کد خبر: 268818
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۲۰:۵۲:۰۰
| |

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد:

مقام‌های سعودی مسئول قتل خاشقچی هستند

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه روز پنجشنبه در گزارشی مقام‌های دولت عربستان را مسئول مستقیم قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی اعلام کرد.

مقام‌های سعودی مسئول قتل خاشقچی هستند
کد خبر: 268818
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۲۰:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| «اگنس کالامارد» که ریاست تیم تحقیق و تفحص درخصوص قتل خاشقچی را برعهده‌دارد، در گزارش خود نوشت که این قتل به دست مقام‌های عربستان سعودی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.


در این گزارش اولیه همچنین آمده که ریاض بصورت جدی در تلاش برای تضعیف تحقیقات دولت ترکیه درخصوص قتل خاشقچی بوده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این روزنامه‌نگار 59 ساله 2 اکتبر (10 مهر) زمانی که برای کارهای اداری خود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرده بود، به دست تیمی گماشته مقام‌های ریاض به قتل رسید.


دولت عربستان سعودی در ابتدا حاضر به پذیرش این قتل نبود، اما در پی فشار های جامعه جهانی و در اقدامی برای نجات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و طراح اصلی عملیات قتل خاشقچی، ناچار به بازداشت تعدادی از اتباع این کشور شد.


در گزارش روز پنجشنبه گزارشگر سازمان ملل متحد، درخصوص سرنوشت 11 نفر از این افراد که در انتظار محاکمه در عربستان هستند، عمیقا ابراز نگرانی شده است.


گزارش نهایی در این ارتباط قرار است در ماه ژوئن (خرداد - تیر) تحویل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شود.


دولت عربستان سعودی مدعی است که وی در جریان یک مشاجره کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویاً رد می کند.


بر اساس فایل صوتی که در اختیار مقام های اطلاعاتی ترکیه است، «ماهر عبدالعزیز مطرب» که در زمان قتل خاشقچی در کنسولگری حضور داشته، پس از وقوع قتل با یکی از مقام های ارشد سعودی تماس گرفته و از او خواسته تا به « رئیس خود» بگوید که «کار انجام شده است».


وی از جمله 15 عامل اطلاعاتی سعودی است که در فاصله کوتاهی پس از حضور خاشقچی، وارد کنسولگری شدند و به نظر می‌رسد در قتل او نقش داشته‌اند.


با وجود مدارک غیرقابل انکار از نقش مقام‌های عالی‌رتبه سعودی در قتل این روزنامه‌نگار، دولت آمریکا تاکنون موضع صریحی در این ارتباط اتخاذ نکرده و حاضر به محکوم کردن ریاض نشده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها