کد خبر: 268739
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۱۴:۴۲:۵۱
| |

ترافیک سنگین سفر مقامات خارجی به بغداد

سفر دو روزه «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه به بغداد، سفر سه روزه «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سفر چند روزه «عاطف الطراونه» رییس پارلمان اردن از جمله سفرهای مقامات خارجی به بغداد بوده است.

ترافیک سنگین سفر مقامات خارجی به بغداد
کد خبر: 268739
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۱۴:۴۲:۵۱

اعتمادآنلاین| فرودگاه بین المللی بغداد در طول هفته جاری شاهد سفر 5 مقام عالی رتبه از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، اردن، ایتالیا و نروژ به علاوه رییس سازمان صلیب سرخ جهانی به پایتخت عراق بوده که همگی گویای اهتمام ویژه جهان به عراق در برهه کنونی است.

سفر دو روزه «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه به بغداد، سفر سه روزه «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سفر چند روزه «عاطف الطراونه» رییس پارلمان اردن از جمله این سفرها بوده است.


بغداد از صبح روز چهارشنبه نیز شاهد استقبال رسمی نخست وزیر عراق از «جوزپه کونته» همتای ایتالیایی اش بود و همچنین وزیر امور خارجه نروژ روز سه شنبه با «عادل عبدالمهدی» دیدار کرد و از سفر نخست وزیر عراق به نروژ دعوت رسمی به عمل آورد.


«پیتر ماورر» رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی نیز دوشنبه گذشته در سفر به بغداد، پیرامون وضعت آوارگان و فراهم کردن شرایط رفاهی و زیرساختی برای بازگشت آنها به شهر و دیارشان با مقامات عراقی بحث و گفت وگو کرد.


علاوه بر این پایتخت عراق طی دو روز گذشته شاهد یک همایش فراگیر سیاسی با حضور نمایندگانی از 22 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «گفتمان الرافدین» بود که در نوع خود کم سابقه به شمار می رود.


آغاز هفته جاری نیز شاهد شروع به کار منطقه صنعتی مشترک و آغاز به کار گذرگاه مرزی «طریبیل» بین اردن و عراق - بعد از یک وقفه سه ساله - با حضور نخست وزیران دو کشور در مرزهای مشترک بود.


«عادل عبدالمهدی» و «عمر الرزاز» نخست وزیران عراق و اردن در این دیدار تاریخی آغاز همکاری های گسترده تجاری و اقتصادی را بین دو کشور اعلام کردند که گرچه با انتقاداتی در داخل عراق همراه بود اما از نظر کارشناسان این اتفاق در روابط بغداد و امان در طول 15 سال گذشته بی سابقه است.


دیدارهای مسوولان خارجی در بغداد، فقط منحصر به نخست وزیر به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور نشده بلکه مقامات دیگر از جمله رییس جمهوری و رییس پارلمان و همچنین رهبران سیاسی عراق را نیز در برگرفته است.


در همه این دیدارها، مسوولان خارجی بر تمایل کشورهای متبوع خود برای گسترش روابط با عراق و مشارکت شرکت های خصوصی آنها در بازسازی شهرهای مختلف این کشور تاکید کرده اند.


مقامات عراقی و رهبران سیاسی نیز در یک وحدت رویه کم سابقه، از مشارکت این کشورها در بازسازی عراق استقبال کرده و خواستار استفاده از تجربیات همه این کشورها در حوزه های بازسازی و توسعه اقتصادی و بهره برداری مناسب از منابع انرژی عراق، شده اند.


نخست وزیر عراق سه شنبه گذشته در نشست هفتگی خود به ترافیک سنگین سفر مقامات کشورهای مختلف دنیا به بغداد اشاره کرد و آن را یک اتفاق بسیار مثبت دانست.


عادل عبدالمهدی گفت که سفر مقامات های مختلف منطقه و جهان به بغداد نشان دهنده اهتمام جهان به عراق است و اینکه عراق به شرایطی رسیده که می تواند در تحولات منطقه ای نقش مثبت خود را ایفا کند.


وی خاطرنشان ساخت: در حالی که سفر مقامات کشورهای خارجی به بغداد در گذشته معمولا از چند ساعت تجاوز نمی کرد اما اکنون مقامات خارجی چند روز را در عراق باقی می مانند و مایلند با همه مقامات و رهبران سیاسی عراق دیدار و گفت وگو کنند.


عراق امیدوار است بتواند از توانمندی همه این کشورها در امر بازسازی شهرهای ویران شده و همچنین توسعه و پیشرفت اقتصادی عراق استفاده کند.


عراق و جمهوری اسلامی ایران در این هفته درجریان سفر رییس کل بانک مرکزی کشورمان توانستند یک توافقنامه مهم برای سازو کار پرداخت مالی بین دو کشور امضا کنند.


از اتفاقات مهم دیگر روند سریع گسترش روابط بین بغداد و امان در زمینه تبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی است امری که باعث شده در طول هفته های اندک اخیر مقامات بلندپایه اردنی از جمله پادشاه، نخست وزیر و وزیر خارجه وارد بغداد شوند و در حالی که نخست وزیر اردن اوائل هفته جاری در مرز دو کشور با همتای عراقی اش آغاز از سرگیری روابط تجاری با عراق را اعلام کرد، رییس پارلمان اردن هم اینک نیز در سفری چند روزه به بغداد آمده است.


انتظار می رود با نرمشی که عراق در حال حاضر در گسترش روابط خود با کشورهای مختلف جهان نشان می دهد و با توجه به امنیت کم سابقه ای که این کشور در حال حاضر در مقایسه با 15 سال گذشته شاهد بوده، بیش از پیش شاهد سفر مقامات دیگر کشورها به این کشور غنی از نفت و فرصت های سرمایه گذاری باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها