ایران از منظر رسانه‌های عربی/ ۱۲ فوریه ۲۰۱۹، ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

روزنامه‌های عربی امروز سه‌شنبه 12 فوریه 2019 (23 بهمن 1397) بیشترین توجه را به راهپیمایی 22 بهمن، سخنان رئیس‌جمهور در راهپیمایی تهران و سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان داشتند.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 269556
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۰:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه‌های عربی امروز سه‌شنبه 12 فوریه 2019 (23 بهمن 1397) بیشترین توجه خود را به راهپیمایی 22 بهمن، سخنان رئیس‌جمهور در راهپیمایی تهران و سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان داشتند، در حالی که برخی دیگر از آنها مسایل دیگری را چه به شکل تحلیل و چه گزارش وخبر از ایران منعکس کردند.

روزنامه الاخبار پرونده کاملی را در رابطه با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در صفحات خود منتشر کرده و صفحه اول این روزنامه هم به طور کامل به راهپیمایی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص داشت.

«حسین شعیتو» گزارشی از نمایشگاه اقتدار 40 نوشت و از خودکفایی نظامی ایران طی چهل سال گذشته سخن گفت. «کمال خلف الطویل» هم اختلاف نظرهای واقعی و توهمات عرب‌ها با ایران و توطئه‌های آنها بر علیه اقلیت‌های نژادی را سوژه یادداشت خود کرد و در پایان با اشاره به چهل سالگی انقلاب آن را پایانی برای سن جوانی و ورود به دوره بصیرت و حکمت دانست و از طرف‌های عربی هم خواست تا با حکمت و عقل و تدبیر با جمهوری اسلامی ایران تعامل داشته باشند.

«پیر ابی صعب» هم در یادداشتی به انتقاد از غرب پرداخته و با وام گرفتن از هیاهوی ایجاد شده نسبت به حضور محمدجواد ظریف در لبنان خطاب به برخی جریان‌های همسو با این موج نوشت: آقایان آن‌گونه که ما همزمان با حضور وزیر امور خارجه ایران از برخی افراد می‌شنویم، صحنه رویارویی آمریکایی ایرانی نیست، اصلا رویارویی وجود ندارد که ما در آن نقش گردشگر بی‌طرف یا قربانیانی بی‌دفاع را داشته باشیم. این تخیلاتی است که برخی افراد وحشت‌زده منزوی که سودای دستیابی به مشروعیت سیاسی را در سر می‌پرورانند تبلیغ می‌کنند. بله، لبنان صحنه کشمکش و رویارویی فعلی لبنانی‌ها، تمام لبنانی‌ها، با همراهی عرب‌ها و تمامی ملل جهان سوم علیه درنده‌ای خونخوار به نام استعمار و وکلای منطقه‌ای آن است، جنگی برای حفظ کرامت و استقلال وحقوق مشروع است. این جنگ چیزی فراتر از دارو، برق و سلاح است، ما همگی و هر یک از موضع خود، چه اسلام‌گرا و چه سکولار، چه ناسیونالیست و چه چپ‌گرا، زن و مرد به عنوان افرادی حق‌طلب و مدافع حاکمیت و کرامت این پیروزی را جشن می‌گیریم.

«زکریا ابو سلیل» هم در پرونده این روزنامه از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای به آینده انقلاب تحت عنوان «الگوی اسلامی» در پنجاه سال پرداخت. «شیخ شفیق جرادی» نیز مقاله‌ای تحت عنوان ایران اقتدار و رویکرد عرفان صوفی را در این روزنامه منتشر کرد.

«منیر شفیق» نویسنده و تحلیلگر معروف امور ایران در گفت‌وگو با الاخبار از پافشاری امام خمینی بر مشروعیت مردمی از طریق انتخابات و عدم اکتفا به مشروعیت انقلابی سخن گفت. «نادین شلق» نیز ناکامی‌های دولت‌های مختلف آمریکا از کارتر تا ترامپ را در مقابله با جمهوری اسلامی ایران لیست کرد. و «خلیل کوثرانی» هم از جلال آل احمد به عنوان کمونیستی که راه انقلاب اسلامی را روشن کرد، نوشت.

الیوم السابع روزنامه پر تیراژ مصری هم در مقاله‌ای به نحوه به قدرت رسیدن امام خمینی در ایران از طریق شعار مرگ بر آمریکا پرداخت. این روزنامه در خبری نیز اعلام کرد سپاه پاسداران تهدید به مجازات متجاوزان کرد و در یک گزارش تصویری از راهپیمایی 22 بهمن نحوه جشن گرفتن ایرانی‌ها را به مناسبت چهلمین سالگرد یپروزی انقلابشان برای خوانندگان خود به تصویر کشید و از زبان حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان هم تاکید کرد: ایران همچنان به تقویت توان نظامی و برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد. این روزنامه همچنین مدعی شد حضور ایران در لبنان برای مقابله با آمریکا در خاک آن کشور است.

روزنامه الجریده کویت هم در گزارش‌های خود در مورد ایران، از برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نوشت اما لحن این جشن‌ها را جنگی توصیف کرده و از آمادگی ایران برای ورود به فاز دوم انقلاب سخن گفت.

الجریده به نقل از وزیر امور خارجه کشورمان در بیروت هم خبر داد هیچ قانون بین‌المللی مانع از همکاری ایران و لبنان نمی شود.

در این حال روزنامه عربستانی الشرق الاوسط «روحانی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بر توسعه موشکی تاکید و آمریکا را تهدید کرد» را به عنوان تیتر انتخاب کرد. این روزنامه همچنین در رابطه با سفر ظریف به لبنان خبر داد وزیر امور خارجه ایران پیشنهاد همکاری با لبنان را از طریق سازوکار مالی اروپایی داده است.

روزنامه القدس العربی هم با تیترهایی همچون «تجمع عظیم مردم برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران»، «ایران آمریکا را محکوم و بر تقویت توانمندی نظامی‌اش تاکید می‌کند» و «سپاه پاسداران: اگر آمریکا حمله کند تل‌آویو را محو خواهیم کرد» به رخدادهای ایران پرداخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها