تحلیل صباح زنگنه از آینده برجام و CFT بعد از نشست ورشو در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

نشست ورشو نطفه‌ای است که مرده به دنیا آمده است/ مذاکره برای ایران «لولو خورخوره» نیست که نگران آن باشیم/ زمان آن رسیده که ایران دست به ابتکار عمل بزند/ قطعا اجلاس ورشو یک فعالیت نمایشی است/ برجام گامی با حسن‌نیت‌ از سوی ایران بود

یک کارشناس مسایل بین‌المللی گفت: ایران امروز نه بعنوان به یک پاسخ تدافعی به آنچه که در حال پی‌گیری از سوی ترامپ و پمپئو است، بلکه به عنوان کشوری که یک واقعیت مهم است و همه به آن اذعان دارند.

نشست ورشو نطفه‌ای است که مرده به دنیا آمده است/ مذاکره برای ایران «لولو خورخوره» نیست که نگران آن باشیم/ زمان آن رسیده که ایران دست به ابتکار عمل بزند/ قطعا اجلاس ورشو یک فعالیت نمایشی است/ برجام گامی با حسن‌نیت‌ از سوی ایران بود
کد خبر: 270056
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دیروز نشست ورشو با محوریت و میدان‌داری ایالات متحده برگزار می‌شود؛ نشستی که نزدیک به بیش از یک ماه حاشیه‌ها و واکنش‌های زیادی را برپا کرد. همزمان با این حاشیه‌ها نیز مقامات کاخ سفید سفرهای مختلفی را در اروپا و آسیا برگزار کردند؛ سفرهایی که به نظر یک رایزنی جدی از جانب واشنگتن برای حضور هرچه بیشتر مقامات در نشست ورشو برای افزایش مشروعیت آن بود.

البته در این میان نیز کشورهایی چون روسیه، چین، آلمان، فرانسه و رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا یعنی فدریکا موگرینی از حضور در این نشست سرباز زدند تا برخی همین مساله را نقطه تاریک نشست ورشو تلقی کنند اما برجام و CFT اکنون در گروی سرنوشت این فعل و انفعالاتی است که در آینده رقم خواهد خورد. برخی جریان‌های داخلی در ایران موسوم به دلواپسان نشست ورشو و البته مواضع اخیر کاخ سفید را پایان برجام تلقی می‌کنند ولی از طرف دیگر عده‌ای دیگر بر این تفکر تاکید دارند که ایران از باب برجام موفق شده که جریان جهانی را تغییر دهد و ادامه روشی مانند برجام و اساسا مذاکرات برابر با چارچوب مشخص می‌تواند بهترین رویکرد پیش روی جمهوری اسلامی باشد.

صباح زنگنه کارشناس مسایل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین اساسا به موضوع سرنوشت برجام و CFT با توجه به مواضع مجددا تشدید شده ایالات متحده آمریکا و نشست ورشو پرداخته و در این خصوص توضیح می‌دهد:« برجام با تمام موفقیت‌ها و نتایج مثبتش ولی در نهایت به عنوان گامی حسن‌نیت گونه از سوی ایران در پاسخ به درخواست‌ کشورهای 1+5 تلقی می‌شود. ایران امروز وارد مرحله‌ای شده است که قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا عملا آن را به عنوان قدرت مهم منطقه‌ای تلقی می‌کنند.»

او با اشاره به برگزاری اجلاس ورشو با محوریت و عاملیت ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: «ما شاهد آن هستیم که حتی با اجرای همین اجلاس این مطلب طرح می‌شود که ده‌ها کشور به تناسب اقداماتی که انجام دادند باید هماهنگ با هم باشند تا بتوانند درباره ایران بحث کنند و نحوه رفتار با جمهوری اسلامی از منظر خودشان طراحی کنند.»

زنگنه با بیان اینکه امروز زمان آن فرارسیده است که جمهوری اسلامی ایران نیز ابتکار و طرح و دیدگاه خودش را اعلام کند، گفت: «ایران امروز نه بعنوان به یک پاسخ تدافعی به آنچه که در حال پی‌گیری از سوی ترامپ و پمپئو است، بلکه به عنوان کشوری که یک واقعیت مهم است و همه به آن اذعان داشته و در عین حال نسبت به آن راه غلط را در نحوه رفتار با این کشور و واقعیت پی گرفته‌اند، باید با صراحت و دقت و جامعیت سیاست‌های خودش و چشم‌اندازی که می‌بیند و استعدادی که برای ایفای نقش مسئولانه در منطقه و جهان دارد، جایگاه خودش را در منطقه و جهان تبیین کند. ایران امروز باید از فضایی که عمدتا تبلیغاتی و روابط‌عمومی گونه است با طرح این جایگاه مبتنی بر چشم‌انداز و سیاست‌هایی که دارد خارج شود.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجه در پاسخ به این پرسش که رویکرد پیشنهادی شما در ذیل راهکارهایی چون مذاکره تعریف می‌شود و یا مسیر متفاوت و جدا از مذاکره را پیش می‌گیرد، تصریح کرد: «واقعیت این است که در برجام نیز مذاکره وجود داشت و بعد از این نیز مذاکره خواهد بود، ولی زمانی جمهوری اسلامی ایران به مذاکره دعوت می‌شود و زمانی جمهوری اسلامی ایران ابتکارعمل به خرج داده و دیگران را به مسیری که بر مبنای عدالت، حقانیت و جایگاه و موقعیت خودش دیگران را به مذاکره دعوت می‌کند.»

او ادامه داد: «مذاکره در هر دو مسیر و روش خواهد بود. مذاکره یک «لولو خورخوره» نیست که جمهوری اسلامی نگران آن باشد و یا آن را سخت یا حرام بداند. مذاکره یک روشی برای جاانداختن مطالب و قانع کردن طرفین به حقانیت خود و مسئولیت‌های خود و یادآوری مسئولیت‌های دیگران به خودشان است.»

زنگنه همچنین در پاسخ به این پرسش که غیبت کشورهای مهمی چون فرانسه و آلمان در نشست ورشو چه پیامی را به ایران و ایالات متحده آمریکا مخابره می‌کند، گفت: «قطعا اجلاس ورشو یک فعالیت روابط‌عمومی گونه و نمایشی است و ایالات متحده آمریکا و مقامات آن چون ترامپ و پمپئو و بولتون و سایر معاونان و مقامات کاخ سفید از مدت‌ها قبل و به اندازه یک قرن به ده‌ها کشور سفر کردند تا این جمع را در ورشو تشکیل بدهند که نهایت آن چیزی جز یک بیانیه و یک مصاحبه مطبوعاتی چیزی باقی نخواهد ماند. »

او افزود: «کشورهای مهم دنیا تمایلی برای حضور در این اجلاس ندارند. چراکه این نشست یک دستورکار واحدی دارد و آن اعلام نظر آمریکا و اجبار کشورهای دیگر به تبعیت از اعلام نظر آمریکاست. کشورهایی که خودشان را محترم می‌دانند چه اروپایی و چه غیر اروپایی و حتی کشورهای کوچکی که شاید توانی ندارند به این دعوت پاسخ ندادند. بنابراین این یک نطفه‌ای است که مرده به دنیا آمده است و حتی آن اهداف اعلام شده کاخ سفید محقق نخواهد شد و شاید شوک جدیدی برای مسئولان آمریکا باشد تا از این روش های دست کشیده و به واقعیت‌ها بیشتر توجه داشته باشند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها