تهران و باکو به دنبال افزایش حجم مراودات تجاری به پنچ میلیارد دلار

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: دو کشور قصد دارند حجم مراودات تجاری دو کشور را به پنج میلیارد دلار در سال برسانند.

تهران و باکو به دنبال افزایش حجم مراودات تجاری به پنچ میلیارد دلار
کد خبر: 269203
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۱ ۱۲:۴۷:۲۱

اعتمادآنلاین| جواد جهانگیرزاده در مصاحبه مطبوعاتی در باکو گفت : «در سال 2018 ، گردش تجاری میان جمهوری آذربایجان و ایران 73 درصد افزایش یافت.»


سفیر ایران در باکو گفت: «افزایش حجم تجارت میان ایران و جمهوری آذربایجان برغم دشوار بودن، امکان پذیر است. نیروهایی وجود دارند که می خواهند میان دو کشور مانع ایجاد کنند. اما، آنها موفق نخواهند شد. در سال 018 ، براساس آمار جمهوری آذربایجان، بیشترین سفر خارجی شهروندان این کشور، به ایران انجام شده است که 32 درصد افزایش را نشان می دهد. پس از عراقی ها، بیشترین مسافران خارجی سفرکننده به ایران را آذربایجانی ها تشکیل می دهند.»


سفیر ایران در باکو افزود : «بر اساس تفاهم نامه میان روسای جمهوری، دو کشور بیمارستان مشترک تاسیس خواهند کرد. گفتگو درباره گشایش کارخانه داروسازی ایران در جمهوری آذربایجان نیز ادامه دارد. اما، در آینده نزدیک امکان پذیر نیست. زیرا، این کارخانه 84 نوع دارو تولید خواهد کرد که دریافت پروانه برای هر دارو نیز زمان زیادی را می طلبد.»


جهانگیرزاده افزود : «30 درصد از خط آهن 162 کیلومتری رشت - آستارا در چارچوب طرح شمال جنوب میان دو کشور ساخته شده است. احداث دومین خط آهن میان دو کشور نیز با اتصال خط آهن پارس آباد و بیله سوار امکان پذیر است و گفتگو در این باره جریان دارد. اما، طی یک سال آینده، احداث آن امکان پذیر نیست.»


جهانگیرزاده گفت : «روابط سطح عالی میان دو کشور در حوزه نظامی نیز وجود دارد که سفر رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران به باکو نشانه آن است. میان دو کشور ظرفیت بالایی برای همکاری نظامی وجود دارد. »


جهانگیرزاده درباره موضع ایران درباره مناقشه قره باغ نیز گفت : «ایران از حل مسالمت آمیز این مناقشه حمایت می کند و مخالف جنگ در منطقه است. ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت می کند.»

منبع: مرکز فرهنگی قفقاز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها