معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور:

انقلاب موجب بالندگی و حضور پررنگ زنان شد/ طبق آمارهای سال 95 بیش از 89 درصد زنان باسواد هستند

معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب باعث بالندگی زنان شده است، گفت: در طول این چهل سال شاهد رشد زنان در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم.

انقلاب موجب بالندگی و حضور پررنگ زنان شد/ طبق آمارهای سال 95 بیش از 89 درصد زنان باسواد هستند
کد خبر: 268978
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۰ ۰۸:۵۸:۲۳

اعتمادآنلاین| معاون زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب باعث بالندگی زنان شده است، گفت: در طول این چهل سال شاهد رشد بانوان در عرصه‌های مختلف بوده ایم.معصومه ابتکار، در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به برخی پیشرفت های زنان در طول این چهل سال گفت: از سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب تاکنون زنان پیشرفت های بسیاری داشته و در عرصه‌های مختلف حضور پررنگ تری پیدا کرده‌اند. انقلاب باعث بالندگی بیشتر شده و همواره شاهد رشد زنان در عرصه‌هایی همچون سواد آموزی، آموزش عالی، وضعیت بهداشت، ورزش قهرمانی، اشتغال، خدمات اجتماعی و غیره بوده ایم.

وی با توضیح در خصوص برخی از دستاورهای بانوان در حوزه های مختلف، تصریح کرد: وضعیت سوادآموزی و آموزشی زنان از لحاظ آموزش ابتدایی و آموزش عالی رشد بسیار چشمگیری داشته است. در دهه 50 میزان باسوادی زنان 35 درصد بود این در حالی است که براساس آمارهای سال 95 بیش از 89 درصد زنان باسواد بوده و از سطوح مختلف تحصیلاتی برخوردارند.

ابتکار ادامه داد: به‌ علاوه در زمینه زنان تحصیل‌کرده و دانشگاهی نیز پیشرفت بسیار مطلوبی داشته ایم؛ چرا که آمار زنان تحصیل کرده در سال 57 برابر با 5 درصد بوده که در حال حاضر به 28 درصد رسیده است. این امر نشان‌دهنده حضور پررنگ زنان در عرصه های علمی و پژوهشی طی سال های پس از انقلاب است.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ابعاد مختلف زندگی بانوان را تحت تاثیر قرار داده و بهبود بخشیده است، عنوان کرد: منحنی بهبود شاخص هایی همچون شاخص بهداشتی، کاهش مرگ ومیر مادران، امید به زندگی زنان و ارتقا بهداشت عمومی از جمله مواردی است که شاهد تحول‌های چشم‌گیری در آن ها در دوران پس از انقلاب بوده ایم و این تحولات مثبت نشانه توجه انقلاب به حوزه زنان و خانواده است.

ابتکار از افزایش سن امید به زندگی زنان از 55 سال به 78 سال سخن گفت و اظهار داشت: این امر نشان‌دهنده بهبود وضعیت بهداشت عمومی، تغذیه و الگوی زندگی بانوان است، به علاوه در حال حاضر سن امید به زندگی زنان چهار سال از مردان بیشتر است.

معاون زنان و خانواده با اشاره به اینکه در کنار پیشرفت های به دست آمده هنوز مشکلاتی وجود دارد و این دستاوردها موجب انکار کاستی ها نخواهد شد، بیان کرد: با وجود پیشرفت‌های فراوان اما مدعی نبود مشکلات نیستیم و نمی گوییم به هر آنچه که در چشم‌اندازمان بوده، دست یافته ایم، اما باید واقعیت‌ها گفته و روشن شود که از کجا و با چه شرایطی شروع کرده‌ایم و امروز چه وضعیتی داریم.

وی بابیان اینکه انقلاب موجب اشتغال پررنگ تر، حضور جدی تر و دسترسی بیشتر زنان به خدمات شده است، توضیح داد: در طول این چهل سال شاخص‌هایی همچون اشتغال زنان، خدمات تامین اجتماعی و پوشش بیمه ‌ای زنان همواره رشد داشته و این نشان‌دهنده تاثیر مثبت انقلاب در زندگی زنان است.

ابتکار با بیان اینکه در طول این چهل سال حضور زنان در عرصه های ورزشی و هنری با پیشرفت زیادی روبه‌رو بوده است، ابراز داشت: در حال حاضر زنان در بسیاری از رشته‌های ورزشی و جایگاه های عالی این حوزه حضور دارند که این خود یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای زنان محسوب می شود.

وی افزود: حضور بانوان در فدراسیون‌های ورزشی در مقایسه با دهه‌های گذشته بسیار گسترده شده به طوریکه زنان در یک سوم هیات های ورزشی اعزامی حضور دارند و همواره مدال ها و افتخارات فراوانی برای کشور به دست آورده اند.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور بابیان اینکه انقلاب اسلامی موجب نقش‌آفرینی زنان در عرصه های مختلف علمی و اجتماعی شده است، تاکید کرد: اما پیشرفت های ذکر شده نشان دهنده نبود مشکل نیست و هنوز کاستی هایی در حوزه زنان وجود دارد. هرچند که در طول این چهل سال اقدامات بسیاری در زمینه زنان انجام شده اما هنوز کافی نیست و باید برای رسیدن به اهداف مدنظر تلاش دستگاه ها مضاعف شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها