آژانس بین‌المللی انرژی:

تحریم‌ها به افزایش قیمت نفت کمک نخواهد کرد

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: بازار انرژی ممکن است خود را با تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا تطبیق دهد و انتظار نداشته باشید این رویداد به صعود بیشتر قیمت‌ها کمک کند.

تحریم‌ها به افزایش قیمت نفت کمک نخواهد کرد
کد خبر: 270059
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۴:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در زمانی منتشر شده که تنش‌ها در ونزوئلا به اوج خود رسیده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا و محروم کردن این کشور از درآمد نفتی خود، شرکت نفتی دولتی PDVSA را هدف تحریم قرار داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود نوشت: وضع تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه شرکت PDVSA ونزوئلا، یادآور اهمیت رویدادهای سیاسی برای نفت است. با این حال شاخص‌های قیمت نفت خام با اعلام خبر تحریم‌ها تغییر چندانی نکردند که احتمالاً ناشی از توانایی بازار برای تطبیق یافتن با تغییر روند عرضه است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز چهارشنبه با 56 سنت یا 1.1 درصد افزایش، به 53.66 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، با 65 سنت یا یک درصد افزایش، به 63.07 دلار در هر بشکه رسید.

نفت برنت پس از این که بیش از 40 درصد در فاصله اوایل اکتبر تا اواخر دسامبر ریزش کرد، بخشی از ضرر خود را جبران کرده است. کاهش تولید اوپک و مشکلات تولید در ونزوئلا در هفته‌های اخیر از قیمت نفت پشتیبانی کرده است.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد قیمت نفت از زمان اعلام تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا رشد هشدار برانگیزی نداشته است زیرا بازار همچنان سرگرم جذب مازاد عرضه‌ای است که در نیمه دوم سال 2018 شکل گرفت.

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت قطعی جهان به میزان حدود 300 میلیارد بشکه را در اختیار دارد و نفت سنگین این کشور فرآوری پیچیده‌ای دارد و در مقایسه با گریدهای دیگر، ارزان‌تر فروخته می‌شود.

پیش از تحریم‌های واشنگتن که در اواخر ژانویه به اجرا درآمد، آمریکا میزان زیادی نفتا به ونزوئلا صادر می‌کرد که برای استخراج نفت فوق سنگین این کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت اما تحریم‌ها، واردات مواد رقیق کننده را متوقف کرده و باعث تشدید مشکلات تولید ونزوئلا شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در بخش دیگری از گزارش خود، رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2018 و 2019 را تغییر نداد و به ترتیب 1.3 میلیون بشکه در روز و 1.4 میلیون بشکه برآورد کرد.

همچنین اعلام کرد تولید نفت اوپک در ژانویه 930 هزار بشکه در روز کمتر از دسامبر بوده و به 30.83 میلیون بشکه در روز رسیده که پایین‌ترین میزان در چهار سال اخیر است.

با این حال گزارش ماهانه اوپک نشان داد اهداف کاهش تولید این گروه در ژانویه هنوز به طور کامل محقق نشده است.

طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از 14 کشور است در ژانویه 30.81 میلیون بشکه در روز بود که 797 هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن کاهش نشان داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها