کد خبر: 270021
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۳:۰۷:۰۰
| |

مرتضی صفاری‌نطنزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس:

منتظر بازخورد اینستکس هستیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: اکنون که کانال مالی اتحادیه اروپا ایجاد شده است، منتظریم تا ببینیم بازخورد شرکت‌های اروپایی چگونه است.

منتظر بازخورد اینستکس هستیم
کد خبر: 270021
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۳:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی صفاری در با بیان اینکه اکنون که کانال مالی اتحادیه اروپا ایجاد شده است، منتظریم تا ببینیم بازخورد شرکت‌های اروپایی چگونه است، گفت: در مراحل اولیه قطعاً استقبال محدودی از این موضوع خواهد شد و همه شرکت‌ها منتظر هستند تا ببینند این کانال مالی تا چه حد مطمئن است و سپس از آن استفاده کنند. اینستکس یک لفظ کلی است که به معنای پیمان دوجانبه تراکنش‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنوز از جزئیات و نحوه اجرای دقیق آن اطلاعاتی در دست نیست.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از روزی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، اروپایی‌ها مصمم بودند تا برجام را حفظ کنند و بتوانند منافع ایران را هم تأمین کنند و راه را برای تجارت و انجام امور بازرگانی با ایران باز نگه دارند و از این رو بود که برای اجرای این کانال مالی اقداماتی صورت گرفت.

وی افزود: علی‌رغم اینکه اروپایی‌ها برای راه‌اندازی این کانال تعلل کردند، اما سرانجام این کانال مالی راه اندازی شد تا ایران بتواند در قبال برجام، معادلات تجاری خود را انجام دهد و بتواند فروش نفت و دریافت پول آن را هم داشته باشد. این کانال مالی در فرانسه مستقر شده و توسط آلمان مدیریت می‌شود و انگلیس هم به این کانال مالی کمک می‌کند و در واقع این سه کشور اروپایی خواهان ایجاد کانال مالی بودند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: بعد از اجرایی شدن کانال مالی، اروپایی‌ها شرکتی را ایجاد کردند به نام INSTEX که قرار است این شرکت در وهله اول به صورت یک پیمان دو جانبه بین ایران و اروپا عمل کند و تمام شرکت‌های اروپایی و غیراروپایی تمام فعالیت‌های مالی خود با ایران را از این طریق انجام دهند.

به گفته وی، برای انجام بهتر این موضوع در بانک مرکزی ایران نیز باید چنین شرکتی دایر شود و فعلاً منتظریم تا ببینیم بازخورد اینستکس نزد شرکت‌های تجاری چگونه خواهد بود و باید صبر کرد تا ببینیم چند شرکت اروپایی از این کانال مالی استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها