.


وی افزود: برخی منابع می گویند که 'روسها می خواستند ادامه کار را انجام دهند و این خط لوله را برای پاکستان تکمیل کنند اما ایران اجازه نداد.' این موضوع صحت ندارد و روس ها هیچ وقت اظهارنظر رسمی در این مورد نکرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها