کد خبر: 269839
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۴:۱۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی، چهارشنبه ۱۳ فوریه ۲۰۱۹، ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

در حالی که امروز چهارشنبه 13 فوریه 2019 (24 بهمن 1397) همچنان دو مسئله سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سفر ظریف به لبنان رسانه‌های عربی را به خود مشغول کرده، مسائل دیگری همچون نشست سوچی و تقابل رژیم صهیونیستی و ایران نیز راه خود را به تحلیل‌ها و گزارش‌های تحلیلی این رسانه‌ها باز کرده است.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 269839
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که امروز چهارشنبه 13 فوریه 2019 (24 بهمن 1397) همچنان دو مسئله سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سفر ظریف به لبنان رسانه‌های عربی را به خود مشغول کرده، مسائل دیگری همچون نشست سوچی و تقابل رژیم صهیونیستی و ایران نیز راه خود را به تحلیل‌ها و گزارش‌های تحلیلی این رسانه ها باز کرده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط از مجادله توییتری ترامپ و محمدجواد ظریف سخن گفت و تاکید کرد توییت ترامپ دقایقی بعد از انتقادات شدیداللحن بولتون در واکنش به سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در راهپیمایی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران بود. الشرق الاوسط در این گزارش توییت ظریف را که در آن تاکید کرد اشتباهات غرب باعث نفوذ ایران شده است به عنوان تیتر این مطلب برگزیده است.

همچنین این روزنامه همسو با خط مشی سعودی ادعاهای نتانیاهو در واکنش به سخنان سردار یدالله جوانی معاون فرمانده سپاه را منتشر کرد و در خبر دیگری هم به نقل از سمیر جعجع از رهبران گروه 14 مارس که شکست سختی در انتخابات اخیر لبنان و یارکشی‌های کابینه متحمل شده نوشت: ایران در لبنان پیروز نشده است.

الشرق الاوسط همچنین به نقل از منابع آگاه سیاسی در واشنگتن اعلام کرد پیشنهادات ظریف در بیروت واشنگتن را نگران نمی‌کند.

روزنامه لبنانی الاخبار هم در گزارشی در رابطه با ناتوی عربی تاکید می‌کند این طرح آمریکا از همان ابتدا از نگاه ایرانی‌ها اقدامی تبلیغاتی و رسانه‌ای تفسیر شده بود.

در بخش دیگری از این گزارش مفصل آمده است: هر روز که از اعلام این طرح می‌گذرد بیشتر مشخص می‌شود که هدف واشنگتن ازتشکیل ناتوی عربی کسب امضای تعداد بیشتری از قراردادهای تسلیحاتی بود.

روزنامه عربستانی الحیات در خبری اعتراف می‌کند هدف اصلی واشنگتن از جمع کردن متحدانش در ورشو افزایش فشار بر تهران است.

این روزنامه همچنین فاش کرد احتمالا ایالات متحده از تجمع متحدانش در ورشو برای طرح شمه‌ای از طرح صلح بین اسرائیل و فلسطینیان نیز استفاده کرده و کوشنر، داماد ترامپ و مشاورش که مشغول انجام آخرین تغییرات در معامله قرن است در این نشست سخنرانی بی‌سابقه‌ای ایراد خواهد کرد.

یک روزنامه‌نگار لبنانی همسو با ریاض نیز در الحیات به سفر ظریف از منظر دیگری نگاه کرده و پیام‌های آن را در آستانه سالگرد ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه اللواء لبنان هم ادعا کرد به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، هیچ یک از پیشنهادات همکاری ایران قابلیت اجرایی شدن را ندارند.

به زعم این روزنامه هیچ‌یک از مسئولین لبنانی به خود این جرات را نمی‌دهد که وارد چنین همکاری شود، همکاری که به معنای منزوی شدن لبنان در جهان و محاصره شدن آن است.

این در حالی است که روزنامه الرای کویت در مورد سفر ظریف به لبنان نوشت: لبنان اعلام کرد پیشنهاد همکاری ایران را دریافت کرده است اما از گرفتار شدن به زیان‌های آن واهمه دارد.

این روزنامه کویتی همچنین در رابطه با توییت فارسی رئیس‌جمهور آمریکا هم نوشت: ترامپ به روش خود به ایرانی‌ها تبریک گفت.

روزنامه البناء لبنان در گزارشی از افزایش توانمندی دریایی سپاه پاسداران نوشت و به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بولتون از توهمات مزمنی نسبت به ایران رنج می‌برد.

روزنامه اینترنتی الرای الیوم نیز در خبری از اعتراض سناتورهای آمریکایی به رویکرد بولتون علیه ایران اشاره کرده و نوشته است: کریس میرفی، سناتور دموکرات کنگره مشاور امنیت ملی ایالات متحده را متهم کرد زمینه جنگ با ایران را تدارک می‌بیند. میرفی با انتشار سخنانی از بولتون که ایران را متهم به دستیابی به سلاح هسته‌ای کرده نوشت: او در حالی این سخنان را می‌گوید که تمامی سازمان‌های اطلاعاتی بر عکس این مسئله صحه گذاشته‌اند. او هم از این مسئله به خوبی مطلع است اما به دنبال زمینه‌سازی برای جنگ است پس باید همگی در رابطه با سخنانش هوشیار باشیم.

الرای الیوم همچنین به نقل از یک پایگاه اطلاعاتی اسرائیلی خبر داد: لبنان به سامانه پدافندی ایرانی همسان با اس-300 روسی مجهز می‌شود. به نوشته پایگاه اطلاعاتی دبکا، سامانه باور 373 در سطح سامانه پدافندی اس-300 است که هم‌اکنون در سوریه مستقر است.

روزنامه اماراتی البیان در مقاله‌ای تحت عنوان کوتاه کردن ناخن‌های ایران خواستار مقابله جدی با نیروهای حشد شعبی عراق شد.

روزنامه سوری تشرین هم در مقاله‌ای به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی از ساختار روابط بین دولت و انقلاب سخن گفت و نتیجه‌گیری کرد حضور نسل‌های سوم و چهارم در صحنه و میدان که در چهلمین سالگرد انقلاب آن قابل مشاهده بود ثابت می‌کند که امکان توقف این جریان مردمی و انقلابی در ایران وجود ندارد.

تشرین همچنین از تهران خبر داد نشست سه جانبه سوچی که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برگزار می‌شود تلاش‌های انجام شده برای مبارزه با تروریسم و بازگشت آوارگان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

روزنامه الصباح الجدید عراق هم با ترجمه مقاله‌ای از گاردین تاکید کرد تنش شدید لفظی بین اسرائیل و ایران بیش از آنکه یک جنگ واقعی باشد یک هیاهو محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها