کد خبر: 269715
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۳:۱۴:۲۱
| |

مصدومان شیمیایی هر سال بیشتر می‌شوند

مدیر کل مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه تخمین زده می‌شود، حدود 400 هزار نفر در مناطق جنگی و غیرجنگی با گازهای شیمیایی مواجه شده باشند، گفت: در حال حاضر نیز سالانه افرادی به دلیل بروز عوارض ثانویه به جمع مصدومان شیمیایی اضافه می‌شوند.

مصدومان شیمیایی هر سال بیشتر می‌شوند
کد خبر: 269715
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۳:۱۴:۲۱

اعتمادآنلاین| ‌ محمدرضا صدیقی مقدم مدیرکل مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره مصدومان شیمیایی جنگ گفت: آمار افرادی که در جنگ مصدوم شیمیایی شده و با علائم حاد به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و به پشت جبهه اعزام شده و از منطقه جنگی تخلیه شدند، 100 هزار نفر است، برای 63 هزار نفر از این تعداد در بنیاد شهید پرونده تشکیل شده که دارای عوارض مزمن بوده و از طرف بنیاد شهید خدمات دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگرچه 100 هزار مصدوم شیمیایی به پشت جبهه منتقل شده‌اند، اما تخمین زده می‌شود 4 یا 5 برابر این عدد افرادی وجود داشته باشند که در مناطق جنگی و غیرجنگی شیمیایی شده‌اند، و علائم آلودگی آنها بسیار کمتر است، به عبارتی برآورد ما این است که در حدود 400 هزار نفر با گازهای شیمیایی مواجه شده‌ باشند.

مدیرکل مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که درصد جانبازی آنها به دلیل عدم بروز عوارض در همان سال‌ها تعیین نشده و این عوارض پس از سال‌ها نمایان شده باشد، می‌توانند برای دریافت درصد جانبازی مراجعه کنند، تصریح کرد: کمیسیون پزشکی ما همچنان باز است و هر زمانی که علائم یک مصدوم شیمیایی به حدی رسیده باشد که عوارض قابل شناسایی پزشکی داشته باشد، می‌تواند به بنیاد شهید مراجعه کرده و وضعیت او در کمیسیون‌های پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

در حال حاضر نیز سالانه افرادی به دلیل بروز عوارض ثانویه به جمع مصدومان شیمیایی اضافه می‌شوند. همچنین افرادی هستند که سالانه درصد جانبازی آنها به دلیل تشدید عوارض ناشی از مصدومیت شیمیایی‌شان بالا می‌رود.

صدیقی مقدم درباره مصدومان شیمیایی سردشت نیز تصریح کرد: در خصوص سردشت 1500 جانباز شیمیایی مورد تایید بنیاد شهید هستند و درصد جانبازی دریافت کرده‌اند، افرادی نیز هستند که مدعی‌اند در حادثه بمباران سردشت مصدوم شده‌اند. سال گذشته در همین خصوص فراخوانی صادر شد و پرونده تمام افرادی که ادعای مصدومیت شیمیایی داشتند، ولو اینکه مدرکی هم نداشتند در کمیسیون پزشکی بررسی شده و مصدومیت تعدادی از این افراد نیز تایید شده است.

وی ادامه داد: موضوعی که در خصوص جانبازان شیمیایی سردشت وجود دارد، این است که کمیسیون پزشکی بنیاد شهید مواجه با گاز و مسمومیت شیمیایی را تایید نمی‌کند، بلکه ضایعه شیمیایی را تایید می‌کند، از همین‌رو ممکن است فردی در آن زمان شیمیایی شده باشد، اما ضایعه قابل تشخیص برای کمیسیون پزشکی نداشته باشد. هیچ‌گاه در بنیاد نمی‌گوییم فردی شیمیایی نشده است، بلکه ما می‌گوییم اگر فردی شیمیایی شده علائم آن در حدی نیست که منتسب به مصدومیت شیمیایی باشد و این در حقیقت یک اختلاف کلامی است.

مدیرکل مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید درخصوص تاثیر آلودگی هوا بر تشدید مشکلات تنفسی جانبازان شیمیایی گفت: موضوع آلودگی تهران یک موضوع بسیار بزرگی است که تمام مردم گرفتار آن هستند، اما در خصوص جانبازان شیمیایی بحث‌های مختلفی مطرح شده است یکی از این موارد این است که جانبازان شیمیایی را به مناطق خوش‌آب و هوا منتقل کنیم، اما در جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که این طرح، طرح موفقی نخواهد بود، چراکه در صورت اجرای این طرح باید جانبازان از خانه و زندگی‌شان جدا شوند و جداکردن این افراد از خانه و زندگی با توجه به تعدادشان عملی نیست و ممکن است این اقدام باعث قطع حمایت خانوادگی شود.

صدیقی مقدم ادامه داد: موارد دیگری نیز مطرح شده است، مانند وسایلی که برای تصفیه هوا مطرح می‌شود این وسایل نیز در شورای پزشکی مطرح شد و متاسفانه تمام وسایلی که برای تصفیه هوا تا امروز وجود دارد، بیشتر جنبه علمی دارند و از نظر علمی تایید نشده‌اند. متاسفانه هنوز به جمع‌بندی و راه‌حلی نرسیدیم تنها کاری که انجام می‌دهیم، برگزاری اردوهایی است که در زمان شدت آلودگی هوا انجام می‌شود. البته این اقدامات کاملا مقطعی است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها