کد خبر: 268974
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۰ ۰۸:۳۹:۰۰
| |

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

از شاخص برتر انقلاب اسلامی فاصله گرفتیم/ امام لیست اموال خود را قبل از مسئولیت به قوه قضاییه داد/ به جوانان نگوییم ضد ولایت فقیه هستند

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خواهش می‌کنم همه مردم در آستانه چهل سالگی انقلاب ملاحظه کنند که زندگی امام قبل از شروع نهضت چه طور بود، وقتی رهبر شدند چه طور بود و وقتی از دنیا رفتند چه طور بود. ایشان طبق قانون اساسی که باید مسئولین قبل از کسب مسئولیت لیست اموال خود را به قوه قضائیه بدهند و بعد ترک مسئولیت هم همین طور عمل کردند.

از شاخص برتر انقلاب اسلامی فاصله گرفتیم/ امام لیست اموال خود را قبل از مسئولیت به قوه قضاییه داد/ به جوانان نگوییم ضد ولایت فقیه هستند
کد خبر: 268974
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۰ ۰۸:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت‌و گویی با محوریت "نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی" و "بررسی جمهوریت پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران" به نکاتی اشاره کرده است که امروز بیش از آنکه آن موضوعات را از تریبون‌های رسمی بشنویم به عنوان مطالبه نسل جوان و قشری از جامعه از تریبون‌های غیر رسمی مثل شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنیم.

او عقیده دارد خود دین‌پنداری آفت مسئولین نظام در چهل‌سالگی انقلاب است و مسئولین باید بدانند اگر به آن‌ها انتقادی می‌شود، آن انتقاد دین را نشانه نگرفته، بلکه عملکرد مسئولان مد نظر منتقد است.

در ادامه بخش هایی از این گفت و گو را می خوانید:

  • انقلاب اسلامی توسط روحانیت شکل گرفت؛ مدیریت و رهبری شد.
  • در یک جمله نقش روحانیت در هدایت رهبری انقلاب اسلامی نقش محوری و کانونی بود. بعد از پیروزی انقلاب هم باز این نقش را در استقلال سازماندهی و مهندسی نظام ادامه دادند.
  • اینکه بگوییم روحانیت فقط دنبال دیندار کردن مردم بوده و عده‌ای دنبال بحث سیاسی در نظام، درست نیست.
  • به هیچ وجه نمی‌توانیم در اندیشه سیاسی امام تفکیکی بین دین و سیاست قائل بشویم.
  • خواهش می‌کنم همه مردم در آستانه چهل سالگی انقلاب ملاحظه کنند که زندگی امام قبل از شروع نهضت چه طور بود، وقتی رهبر شدند چه طور بود و وقتی از دنیا رفتند چه طور بود. ایشان طبق قانون اساسی که باید مسئولین قبل از کسب مسئولیت لیست اموال خود را به قوه قضائیه بدهند و بعد ترک مسئولیت هم همین طور عمل کردند.فرمی وجود دارد که مسئولین جمهوری اسلامی باید اموال قبل و بعد کسب مسئولیت خود را اعلام کنند؛ من هم هر زمان که می‌خواستم معاون رئیس جمهور شوم قبل و بعدش این فرم را پر کرده‌ام. دو مرتبه معاون رئیس جمهور بودم و قبل و بعد هر مرتبه این لیست را پر کرده‌ام. منظور این‌است که حضرت امام بلافاصله بعد از تصویب قانون اساسی اولین کسی بودند که این فرم را پر کردند. ده سالگی که رهبر بودند زندگی‌شان همچون زندگی طلبه‌ای ساده بود تا آخر عمر. از دیدگاه امام دیانت و سیاست یعنی این.
  • نمی‌خواهم بگویم نظام فاسد شده است اما از شاخص برتر انقلاب اسلامی فاصله گرفتیم.
  • ما اگر در چهل سالگی انقلاب بخواهیم مسیر انقلاب و شهدا و مردم ایران را ادامه دهیم باید به نقطه و نکته اول برگردیم. منفعت طلبی‌های شخصی، زورگویی‌ها به این و آن را کنار بگذاریم؛ هیچ کس نباید حس نکند که قیم و ارباب مردم است.
  • دین داری به مفهومی که امام می‌خواست، تضمین کننده دنیا و آخرت مردم بود؛ اما این مسئله آسیب دید. به این دلیل که برخی‌ها برداشت اشتباه می‌کنند و برداشت ذهنی خود را از دین عین حقیقت می‌دانند و می‌خواهند بر همه مردم تحمیل کنند. سلیقه شخصی خود در دین را به عنوان امر قطعی دین به زن و مرد و جوان تحمیل می‌کنند که ممکن است هیچ ربطی به اسلام نداشته باشد.
  • حجاب یک حداقل‌هایی دارد، اسلام برای حجاب کفی قرار داده است. کف حجاب را همه مردم ایران می‌پذیرند چون اهل ولنگاری و لاابالی‌گری نیستند. اما اینکه فردی الگوی خواصی از حجاب که در سنت خانوادگی او بوده و در محیط حوزه و آخوندی بوده را بخواهند به نام اسلام به کل جامعه تحمیل کند، اسلام نیست چراکه اسلام دین سهل و آسان است. فردی نظرش این است که هر نوع موسیقی حرام است. یک دفعه فتوا صادر می‌کند کنسرت کلاً حرام است. از کجا این حرف را می‌زنید. فرض کنید فتوا فلان آقا هم همین بود. ما در جمهوری اسلامی بر اساس قانون عمل می‌کنیم این تصریح قانون اساسی است که همه در برابر قانون یکسان هستند. قانون به من نوعی اجازه نداده است که چون روحانی و امام جمعه شهر هستم نگذارم در شهر کنسرت برگزار شود. مگر قانون از شما اجازه خواسته است؟
  • جوان امروز با فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات که شبیه کسی که 500 سال پیش زندگی می‌کرده دین را نمی‌فهمد؛ اگر با همان زبان با او صحبت کنیم روشن است که دین گریز می‌شود. اما جوانان ما اصلاً دین گریز نیستند در وجود خود خدا را می‌پرستند. خیلی از جوانانی که در ظاهر به نظر نمی‌رسد، در وجود خود از خیلی اشخاصی که تظاهر می‌کنند دین باور تر هستند.
  • عده‌ای فکر می‌کنند دین با شادی فاصله دارد و دین یعنی دائماً عزاداری. افراط‌هایی که به نام دین و مذهب می‌شود آسیب‌های جدی به دین زده می‌شود.
  • عزاداری بر سید الشهدا حد و اندازه‌ای دارد اینکه در طول سال شبکه‌های ملی و استانی صدا و سیما سه چهار ماه مدام عزاداری کنند افراط است. زیاده روی است.
  • دین را به ظاهر و به تعبیر امام تحجر گرایی نزدیک کردند. حضرت امام از اول نظرشان این بود که ورود روحانیت به سیاست به حداقل ضرورت باشد بیش‌تر ناظر و مشاور مردم باشند.
  • امام در دور اول ریاست جمهوری با وجود اینکه شخصیتی مثل شهید بهشتی حضور داشت و می‌توانست کاندیدای ریاست جمهوری شود اما با حضورش در انتخابات مخالفت کردند، گفتند بگذارید غیر روحانیون در عرصه سیاست باشند و روحانیون مردم را راهنمایی کنند و جایی که لازم بود در کنار مردم منتقد دولت و حکومت باشد. چون اگر مردم به روحانیت انتقاد کنند انگار به دین توهین کردند. به دلیل ترورها و شرایط، روحانیت وارد سیاست شد که به نظر من بیش از حد لازم به مناصب ورود پیدا کردند. حالا اگر به مسئولی انتقاد شود می‌گویند شما به دین توهین کردید.
  • خود دین پنداری آفت است. مداخله روحانیت در پذیرش دانشجو و استاد غیر موجه است. همین مسئله در عقیدتی سیاسی‌های نیروهای مسلح هم مطرح است. در پادگانی یک روحانی باشد که نماز جماعت بخواند، خوب است؛ اما دخالت کردن آنها در مسائل گزینشی، تنبیهی و ارتقایی درست نیست. در مجموع به نظر من هر اندازه حوزه ورود روحانیت از امور اجرایی به امور راهنمایی مردم کم شود، هم به دیداری مردم کمک می‌کند و هم به حاکمیت کمک می‌شود.
  • رابطه خبرگان با مردم بسیار ضعیف است. این ضعف باعث می‌شود مردم خودشان را از نهاد رهبری خود به خود جدا تصور کنند.در حالی که امام ساختاری را تعریف کرد که باید رهبری عمود خیمه نظام باشد همه مردم احساس وابستگی و پیوستگی شأن به آن بیش‌تر باشد. این هم با دستور و بخش نامه درست نمی‌شود.
  • اگر یک جوانی در یک شهری از من خوشش نیامد نباید فوری بگویم ضد ولایت فقیه است، آن جوان ضد رفتار من است. اگر دید نهادی در انتخابات زورگویی می‌کند فوری نگوییم ضد نظام است؛ نه ضد رفتار شما است. من فکر می‌کنم اینها باید اصلاح شود. آسیب‌هایی که به جمهوریت ما وارد شده است از این دست است. بخشی از سرمایه اجتماعی ما به دلیل برخی از مفاسد، رانت جویی ها و ندانم کاری‌ها آسیب دیده است.
  • پیوستگی احکام حکومت و نظام آن طوری که اوایل انقلاب با هم هم‌افزایی داشتند، نیست؛ امروز قوای مختلف نوعی برخورد رقیبانه با هم دارند.
  • باید مساله اظهار نظر ناشیانه درباره حقوق بانوان از حضورشان در ورزشگاه که امری جزئی است تا اشتغال‌شان در منصب‌های مهم، یا دخالت درباره حجاب، کنسرت و فضای مجازی حل شود.
  • در عصر ارتباطات نمی‌توانیم احکام 500 سال پیش را که در زمان خود درست بوده را به جوان امروز بدهیم. دین را سازگار با دنیای نو و دانش جدید باید معنا کنیم. اگر این مسئله وجود نداشته باشد دین تبدیل می‌شود به یک پوسته کهنه وحشتناک.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها