تور اروپایی پامپئو به مجارستان، اسلواکی و لهستان آغاز شد

مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند: «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه این کشور قصد دارد در سفری که از امروز دوشنبه به کشورهای مجارستان، اسلواکی و لهستان خواهد داشت، به دنبال جبران کمبود تعامل آمریکا با این کشورها باشد که راه را برای نفوذ بیشتر روس‌ها و چینی‌ها در مرکز اروپا همواره کرده است.

تور اروپایی پامپئو به مجارستان، اسلواکی و لهستان آغاز شد
کد خبر: 269523
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ۱۵:۱۱:۱۲

اعتمادآنلاین| مایک پمپئو که در طول این سفرهایش قصد دارد در کنفرانس ضدایرانی لهستان نیز شرکت کند، از امروز وارد شهر بوداپست پایتخت مجارستان می‌شود. این شهر آخرین بار در سال 2011 بود که شاهد سفر وزیر خارجه دولت آمریکا یعنی هیلاری کیلینتون بود.

پامپئو روز سه‌شنبه به شهر براتیسلاوا پایتخت اسلواکی خواهد رفت و این برای نخستین‌بار در 20 سال گذشته است که وزیر خارجه آمریکا به این شهر می‌رود.

یک مقام دولت آمریکا که نامش را فاش نکرد، گفت: چنین سفری مدت‌ها لازم و ضروری است. پیام ما این است که ما باید خودمان را نشان دهیم یا انتظار شکست داشته باشیم.

این مقام خاطرنشان کرد: تلاش‌های ما در حوزه تعامل دیپلماتیک هدفش رقابت سر نفوذ مثبت و دادن پیام حمایت و توجه آمریکا به هم‌پیمانان‌مان در منطقه به منظور دادن جایگزین‌هایی برای چین و روسیه به آنها است.

دولت آمریکا در مورد حضور فزاینده چین به ویژه توسعه تکنولوژی‌های شرکت هوآوی در مجارستان و لهستان نگران است. آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن نگران هستند که تجهیزات هوآوی برای جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرد و توسعه محصولات این شرکت در اروپای مرکزی را در راستای کسب جایگاه در بازار اتحادیه اروپا می‌داند.

پمپئو همچنین در این سفر در خصوص روابط در حوزه انرژی با مسکو اظهار نگرانی کرده و از مجارستان خواهد خواست از پروژه خط لوله ترک استریم به عنوان برنامه کرملین برای دور زدن اوکراین حمایت نکند.

مقام دولت آمریکا در عین حال خاطرنشان کرد که در حوزه انعقاد قراردادهای نظامی دوجانبه با لهستان و اسلواکی که به دنبال خرید جنگنده‌های اف 16 است پیشرفت وجود داشته است.

به گفته دنیل فرید، سفیر سابق آمریکا در لهستان تعامل آمریکا با منطقه بعد از توسعه مرزهای ناتو و اتحادیه اروپا به سمت اروپای مرکزی کاهش یافت، در حالی که واشنگتن از طرف دیگر توجه بیشتری را صرف آسیا و درگیری‌های خاورمیانه کرد.

بخش عمده سفر پمپئو متمرکز بر کنفرانس ضد ایرانی برگزار شده در این کشور خواهد بود که البته مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در این کنفرانس دو روزه که 13 فوریه شروع می‌شود، شرکت می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها