تاکید ترامپ برای تمرکز بیشتر بر هوش مصنوعی در رقابت با چین

رئیس‌جمهوری آمریکا دستور اعطای حق تقدم و اولویت بیشتر به هوش مصنوعی را صادر کرده که اقدامی جهت رقابت با چین به حساب می‌آید.

تاکید ترامپ برای تمرکز بیشتر بر هوش مصنوعی در رقابت با چین
کد خبر: 269674
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۱:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| فرمان اجرایی ابتکارعمل هوش مصنوعی آمریکا از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد تا منابع کاملی را دولت فدرال برای کمک به اجرایی شدن ابتکارات و اختراعات هوش مصنوعی اختصاص دهد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: آمریکایی‌ها از اینکه نخستین تولید کنندگان و رهبران جهانی در حوزه هوش مصنوعی باشند، منفعت و مزیت فوق العاده‌ای برده‌اند. اگرچه، همزمان با افزایش ابداعات در این حیطه در سراسر جهان، ما نمی‌توانیم با خیال راحت در گوشه‌ای بنشینیم و فرض کنیم که رهبری ما در این حیطه تضمین است.

این فرمان از سوی دولت آمریکا کمبود تأمین اعتبار خاص یا استراتژی دقیق برای توسعه هوش مصنوعی را متوقف می‌کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام در بحبوحه نگرانی‌ها درباره این مساله انجام شده که چین با کمک استراتژی گسترده ملی و تسریع در سرمایه گذاری‌ها در حوزه‌های کلیدی هوش مصنوعی گوی سبقت را از آمریکا می‌رباید.

دارل وست، رئیس مرکز ابداعات فناوری مؤسسه بروکینگز گفته که این اقدام کاخ سفید به موقع و به هنگام است اما هنوز مشخص نیست که این فرمان بدون تأمین اعتبار مشخص چگونه قرار است اجرایی شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری برخی اوقات ابتکاراتی را که به نظر خوب است، اجرایی می‌کند اما تأثیرات واقعی کمی دارد. چین تا 2030 با هدف تبدیل شدن به یک کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی در جهان مبلغ 150 میلیارد دلار هزینه می‌کند. این برای آمریکا مهم است که این حوزه را نگه دارد چون هوش مصنوعی بسیاری از بخش‌های مختلف را تغییر می‌دهد.

دنیل کاستر از مرکز ابداعات داده‌ای که یک اندیشکده برای رسیدگی به مسائل فناوری است گفته، اگر دولت بخواهد ابتکارات در حوزه هوش مصنوعی قابلیت تغییر داشته باشند، باید بیش از برنامه‌ریزی مجدد اعتبارات موجود در تحقیقات در این حوزه، مهارت توسعه و زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کند.

کاسترو از این ابتکارعمل استقبال کرد اما خواستار یک استراتژی جامع در حوزه هوش مصنوعی شد که حوزه‌هایی چون تجارت آزاد دیجیتال، سیاست گذاری‌های جمع‌آوری اطلاعات و سایر مسائل را پوشش می‌دهد.

سناتور مارکو روبیو نیز این ابتکارعمل را یک شروع خوب توصیف کرد و در توئیتر خود نوشت: چین یک رقیب بسیار چالش‌برانگیز است که ما در نیم قرن گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم. مقابله با آن به یک واکنش و پاسخ جامع و کامل نیاز دارد.

کاخ سفید نیز گفته که با ایجاد منابع بیشتر قابل دسترس برای انجام تحقیقات، تعیین خط مشی‌ها برای تنظیمات، گنجاندن هوش مصنوعی در آموزش و بهبود رقابت در این زمینه در آمریکا، این برنامه به دنبال یک هوش مصنوعی باز و آزاد است.

در بیانیه کاخ سفید به چین اشاره‌ای نشده اما خواستار یک برنامه عملی برای حمایت از منافع آمریکا در حیطه فناوری و هوش مصنوعی شده که برای ملت آمریکا و منافع امنیت اقتصادی در مقابل رقبای استراتژیک و دشمنان خارجی ضرورت دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها