آمادگی اشرف غنی برای توافق با طالبان در خصوص زندانیان این گروه

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که موضوع زندانیان گروه طالبان یک مسأله انسانی است و حاضر است با طالبان در این مورد مذاکرات کند.

آمادگی اشرف غنی برای توافق با طالبان در خصوص زندانیان این گروه
کد خبر: 269601
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۰۸:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان طی اظهاراتی گفت که حاضر است با طالبان در مورد زندانیان این گروه توافق کند.

وی افزود که با آنکه دستور بررسی وضعیت این زندانیان را صادر کرده است اما هرگز کسانی را از زندان آزاد نخواهد کرد که دوباره دست به حملات انتحاری بزنند.

رئیس‌جمهوری افغانستان بار دیگر با تاکید بر انجام مذاکرات صلح افغانستان به رهبری دولت افغانستان گفت که نکته اساسی این است که اگر صلح با عزت می‌خواهیم بین ملت و دولت نباید شکاف وجود داشته باشد.

وی با اشاره به نشست صلح مسکو گفت که کسانی که مذاکرات صلح را در کشوری به غیر از افغانستان انجام می‌دهند، باید بدانند که این مذاکرات نتیجه نخواهد داشت.

اشرف غنی همچنین از برگزاری یک نشست بزرگ در ماه اسفند خبر داد و گفت که این نشست شکل لویی جرگه خواهد داشت و در آن در مورد حفظ دستاروردهای 18 ساله، ارزش های غیر قابل معامله، نقاط قابل انعطاف در روند صلح و قیمت صلح و جنگ در افغانستان، بحث و تبادل و نظر صورت خواهد گرفت.

وی همچنین گفت که بررسی‌ها در مورد چگونگی نظام این کشور بعد از صلح با طالبان در حال انجام است و توضیحات در این خصوص در ماه فروردین در نشست صلح کابل ارائه خواهد شد.

غنی همچنین حقوق، آزادی کار، تحصیل و آزادی‌های اجتماعی زنان را غیر قابل معامله در روند صلح خواند و افزود که این موارد از اصول دینی و شرعی نیز هست.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین در مورد انتخابات پارلمانی این کشور گفت که کمیسیون‌های انتخاباتی در برآورده ساختن خواسته‌های مردم «ناموفق» بودند و این برای انتخابات ریاست جمهوری قابل قبول نیست و به همین دلیل تصمیم در تعدیل قانون انتخابات گرفته شده است؛ تصمیمی که کمیسیون انتخابات افغانستان آن‌ را غیرقانونی و مداخله آشکار دولت در انتخابات آینده خوانده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها