کد خبر: 269336
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ دوشنبه ۱۱ فوریه ۲۰۱۹، ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

روزنامه‌های عربی امروز دوشنبه 11 فوریه 2019 (22 بهمن 1397) بیشترین توجه خود را به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان داشته و در عین حال به بررسی مسائل ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب پرداختند.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 269336
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه‌های عربی امروز دوشنبه 11 فوریه 2019 (22 بهمن 1397) بیشترین توجه خود را به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان داشته و در عین حال به بررسی مسائل ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب پرداختند، در حالی که برخی دیگر از آنها مسائل دیگری را چه به شکل تحلیل و چه گزارش و خبر از ایران منعکس کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه الجریده کویت سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را در صفحه اول خود آورد و خبر داد وزیر امور خارجه ایران از بیروت خواهان رهگیری تجاوزات هوایی اسرائیل به سوریه در حریم هوایی لبنان شد.

این روزنامه به نقل از منابع بلندپایه در وزارت امور خارجه ایران مدعی شد ظریف تلاش کرد تا بیروت را متقاعد کند به تجاوزات هوایی اسرائیل به حریم هوایی‌اش از طریق ارتش لبنان پاسخ دهد و در این رابطه قول داد که ایران سلاح‌های کیفی مورد نیاز برای متوقف کردن این تجاوزات را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.

الجریده در ادامه گزارش خود همچنین مدعی شد پروژه واکنش به حملات اسرائیل در سوریه پیشرفت خوبی داشته و نماینده دائم سوریه در شورای امنیت تهدید تهدید کرد فرودگاه «بن گوریون» واقع در نزدیکی تل‌آویو را در واکنش به حمله به فرودگاه دمشق هدف قرار خواهد گرفت و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز از تهران بر تعهد دمشق به حمایت از نیروهای ایرانی حاضر در خاک سوریه تاکید کرد.

در ادامه گزارش آمده است: این پیشنهاد لبنان را هم شامل می‌شود که ظاهرا ظریف تلاش‌هایی را برای متقاعد کردن مسئولان لبنانی بر اهمیت مقابله با جنگنده‌های اسرائیلی که از حریم هوایی این کشور برای حمله به نیروهای ایرانی عبور کرده و گاهی در همین حریم دست به حملات خود می‌زنند، انجام داده است.

این روزنامه کویتی همچنین با استناد به خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سخنان سیداحمد خاتمی را در مورد دستیابی دانشمندان هسته‌ای ایران به معادله ساخت بمب هسته‌ای منتشر کرده و در گزارشی تحلیلی نوشت: نوامبر گذشته مجله فارین‌پالیسی خبر داده بود اسنادی وجود دارند که نشان می‌دهند اگر ایران از توافق هسته‌ای خارج شود، توانمندی تولید سلاح هسته‌ای را طی چند ماه دارا خواهد بود.

الجریده همچنین خبر داد بنیامین نتانیاهو در توییتی به زبان فارسی از نشست ورشو سخن گفته و خبر داده برای مقابله با سیاست‌های ایران در خاورمیانه با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور و رهبران دیگری در ورشو دیدار خواهد کرد.

این روزنامه در گزارشی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم به نقل از «کلیمان ترم» پژوهشکر آمریکایی موسسه بین‌المللی تحقیقات راهبردی تاکید کرد پیروزی انقلاب در ایران، شرایط ژئوپلوتیک خاورمیانه را دگرگون کرد و هم‌اکنون نیز جهان عرب را به دو دسته حامی محور مقاومت که ایران مبدع نامگذاری آن بود و مخالف آن تقسیم کرده است.

روزنامه الوطن عربستان هم در گزارشی از بیروت از سفر مشاور دربار پادشاهی این کشور به لبنان بعد از سفر ظریف برای ابلاغ اعلام حمایت عربستان و کشورهای عربی از دولت جدید این کشور خبر داد.

این روزنامه سعودی با اذعان به ارتباط زمان سفر «نزار العلولا» به بیروت با سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد این مسئول سعودی قرار است علاوه بر تبریک تشکیل کابینه نسبت به دخالت‌های ایران در امور داخلی لبنان به مسئولان این کشور هشدار دهد در حالی که احمد ابوالغیظ دبیر کل اتحادیه عرب نیز از شامگاه یکشنبه سفر رسمی خود را به لبنان به عنوان اولین مسئول عربی میهمان لبنان بعد از تشکیل کابینه آغاز کرده است.

روزنامه عکاظ دیگر روزنامه پر تیراژ سعودی هم خبر داد موسسه بین‌المللی پژوهش‌های ایرانی (رصانه) روز یکشنبه کنفرانسی را تحت عنوان «ایران بعد از گذشت 40 سال از انقلاب» برگزار کرده است.

این روزنامه در پایان گزارش مفصل خود از سخنرانی‌های انجام شده توسط پژوهشگران در این کنفرانس نتیجه‌گیری می‌کند: بسیاری از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بر نیاز به پایان دادن کشمکش‌های منطقه‌ای و داشتن نگاهی فرا مرزی تاکید کرده، در حالی که برخی دیگر خواهان تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای و گفتمان عربی- ایرانی در راستای منافع دو طرف و حفظ امنیت و ثبات منطقه شدند.

روزنامه الحیات هم آمادگی ایران برای همکاری با لبنان در تمامی بخش‌ها را که وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده بود تیتر خود کرد و در مقاله‌ای با طرح ادعای نگرانی ایران از سقوط دولت حاکم بر ونزوئلا به کنکاش در رابطه با چرایی آن پرداخت.

روزنامه المستقبل ارگان حزب نخست‌وزیر لبنان که در زمان حضور ظریف در لبنان به امارات متحده عربی سفر کرد از اهداف سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان پرسید و برخلاف ادعای رسانه‌های سعودی تاکید کرد، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان ساعت 18 دوشنبه (امروز) با وزیر امور خارجه ایران ملاقات خواهد کرد.

این روزنامه الکترونیکی همچنین به نقل از صفحه فارسی وزارت خارجه آمریکا در توییتر خبر داد دولت آمریکا به زودی شرایط فرزندان مسئولین ایرانی و وضعیت اقامت آنها را در ایالات متحده مورد بررسی قرار خواهد داد.

روزنامه الدیار هم در تحلیلی با اشاره با سفر ظریف به لبنان پیش‌بینی کرد این کشور در آینده نزدیک به صحنه کشمکش و رقابت خطرناک قدرت‌های مختلف تبدیل شود. این در حالی است که این روزنامه با اشاره به عذرخواهی ولید جنبلاط از ملاقات با ظریف هم آن را پیامی برای ابراز ناراحتی به تهران و حاره حریک (مقر حزب‌الله در لبنان) از یک سو و پیامی برای ابراز دوستی و دلبری به ریاض توصیف کرد.

روزنامه الیوم السابع مصر هم به اظهارات ظریف در مورد نشست ورشو اشاره و از حمله وزیر امور خارجه ایران به این کنفرانس چند روز پیش از برگزاری آن از بیروت سخن گفت.

این در حالی است که الاهرام دیگر روزنامه پر تیراژ مصری از نگرانی‌های غرب نسبت به اعلام آمادگی ظریف برای کمک تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان سخن گفته و از سفر دبیر کل اتحادیه عرب برای اعلام حمایت این اتحادیه از دولت لبنان گزارش داد.

این روزنامه همچنین گزارش پایگاه «نشنال‌اینترست» را در رابطه با نظریه دومینو در استراتژی رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرده که در آن تاکید می‌کند محور اصلی این استراتژی بر هم زدن ثبات در ایران است زیرا این کار می‌تواند باعث زیان روسیه و چین و تقویت منافع آمریکا در خاورمیانه شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها