کد خبر: 269217
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۱ ۱۳:۲۹:۰۰
| |

وزیر بهداشت:

نظام سلامت بیشتر از دیگر عرصه‌ها نیاز به وفاق ملی دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه هیچ گاه مصالح ملی را فدای سیاست زدگی نخواهد کرد، گفت: تمام فعالیت های وزارت بهداشت در راستای سلامت شهروندان است و از این چارچوب و استاندارد دور نخواهد شد.

نظام سلامت بیشتر از دیگر عرصه‌ها نیاز به وفاق ملی دارد
کد خبر: 269217
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۱ ۱۳:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید نمکی روز یکشنبه در مراسم افتتاح بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی نمی‌تواند اقدامات سلامت کشور را انجام دهد، گفت: کشور در بخش‌های بهداشت روان، قلب و عروق، افزایش چاقی و قند مسائل متعددی دارد و در حاشیه شهرها سلامت و بهداشت در خطر است که سلامت خود این افراد و حتی هسته مرکزی شهرها تحت الشعاع شرایط نابسامان قرار می گیرد.


وی افزود: در تمامی این مسائل وزارت بهداشت نقش جزئی دارد و نیاز به مشارکت جمعی برای بهبود شرایط بیش از گذشته و در عرصه های بین المللی است. دانشگاه آزاد نیز با اقدامات خود توانسته مشارکت حائز اهمیتی داشته باشد.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بخش های دیگر نیز باید از بیرون به وزارت بهداشت کمک کنند. موضوع مشارکت عمومی یک ادعا نیست، بلکه نیاز غیرقابل اجتناب وزارت بهداشت است.


وی تصریح کرد: امروز وزارت خانه دست تمنا و خواهش به سوی همه شهروندان دراز می‌کند تا بتوانیم بهتر از گذشته در عرصه بین الملل بدرخشیم. مسئله مهم گره‌گشایی است که نیازمند گفتمان ملی و استاندارهای مشترک است.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نیاز است استانداردهای مشترک برای کشور تعیین شود، تاکید کرد که در حمایت از مردم و در چارچوب قوانین وزارت خانه محکم ایستاده است و به هیچ دلیل و مصلحت های سازمانی از موضع خود کوتاه نمی آید.


نمکی عنوان کرد: وزارت خانه مقابل همکارانی که بخواهند در مسیر استاندارد و قانونی قفلی ایجاد کنند، می ایستد و هیچ گاه مصالح ملی را فدای سیاست‌زدگی نمی کنیم. همچنین تمامی فعالیت ها در راستای سلامت شهروندان است و از این چارچوب و استاندارد دور نخواهیم شد. وزارت بهداشت به هیچ عنوان در دام سیاست زدگی نخواهد افتاد؛ گرچه همه افراد اندیشه های سیاسی دارند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در آموزش عالی کشور یکی از مشکلات این است که انسان های تک بعدی تربیت شده اند. بین طبیب و حکیم فرق وجود دارد. آموزش عالی طبیبی جامعه محور تربیت نمی کند و دندانپزشک فقط یونیت خود را می شناسد و با جامعه آشنایی ندارد.


وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه باید در رفتار آموزش عالی تغییر ایجاد شود، افزود: در دوره ابتدایی نیز این مسائل وجود دارد و به دانش آموزان تقویت حافظه آموزش می دهیم، نه تقویت درست زیستن. باید دیوارهای دانشگاه برداشته شود و دانشگاهیان به داخل جامعه بیایند.


وی با اشاره به اینکه جذب نیروی متخصص، فوق تخصص و پرستاری نیازمند بازنگری است، گفت: باید برنامه‌ ریزی کنیم که چه افرادی با چه سطحی و از چه معلوماتی برای چه جایگاه و ارائه خدمت توسط چه کسی تربیت کنیم و به جامعه ارائه دهیم که نیاز به تفاهم و بررسی های بین بخشی دارد.


وی ادامه داد: به دلیل عدم متناسب سازی و برنامه ریزی، 44 درصد بیکاران را مدارک لیسانس به بالا تشکیل می دهند.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در تمام عرصه ها بدون وفاق ملی کاری جلو نمی رود و بنا به گفته رهبری دشمن نیز زمانی می تواند نقشه های خود را عملی سازد که گسست را حس کند.


نمکی تصریح کرد: آموزش پزشکی و نظام سلامت بیشتر از همه عرصه ها نیاز به وفاق ملی دارد و دیواری بین دستگاه‌های دولتی، آزاد و خصوصی حس نمی شود و بخش خصوصی نیز باید با بخش دولتی همکاری داشته باشد، اما نیازمند برنامه ریزی صحیح است.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: ایران در کاهش شاخص های مرگ و میر در 23 کشور شرق مدیترانه رتبه اول را دارد. همچنین زیر ساخت های بهداشتی 10 برابر سال 57 رشد داشته است.


وی افزود: در حالی که قبل از انقلاب اکثر مرگ و میرها به علت بیماری های عفونی بود، ما توانستیم با 5 دلار و با واکسیناسیون کودکان را از بیماری های مهلک و واگیردار نجات دهیم.


بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت 200 تخت بیمارستانی امروز در تهران افتتاح شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها