تاکید بیانیه مسکو بر برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی

پیش‌نویس بیانیه مشترک دیدار فلسطینی در مسکو بر حق برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی در اراضی اشغالی در مرزهای 1967، ضرورت تضمین حق بازگشت بر اساس قطعنامه‌های ذی‌ربط سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی تاکید دارد.

تاکید بیانیه مسکو بر برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی
کد خبر: 270010
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۲:۴۷:۰۳

اعتمادآنلاین| پیش‌نویس بیانیه مشترک دیدار فلسطینی در مسکو موسوم به «بیانیه مسکو» ضمن تاکید بر اتحاد فلسطینیان درباره مسائل اصلی خود، ادامه تلاش‌ها برای پایان دادن به دودستگی از طریق گفت‌وگو و مخالفت با تلاش‌ها برای سوء استفاده از اختلافات جهت ضربه زدن به حقوق فلسطین، بر حق برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی در اراضی اشغالی در مرزهای 1967، ضرورت تضمین حق بازگشت بر اساس قطعنامه‌های ذی‌ربط سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی تصریح دارد.

ماهر الطاهر، مسؤول اداره سیاسی در جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین به سایت خبری المیادین گفت: صرف برگزاری دیدار مسکو را گامی به جلو ارزیابی می‌کند و این دیدار مسیر را برای ادامه گفت‌وگوی فلسطینی باز کرده است.

وی افزود: دودستگی‌های عمیقی وجود دارند اما همه گروه‌های فلسطینی طرح معامله قرن را رد می‌کنند. واشنگتن به دنبال از بین بردن اصول بین‌المللی درباره مساله فلسطین با هدف نابودی آن است.

الطاهر گفت: در این دیدار راه‌های توقف تنش میان فتح و حماس و دستیابی به برنامه ملی مشترک برای مقابله با معامله قرن بررسی می‌شود.

خبرنگار المیادین در مسکو گفت: دو جنبش حماس و جهاد اسلامی امضای بیانیه گروه‌ها را رد کردند. حماس در راستای همبستگی با جنبش جهاد اسلامی که قاطعانه دو بند اصلی پیش‌نویس بیانیه مربوط به مصداقیت سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عنوان تنها نماینده مشروع ملت فلسطین را رد کرده بود، امضای این بیانیه را نپذیرفت.

وی افزود: جدال همچنان درباره مشروعیت بین‌المللی و طرح عربی ادامه دارد و ممکن است مانع از صدور پیش‌نویس بیانیه پایانی شود، این مساله پس از دیدار نمایندگان گروه‌های فلسطینی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نهایی خواهد شد.

همچنین وزیر خارجه روسیه طرح معامله قرن آمریکا را موجب نابودی همه مواردی دانست که تاکنون انجام شده است.

پیشتر یک منبع ویژه به المیادین گفته بود، گروه‌های فلسطینی در دیدارهای خود در مسکو وضعیت سیاسی و خطرات معامله قرن را مورد بررسی قرار دادند و اکثریت با ضرورت شراکت و برگزاری انتخابات سراسری موافق هستند و بیانیه مشترک گروه‌ها شامل لزوم اجرای توافقنامه‌های منعقده از سال 2005 تا 2017 خواهد بود.

مشارکت‌کنندگان در این گفت‌وگو ضمن اعلام اینکه از تشدید تلاش‌های خارجی برای ممانعت از اتحاد مجدد فلسطین نگران هستند، بر همگرایی دیدگاه‌ها، مخالفت با دودستگی، برگزاری گفت‌وگوها برای از بین بردن آن و پایبندی به توافقنامه قاهره تاکید کردند که دوازدهم ماه سپتامبر 2017 به امضا رسید. آنها همچنین آخرین تحولات پرونده طرح آشتی ملی فلسطین را مورد بررسی قرار داده و بر پایبندی خود بر توافقنامه قاهره و همکاری مشترک برای حل تناقض‌ها از طریق گفت‌وگو تصریح کردند.

10 گروه فلسطینی روز یکشنبه برای مشارکت در کنفرانسی که مؤسسه شرق شناسی وابسته به وزارت خارجه روسیه آن را ترتیب داده بود، برای بررسی آخرین تحولات مساله فلسطین و پرونده آشتی ملی وارد مسکو شدند. پیشتر منابع آگاه اعلام کرده بودند، مسکو سیزدهم و چهاردهم فوریه میزبان گفت‌وگوی فلسطینی با مشارکت همه گروه‌های فلسطینی خواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها