کد خبر: 269722
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مشکل فروش نفت ایران با عرضه در بورس حل نمی‌شود/ آمریکا برای تمدید معافیت‌ها بازار را رصد می‌کند/ باید مانع حضور شرکت‌ها به‌صورت گزینشی در بورس شد

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: این‌گونه عرضه‌ها در بورس انرژی ممکن است در حد خودش خوب باشد اما نباید انتظار داشت که مشکل فروش نفت ایران با بورس حل شود.

مشکل فروش نفت ایران با عرضه در بورس حل نمی‌شود/ آمریکا برای تمدید معافیت‌ها بازار را رصد می‌کند/ باید مانع حضور شرکت‌ها به‌صورت گزینشی در بورس شد
کد خبر: 269722
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - بعد از لغو معاهده برجام آمریکا نفت ایران را تحریم کرد؛ اما در راستای حفظ ثبات قیمت نفت در بازار جهانی 8 کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد تا بتواند عرضه در بازار و قیمت‌ها را کنترل کند. حالا با توجه به اینکه ونزوئلا به‌عنوان یکی از اعضای اصلی تولیدکننده و فروش نفت در اوپک مورد تحریم نفتی آمریکا قرارگرفته و پایان دوره معافیت‌های نفتی ایران نزدیک است، این سؤال پیش می‌آید که آینده بازار نفت بخصوص نفت ایران چه می‌شود؟ ایرانی که برای فروش نفت و رهایی از پیچ‌وخم‌های تحریم به عرضه نفت در بورس انرژی روی آورده است که تاکنون به نظر نمی‌رسد رضایت‌بخش بوده باشد.

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در خصوص آینده بازار نفت با توجه به بحران در ونزوئلا و اما و اگرهای ادامه معافیت‌های نفتی ایران به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: «آمریکا بنای دادن معافیت به بعضی کشورها برای واردات نفت از ایران را نداشت، اما به دلیل افزایش قیمت نفت در پی تحریم نفتی ایران برای کنترل قیمت‌ها و افزایش عرضه نفت در بازار و همچنین کاهش بهای نفت مجبور به اجرای طرح معافیت نفتی شد.»

نماینده پیشین ایران در اوپک افزود: «با توجه به تحریم نفتی ونزوئلا و امکان وجود درگیری نظامی در این کشور که ممکن است صادرات نفت آن را تحت‌الشعاع قرار دهد، می‌توان در بازار نفت، کمبود را احساس کرد. با این حساب، آمریکا برای تمدید و یا عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران همواره به بازار و قیمت نفت نگاه می‌کند.»

او در ادامه تصریح کرد: «اظهارنظرهایی در خصوص معافیت نفتی ایران شنیده شده که ممکن است آمریکا از کشورهای واردکننده نفت از ایران فقط معافیت نفتی تعدادی را تمدید کند.»

خطیبی در ادامه گفت: «پیش‌بینی در خصوص معافیت نفتی به وضعیت بازار نفت در آینده منوط است. باید این موضوع را هم در نظر گرفت که امسال عرضه غیر اوپک بیش از 2 میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد که طبیعتاً روی بازار نفت فشار خواهد آورد. از طرفی دیگر ما تحریم نفتی ایران و ونزوئلا را هم داریم و همین‌طور کاهش تولید اوپک و غیر اوپکی‌هایی مانند روسیه را که تولید نفت را 1 میلیون و 200 هزار بشکه کاهش داده‌اند. بر همین اساس باید دید که سمت‌وسوی بازار نفت به کجا خواهد رفت. آمریکا هم این بازار را رصد می‌کند و تمدید و عدم تمدید معافیت نفت را بر اساس تحولات همین بازار تعیین می‌کند.»

این کارشناس بازار نفت با تأکید بر اینکه نباید ایران برای فروش نفت در بازار منتظر معافیت نفتی باشد افزود: «ایران برای فروش نفت نباید منتظر بماند تا ببیند کدامیک از کشورها معافیت نفتی می‌گیرند تا برود به آن‌ها نفت بفروشد. اگر ما بخواهیم در چهارچوبی که دیگران برای ما ترسیم کرده‌اند حرکت کنیم به‌جای خوبی نخواهیم رفت و متضرر خواهیم شد.»

نماینده پیشین ایران در اوپک در خصوص عرضه نفت در بورس انرژی هم گفت: «بورس ایران با بورس‌های نفتی دنیا متفاوت است. بورس‌های معتبری که در دنیا وجود دارند مشکل فروش نفت ندارند و تنها هدفشان از عرضه نفت در بورس کشف قیمت است. یک بشکه نفت ممکن است در این بورس‌ها بیش از ده بار روی کاغذ معامله شود تا قیمت نفت کشف شود و بتوانند خط و مشی قیمت‌ها را در بازار تعیین کنند.»

او در ادامه افزود: «در بورس ایران فروش نفت به‌صورت فیزیکی انجام می‌شود و موضوع کشف قیمت مطرح نیست. به دلیل اینکه ما مشکل فروش نفت داریم بورس انرژی ما بیشتر یک تالار حراج نفت است.»

خطیبی تأکید کرد: «باید آزادی عمل را بیشتر کرد و جذابیت‌ها را در بورس انرژی افزایش داد. باید اجازه داد هر کسی اعم از شرکت‌های داخلی و یا خارجی در بورس انرژی شرکت کنند تا یک رقابت جدی شکل بگیرد. نباید گذاشت تا یک سری شرکت به‌صورت گزینشی وارد بورس شوند و جلوی انحصارطلبی باید گرفته شود. چراکه ممکن است بعضی شرکت‌ها با تبانی کردن اقدام به خرید کنند.»

این کارشناس نفتی گفت: «معتقدم که برای حضور شرکت‌ها در بورس نباید ایجاد مانع کرد اما چون هدف عرضه نفت در بورس انرژی فقط درآمدزایی است باید در خصوص مسائل مالی بسیار دقت کرد تا شرکت‌هایی که حضور پیدا می‌کنند بتوانند پول خرید نفت عرضه‌شده را پرداخت کنند.»

نماینده پیشین ایران در اوپک افزود: «این‌گونه عرضه‌ها در بورس انرژی ممکن است در حد خودش خوب باشد اما نباید انتظار داشت که مشکل فروش نفت ایران با بورس حل شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها