واکنش دوباره علی مطهری به نامه‌های امام خمینی (ره) درباره آیت‌الله منتظری و نهضت آزادی؛

برای من قابل قبول نیست که نامه‌ها برای امام باشد/ از فروردین 67 به بعد امام بیمار بودند و خیلی در جریان امور نبودند/ شاید عده‌ای به دنبال حذف برخی گروه‌ها بودند

علی مطهری علی رغم واکنش دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) همچنان معتقد است که نامه های امام به آیت الله منتظری و نهضت آزادی دستخط ایشان نیست.

برای من قابل قبول نیست که نامه‌ها برای امام باشد/ از فروردین 67 به بعد امام بیمار بودند و خیلی در جریان امور نبودند/ شاید عده‌ای به دنبال حذف برخی گروه‌ها بودند
کد خبر: 269612
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «نهضت آزادی ایران یک گروه با سابقه اسلامی است. فکر نمی‌کنم نامه منسوب به امام درباره نهضت آزادی، واقعا از امام باشد، نامه مربوط به آقای منتظری هم بعید می‌دانم از امام باشد.» این جمله‌ای است که علی مطهری آن را در برنامه «رودررو» گفت. چند ساعت از این صحبت نگذشته بود که دفتر حفظ و نشر آثار امام(ره) به این ادعا پاسخ گفت.

حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در مصاحبه با جماران می‌گوید: در کمال ناباوری برادر عزیز جناب آقای علی مطهری در مصاحبه‌ای تصریح کردند که در انتساب نامه معروف به نامه 6 فروردین متعلق به امام و خطاب به آیت الله منتظری و هم چنین در انتساب نامه امام درباره اعضای نهضت آزادی، شک دارند.

بیان این مطلب که تا کنون در موارد بسیار توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام مورد تبیین قرار گرفته، آن هم از ناحیه نایب رییس مجلس بسیار جای تعجب و تأسف دارد.» او ادامه می‌دهد:«مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام به عنوان تنها مرجع رسمی برای تعیین اصالت مطالب مربوط به امام که با دستور و صلاحدید شخص امام به این عنوان تعیین شده است، بار دیگر اعلام می دارد که در انتساب این نامه ها به امام خمینی کوچکترین شبهه ای وجود ندارد و چنانکه تا کنون و در بیانیه های مفصل توضیح داده ایم، این دو مرقومه متعلق به بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (س) است و کمترین شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد. بزرگوارانی که در این امور مهم اعلام نظر می کنند، حداقل قبل از اظهار نظر ادله مثبته این امور را بررسی کنند.»

پس از انتشار این پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار امام، از علی مطهری درباره ادله و مستنداتش در خصوص نامه امام سوال کردیم که او این چنین گفت:

شما در مصاحبه‌ای گفته‌اید که نامه‌هایی که درباره برکناری منتظری نوشته شده است نمی‌تواند منتسب به امام باشد بر چه اساسی این را می‌گویید؟

اساسا آن نوع بیان شباهتی با ادبیات امام( ره) ندارد. مضاف بر آنکه از فروردین 67 به بعد امام بیمار بودند و خیلی در جریان امور نبودند. علاوه بر این خط امام هم مورد تشکیک است. به عبارت دیگر این تردید وجود دارد که آیا این دست‌خط امام هست یا خیر. لذا از این جهت به نظر نمی‌رسد که نامه 6/1/68 و 8/1/68 هر دو از امام باشد به طوری که در یک‌جا یک نفر را به قعر جهنم و در جای دیگر به آسمان برده‌اند. این‌ها با هم همخوانی ندارند . حداقل برای من قابل قبول نیست.

اما دفتر حفظ و نشر این نامه‌ها را تائید کرده است؟

من نمی‌دانم. این نظر شخصی من است. به نظرم نامه نهضت آزادی هم همین‌طور است و من بعید می‌دانم که این نامه از امام باشد. به نظرم هم به لحاظ محتوایی و هم به جهت تطبیق دست‌خط این نامه نمی‌تواند منسوب به امام باشد.

با اینکه بارها موضوع تایید نامه ها مطرح شده اما چه دلیلی وجود دارد که بخواهند نامه ها را به امام منتسب کنند؟

نمی‌دانم اما شاید برخی به دنبال حذف برخی گروه‌ها بودند به همین دلیل دست به چنین کاری زدند. البته این نظر شخصی من است و باید دید دیگران چه نظری دارند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها