کد خبر: 270061
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۴:۴۷:۰۰
| |

مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی:

مخالف ممنوعیت صادرات خرما هستیم

شاهرخ شجری‌ مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل مطرح شدن ممنوعیت صادرات خرما، عنوان کرد: این مسئله در ستاد تنظیم بازار به دلیل نزدیکی به ماه رمضان و کنترل قیمت بود که مخالفت خود را مطرح کردیم.

مخالف ممنوعیت صادرات خرما هستیم
کد خبر: 270061
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۴:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| شاهرخ شجری چهارشنبه 24 بهمن در کارگاه آموزشی خرما در شیراز، با بیان اینکه صادرات یک مقوله دائمی و پیوسته است، گفت: اگر صادرات در یک مقطع منع شود بازارهای هدف را از دست می‌دهیم و فرصت را در اختیار رقبا قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به ضروریات رشد صادرات به ویژه در محصولات کشاورزی افزود: ابتدا باید زیرساخت‌ها و بحث لجستیکی به ویژه در حمل و نقل را بهبود بخشید.

شجری با بیان اینکه از 120 میلیون تن صادرات 6 میلیون محصولات کشاورزی است، بیان کرد: محصولات کشاورزی که صادر می‌شوند اغلب فسادپذیر هستند اما در کشور تنها 350 کامیون یخچال‌دار وجود دارد که ظرفیتی به اندازه 20 تن دارند.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به چالش‌های صادرات در زمینه محصولات کشاورزی عنوان کرد: عدم بسته‌بندی مناسب، عدم وجود ناوگان مناسب در زمینه حمل و نقل و عدم وجود استراتژی صحیح و پایدار در صادرات از مهم‌ترین چالش‌های صادرات است که در کنار اینها باید تحریم‌های ظالمانه را نیز در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است، تصریح کرد: صادرات خرما در 2010 با افت شدید مواجه شد اما این روند در ایران رو به افزایش است.

شجری با بیان اینکه 60 تا 70 درصد صادرات خرمای ایران به کشورهای هند، پاکستان، قزاقستان، ترکیه و عراق است، گفت: باید تمرکز صادرات را از چند کشور محدود برداشت و رشد تنوع و سهم کشورهای هدف را افزایش داد تا تمرکز بر چند کشور صادرات را خدشه دار نکند.

وی با بیان اینکه سهم ایران در صادرات خرما متناسب با تولید آن نیست، بیان کرد: از نظر ارزش صادرات خرما سهم مناسبی نداریم اما از نظر وزنی رتبه قابل توجهی داریم.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی به بخشی از مشکلات صادرات خرما در ایران اشاره کرد و گفت: برداشت و جمع‌آوری غیربهداشتی، عدم وجود تشکل‌های بازاریاب و صادرکننده، عدم وجود سیستم اطلاع رسانی کارآمد، عدم وجود شهرک‌های صنعتی و پایانه‌های صادراتی و عدم وجود ناوگان حمل و نقلی مناسب از جمله مهم‌ترین مشکلات در حوزه صادرات خرما است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها