معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی:

ارزش محصولات دامی بیش از 100 هزار میلیارد تومان است

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ارزش محصولات دامی در کشور، بیش از 100 هزار میلیارد تومان است و معتقدم تغییراتی که در عرصه اقتصادی کشور رخ داده به نفع کشاورزی و تولیدات دامی در حال رقم خوردن است.

ارزش محصولات دامی بیش از 100 هزار میلیارد تومان است
کد خبر: 270089
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۵:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی رضایی روز چهارشنبه در بیست و هشتمین دوره معرفی و تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی قم، گفت: برخی از دلایل افزایش قیمت این محصولات مانند بالا رفتن قیمت جهانی ذرت و سویا ، هزینه تولید را افزایش داد.

وی با بیان اینکه صنعت دامپروری از صنایع بزرگ ایران است، اضافه کرد: نوسان قیمت محصولات دامی و طیور در حال گذار است و به زودی به ثبات خواهد رسید.

وی ادامه داد: افرادی معتقد بودند نیازی به این تلاش‌ها نیست و باید محصولات را از خارج وارد کنیم، در حالی که ارزش تولیدات دامی و طیور امروز بر همگان ثابت شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: اگر امروز مرزها را باز کنیم، گوشت مرغ ارزش صادراتی پیدا می‌کند که در دست گرفتن بازارهای صادراتی جهان به نفع کشور است، البته با چنین اقداماتی قیمت این محصولات نباید در داخل کشور تغییرات زیادی داشته باشد.

وی با بیان این که پس از انقلاب اتفاقات ارزشمندی در عرصه کشاورزی افتاده است، افزود: در سال 57 جمعیت کشور حدود 36 میلیون تَن بود و سرانه مصرف پروتئین حیوانی که به عنوان یکی از شاخص‌های امنیت و سلامت غذایی محسوب می‌شود و نقش مهمی در رشد و سلامت انسان دارد، کمتر از 22 گرم بود.

رضایی گفت: درحال حاضر سرانه مصرف این ماده غذایی برای هر ایرانی به بیش از 35 گرم در روز افزایش یافته است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که قبل از انقلاب مصرف سرانه شیر حدود 60 کیلوگرم بود، بیان کرد: پیش از پیروزی انقلاب، سالانه حدود 2 میلیون و 600 هزار تُن شیر در کشور تولید می‌شد و امسال این میزان به 10 میلیون و 700 هزار تُن افزایش یافته است.

به گفته وی پارسال 900 هزار تُن لبنیات از کشور صادر شده که دراین زمینه از مرزهای خودکفایی گذشته‌ایم.

وی گفت: 40 سال پیش تولید سالانه مرغ در کشور، 160 هزار تن و کمتر کسی قادر به تهیه این محصول بود، در حالی که تولید امروز گوشت مرغ به 2 میلیون و 750 هزار تُن رسیده و سرانه مصرف مرغ بیش از 28 کیلوگرم در سال است.

رضایی افزود: تا پایان امسال 903 هزار تُن تخم مرغ در کشور تولید خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول در سال آینده بیش از یک میلیون تُن باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم و به شرط این که قیمت‌های داخلی تغییر زیادی نداشته باشد، مازاد مصرف تخم مرغ به خارج از کشور صادر خواهد شد.

رضایی اضافه کرد: تولید این میزان تخم مرغ در شرایطی انجام می‌شود که سال گذشته کشور با آنفلوانزای مرغی مواجه شد و قم از جمله استان‌هایی بود که در این راستا مدیریت مناسبی داشت.

وی با بیان این که ناوگان حمل و نقلی که به صنعت دامپروری وابسته است نیز ایجاد اشتغال می‌کند، گفت: حدود 13 میلیون تُن در صنعت دام شیری و خوراک مرغ نهاده مصرف و از طریق ناوگان حمل و نقل به سراسر کشور حمل می‌شود که این مساله نشان دهنده اشتغالزایی، پویایی و بزرگی این صنعت است.

در آیین بیست و هشتمین دوره معرفی و تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی قم ، 32 طرح در بخش های بهبود تولیدات دامی، مدیریت آب وخاک، بهبود تولیدات گیاهی، شیلات و امور آبزیان و صنایع تبدیلی و غذایی با اعتبار یک هزار و 210 میلیارد ریال و با اشتغالزایی 471 تَن افتتاح شد که 489 خانوار از مزایای این طرح ها بهره‌مند می‌شوند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها