محمد توسلی دبیر کل نهضت آزادی:

هدف براندازان نظام تنها سقوط جمهوری اسلامی نیست بلکه فروپاشی جغرافیایی است

توسلی با بیان اینکه هدف براندازان نظام تنها سقوط جمهوری اسلامی نیست، تاکید کرد: واقع امر این است که پیامد این سقوط فروپاشی جغرافیایی و نقض تمامیت ارضی ایران است و چون  ملت ایران این تحلیل و نگرانی را دارد هرگز حاضر نیست آب به آسیاب بیگانگان بریزد بنابراین ملت تمام سختی ها و مشقات را تحمل می کند تا فرآیند تاریخی طی شده و ملت ایران بتواند حتی المقدور با استفاده از ظرفیت های قانون اساسی از جمله اصل 56 آن بر سرنوشت خود حاکم شود.

هدف براندازان نظام تنها سقوط جمهوری اسلامی نیست بلکه فروپاشی جغرافیایی است
کد خبر: 269769
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۴:۵۸:۳۸

اعتمادآنلاین| انقلاب اسلامی ایران روز گذشته چهلمین سال پیروزی خود را جشن گرفت و حضور میلیونی مردم در راهپیمایی موجب حیرت رسانه های مختلف دنیا شد.

اینکه انقلاب با اهداف مشخصی انجام و آرمانهایی داشته غیرقابل انکار است، اما سوال این است که آیا طی چهل سال به همه آنچه در آغاز راه مدنظر داشته، دست یافته است؟ سوالاتی که برای پاسخ به آنها به سراغ محمد توسلی دبیر کل نهضت آزادی ایران رفتیم.

محمد توسلی درباره زمینه‌های تاریخی پیروزی انقلاب گفت: به طور قطع نه روشنفکران به تنهایی می توانستند رژیم استبدادی شاه را ساقط کنند و نه روحانیت به تنهایی این توان را داشت. وقتی که روشنفکران و روحانیت مبارز، با حمایت همه گروه های اجتماعی و قاطبه ملت ایران، در کنار هم قرار گرفتند این تعامل موجب شد که قدرتی ایجاد شود که بتوانند رژیم استبدادی شاه را که ریشه تاریخی دارد، ساقط کنند. بعد ازاینکه تعامل تعالی بخش طی فرایندی انجام شد و روحانیت عملا در قدرت قرار گرفت ضرورت داشت که روحانیت به وظیفه اصلی خود مطابق آموزه های قرآنی و رسالت اصلی همه انبیاء یعنی آگاهی بخشی درعرصه عمومی عمل کند.

توسلی افزود: قبل از انقلاب روحانیت در عرصه عمومی فعال بود و عموم مردم به ویژه جوانها باورهای دینی داشتند، دقیقا به همین دلیل بود که روحانیت توانست توده‌ها را در انقلاب بسیج کند اما امروز و بعد از گذشت چهار دهه سوال اصلی این است که میزان ایمان و باورهای دینی و اخلاقی مردم درمقایسه با ابتدای انقلاب در چه سطحی است.

با پیروزی انقلاب توانستیم استقلال و تمامیت ارضی کشور را حفظ کنیم

توسلی در پاسخ به این سوال که «برخی مدعی هستند که جمهوری اسلامی نسبت به دوران شاه عقبگرد داشته نظر شما چیست؟» با تاکید بر اینکه نباید مسائل راسیاه و سفید و مطلق دید، گفت: ما در پیروزی انقلاب توانستیم استقلال و تمامیت ارضی کشور را حفظ کرده و کنده استبدادسیاسی را از جا بکنیم که کار بزرگ تاریخی بود اما در برخی زمینه‌ها نتوانستیم به مطالبات تاریخی مردم که در آرمان های انقلاب 57 نیز تبلور داشت، پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز درگیر بحران های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستیم.

توسلی در تحلیل شرایط سیاسی پس از انقلاب افزود: با بررسی تاریخ انقلاب مشاهده می‌شود که اکثریت قابل توجهی از ملت با آگاهی و تحلیل شرایط، بعد از دهه 60 در دوم خرداد سال 76، بیست میلیون رای به آقای خاتمی می دهد در حالیکه دوستان ایشان پیش‌بینی 4 میلیون رای داشتند، واقع امر این است که رای آقای خاتمی عموما رای اعتراض بود یعنی ملت در دوم خرداد 76 از آگاهی و بلوغی برخوردار می‌شود که 20 میلیون رای به آقای خاتمی می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال 84 احمدی نژاد رئیس‌جمهور می شود و دودوره 8 ساله با نگاه پوپولیستی هزینه‌های سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کند اما ملت از آنچنان بلوغ و آگاهی برخوردار است که سال 92 به رغم تمام رد صلاحیت‌ها نهایتا به آقای روحانی رای می‌دهد تا نامزد مقابل آقای روحانی رای نیاورد.

توسلی با یادآوری انتخابات سال 94، گفت: در این سال با وجود رد صلاحیت شدن برخی افراد ولی باز اکثریت قابل ملاحظه ملت ایران به لیست‌های ناشناخته رای می‌دهند زیرا مردم به این آگاهی رسیدند که باید با حضور در پای صندوق رای، ضمن تقویت فرایند گذار به دموکراسی گلایه خود را به روند مدیریت کشور اعلام کنند به طوریکه در سال 96 اعتراض خود را به شکل شفاف تری نشان می‌دهند و در شرایطی که بسیاری از رسانه‌ها و مسئولان از آقای رئیسی حمایت می‌کردند مردم با آگاهی به جای 20 میلیون، 24 میلیون به آقای روحانی رای دادند.

وی درباره راهکارها برای خروج از بحران‌های کنونی، گفت: ما همچنان با گروه‌های برانداز که از ابتدا دنبال براندازی بودند روبرو هستیم که امروز با توان بیشتری در حمایت گسترده آمریکا،اسرائیل و عربستان به صورت سازمان یافته علیه جمهوری اسلامی عمل می‌کنند، در کنار این رسانه‌های بیگانه نیز به شدت گفتمان براندازی را تبلیغ می کنند که همه این اقدامات به طور طبیعی بر جامعه و نسل جوان ما تاثیرگذار است.

ملت ایران هرگز حاضر نیست آب به آسیاب بیگانگان بریزد

توسلی با بیان اینکه هدف براندازان نظام تنها سقوط جمهوری اسلامی نیست، تاکید کرد: واقع امر این است که پیامد این سقوط فروپاشی جغرافیایی و نقض تمامیت ارضی ایران است و چون ملت ایران این تحلیل و نگرانی را دارد هرگز حاضر نیست آب به آسیاب بیگانگان بریزد بنابراین ملت تمام سختی ها و مشقات را تحمل می کند تا فرآیند تاریخی طی شده و ملت ایران بتواند حتی المقدور با استفاده از ظرفیت های قانون اساسی از جمله اصل 56 آن بر سرنوشت خود حاکم شود.

وی راهکار واقع بینانه را اصلاح وضع موجود با نگاه جامعه محورخواند و ادامه داد: در این مسیر باید توسعه احزاب و نهادهای مدنی و همچنین بالابردن آگاهی جامعه در دستور قرار گیرد به طوریکه جنبش اجتماعی ایران آنچنان آگاه شود که زمینه‌های واقعی حاکمیت ملت را که از آرمان های انقلاب بود طبق اصول قانون اساسی فراهم کند.

توسلی تصریح کرد: نسل جوان ما با آگاهی و مطالعه تاریخی میتواند با افزایش آگاهی و در راستای منافع ملی و در چارچوب قانون اساسی زمینه‌های رشد و آگاهی جامعه را فراهم کند تازمینه‌های رفع موانع و مشکلات و عبور از بحرانها فراهم شود.

در مذاکرات برجام عدم انسجام داخلی عملا آب به آسیب بیگانان ریخت

توسلی به موضوع سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات اساسی کشور در سال های بعد از انقلاب موضوع سیاست خارجی و نحوه تعامل با کشورهای خارجی بوده است. سیاست خارجی باید بر دانش روابط بین الملل و شناخت کشورهای خارجی و منافع ملی استوار باشد تا با انسجام داخلی بتوان هماهنگ در عرصه سیاست خارجی به مشکلات بیرونی پرداخت و منافع ملی را تضمین کرد. به عنوان نمونه در قضیه مذاکرات برجام عدم انسجام داخلی و اظهار نظر های پراکنده عملا آب به آسیاب بیگانگان ریخته شده و دستاورد های گروه توانمند و کارآمد دیپلماسی وزارت امور خارجه دولت آقای روحانی را با چالش های جدی روبرو ساخته است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها