عضو هیئت مدیر کانون انجمن صنفی پرورش دهنگان مرغ گوشتی ایران:

10 میلیون قطعه جوجه از ترکیه وارد می‌شود/تلفات سنگین جوجه در مسیر واردات به کشور

عضو هیئت مدیر کانون انجمن صنفی پرورش دهنگان مرغ گوشتی ایران گفت: ترکیه صادر کننده جوجه یک روزه به ایران است و قرار شده 10 میلیون قطعه جوجه از این کشور وارد شود. جوجه‌های یک روزه برای رسیدن به مقصد 40 ساعت در راه هستند، قصه پر غصه این است که محموله ظرف نیم ساعت از گمرک ترکیه ترخیص می‌شوند؛ این در حالی است که به دلیل تشریفات گمرکی در ایران، ماشین‌های حمل ساعت‌ها در مرز باقی می‌مانند. متاسفانه این موضوع باعث می‌شود جوجه های وارداتی تلفات بالایی داشته باشند.

10 میلیون قطعه جوجه از ترکیه وارد می‌شود/تلفات سنگین جوجه در مسیر واردات به کشور
کد خبر: 268836
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۹ ۰۸:۳۸:۱۹

اعتمادآنلاین| برومند چهار آیین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، معتقد است که ممنوعیت صادرات مرغ تنها روی کاغذ باقی خواهد ماند؛ زیرا در قاموس قاچاق بازسازی خواهد شد.

وی گفت: در شرایط بحرانی کنونی حاکم بر اقتصاد کشور، افزایش قیمت دور از انتظار نیست؛ بخش از گرانی مربوط به کمبود کالا و افزایش قیمت جهانی است و بخشی دیگر به دلیل سوء مدیریت و یا بی‌تدبیری است؛ اما این مشکلات با ممنوعیت صادرات حل نخواهد شد.

عضو هیئت مدیر کانون انجمن صنفی پرورش دهنگان مرغ گوشتی ایران با بیان اینکه واردات جوجه یک روزه نمی تواند به صورت ضربتی پاسخگوی نیاز کشور باشد، افزود:‌ ترکیه صادر کننده جوجه یک روزه به ایران است و قرار شده 10 میلیون قطعه جوجه از این کشور وارد شود. جوجه‌های یک روزه برای رسیدن به مقصد 40 ساعت در راه هستند، قصه پر غصه این است که محموله ظرف نیم ساعت از گمرک ترکیه ترخیص می‌شوند؛ این در حالی است که به دلیل تشریفات گمرکی در ایران، ماشین‌های حمل ساعت‌ها در مرز باقی می‌مانند. متاسفانه این موضوع باعث می‌شود جوجه های وارداتی تلفات بالایی داشته باشند.

چهارآیین، ادامه داد: از 50 هزار قطعه جوجه یک روزه، 10 هزار قطعه آن قبل از تخلیه تلف شد؛ بنابراین با توجه به زمانبر بودن درخواست تا ارسال جوجه و حجم بالای تلفات، این تصمیم نمی‌تواند تاثیر معناداری بروی بازار این صنعت بگذارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک روزه، اظهار کرد: با وجود واردات، اما قیمت همچنان روند صعودی دارد، این نشان می‌دهد که تصمیم به واردات، یک تصمیم بهنگام، موفق و درستی نبوده است. اگر این تصمیم در زمان مناسب گرفته می‌شد؛ یقینا تاثیر مثبتی بر روی قیمت می‍‌‌‌گذاشت.

عضو هیئت مدیر کانون انجمن صنفی پرورش دهنگان مرغ گوشتی ایران، یکی از مشکلات اصلی صنعت طیور را تفاوت قیمت واقعی با قیمت دستوری دانست و افزود: در سایت های معروف، قیمت هر قطعه جوجه 4 هزار تومان تعیین شده است که با هزینه حمل و بیمه با مبلغ 4 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد، این در حالی است که سازمان حمایت از مصرف کننده مبلغی کمتر از نصف این قیمت را در فرمول خود قرار می دهد و باعث می شود قیمت تمام شده ی مرغ روی کاغذ بسیار کمتر از بهای تمام شده کارشناسی آن باشد.

چهارآیین، توزیع قطره چکانی مواد اولیه بدون توجه به بهای تمام شده را از عوامل بازدارنده تولید عنوان کرد و افزود: هنگامی که تولیدکننده انگیزه خود را برای ادامه تولید از دست بدهد؛ قطعا برخی از تولید کنندگان تولید را رها خواهد کرد؛ این امر موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت خواهد شد. با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و کاهش قدرت خرید مردم اگر مرغ در بازار وجود نداشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی با بیان اینکه صنعت طیور کشور قادر به تامین 1.5 برابر تامین نیاز داخل است، افزود: باید تولیدکننده را ترغیب به تولید کرد؛ زیرا 35 تا 40 درصد نیاز پروتئین دنیا از طریق گوشت مرغ تامین می‌شود؛ بنابراین دولت باید برای تامین این 40 درصد، سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: تولید مرغ در کشور با وجود وابستگی خیلی شدید به واردات نهاده‌های اولیه تولید از جمله واردات واکسن، کنجاله سویا و ذرت، مکململ ها، ریز مغذی ها و... ، حدود 1.3 دلار ارزبری دارد؛ این در حالی است که برای واردات مرغ باید بیشتر از 2 دلار ارز پرداخت شود؛ پس حمایت همه جانبه از تولید و تولید کنندگان به صورت مستمر از سوی دولت اجتناب ناپذیر است و باید در اولویت اول باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها