معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست:

جریمه‌های تخلفات خودروهای سنگین اثر بازدارندگی ندارد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: اقدامات صورت گرفته درباره بهبود وضعیت هوای تهران 50 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر بوده است اما جریمه های خودروهای سنگین تا به حال اثر بازدارندگی نداشته است.

جریمه‌های تخلفات خودروهای سنگین اثر بازدارندگی ندارد
کد خبر: 269114
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۱ ۰۸:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره تاثیرات اقدامات انجام شده در میزان کاهش آلودگی هوای تهران گفت: بنابر گزارشی که سازمان هواشناسی به تازگی منتشر کرده، متوجه می‌شویم؛ اقداماتی که امسال برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته، 50 درصد در بهبود کیفیت هوا موثر بوده است، اما متاسفانه هنوز مدل‌سازی برای تعیین سهم هر یک از اقدامات صورت گرفته انجام نشده است.

وی ادامه داد: تنها در سال 1386 در گزارشی سهم همه اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا و تغییر پارامترهای آلاینده اعلام شده است. در سال جاری نیز باید مطالعاتی درباره تعیین سهم هر یک از اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا انجام شود تا بتوانیم برای سال آینده این اقدامات را تقویت کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه پایش و نظارت معاینه فنی با سازمان حفاظت محیط زیست است، خاطرنشان کرد: یکی از محاسن سامانه سیفما این است که همزمان با درج اطلاعات در مرکز معاینه فنی، اطلاعات در این سامانه نیز ثبت می‌شود و دیگر نمی‌توان در مرکز معاینه فنی اعداد را کم و زیاد کرد و همچنین امکان دخل و تصرف در اطلاعات صدور برگه معاینه فنی بدون ورود اطلاعات به سامانه سیمفا وجود ندارد.

تجریشی تصریح کرد: در تابستان براساس بررسی‌هایی که از مراکز معاینه فنی انجام دادیم، مشخص شد دو مرکز معاینه فنی با یک نرم‌افزار واسط به سامانه سیفما اتصال برقرار می‌کردند. ما این نرم‌افزار را شناسایی و آن را حذف کردیم و قرار شد نظارت دیگر سازمان‌های متولی از این مراکز بیشتر شود تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

وی ادامه داد: تا یک ماه پیش نیز سامانه برخط معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین وزارت راه به صورت آنلاین به سامانه سیمفا متصل نمی‌شد و معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در سامانه معاینه فنی وزارت راه انجام می‌شد و بعد با تاخیر به سامانه سیمفا ارسال می‌شد و همچنین این امکان وجود داشت که قبل از ارسال اطلاعات به سامانه سیمفا اطلاعات نیز تغییر داده شود؛ خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد سامانه وزارت راه نیز به سامانه سیفما به صورت آنلاین وصل شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص میزان بازدارندگی جرائم خودروهای متخلف و فاقد معاینه فنی گفت: اگر خودروی سنگینی مانند کامیون فاقد معاینه فنی باشد و در شهر و اطراف شهر تردد کند روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شود که این میزان بازدارندگی لازم را ندارد، البته با توجه به اتصال آنلاین سامانه وزارت راه به سامانه سیمفا نظارت بر خودروهای سنگین نیز بیشتر شده است.

تجریشی یادآور شد: در گذشته و قبل از اتصال آنلاین این سامانه‌ها بیش از 50 درصد خودروهای سنگینی که معاینه فنی دریافت کرده بودند، وقتی در کنار جاده از آنها تست گرفته می‌شد، مشخص می‌شد که این خودروها دارای مشکلات بسیاری هستند و اصلا معاینه فنی را پاس نکرده‌اند.

وی درباره پایش این مراکز معاینه فنی یادآور شد: نیروهای سازمان در مراکز معاینه فنی حضور داشته و این مراکز را مورد پایش قرار می‌دهند، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است؛ ما نمی‌دانیم که به لحاظ فنی، آیا امکان تغییر و دست‌کاری در نرم‌افزار قبل از اینکه مستقیم به سامانه سیمفا متصل شود در مرکز و ایستگاه معاینه فنی وجود دارد یا خیر و در حال بررسی این موارد نیز هستیم که واسطی بین سیستم مرکز معاینه فنی و سامانه سیمفا مانند آنچه در گذشته اتفاق افتاد، وجود نداشته باشد.

او درباره تخلفات صورت گرفته در خصوص معاینه فنی گفت: در یکی از مراکز معاینه فنی متوجه شدیم که 10 خودروی وانت نیسان به راحتی معاینه فنی را پاس کردند از آنجا که خودروی نیسان نمی‌تواند به راحتی معاینه فنی را پاس کند، بلافاصله بازرس به این مرکز اعزام شد و پس از بررسی مشخص شد که یک خودروی وانت نیسان همه موارد معاینه فنی را رعایت کرده و هیچ نوع مشکلی در معاینه فنی نداشته و این وانت نیسان با پلاک‌های مختلف برای دریافت معاینه فنی به مرکز مراجعه می‌کرده است و از این طریق برای 10 خودروی وانت نیسان معاینه فنی دریافت کرده بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها