کد خبر: 270207
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

حسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس:

نتیجه استانی شدن انتخابات، مشارکت احزاب به جای مردم است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مزایا و معایب طرح استانی شدن انتخابات را در ترازو بگذاریم، کفه معایب سنگین تر است؛ در نتیجه این طرح، نه مردم بلکه احزاب تصمیم گیری می کنند.

نتیجه استانی شدن انتخابات، مشارکت احزاب به جای مردم است
کد خبر: 270207
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین نقوی حسینی با بیان اینکه اگر مزایا و معایب طرح استانی شدن انتخابات را در ترازو بگذاریم، کفه معایب سنگین تر است، گفت: گفته می شود که لایحه جامع انتخابات به همه ابعاد انتخابات توجه و همه قوانین گذشته را در خود جمع کرده است؛ از زمان ثبت نام نامزدها، بررسی صلاحیت ها، برگزاری انتخابات، نحوه و فرصت تبلیغات، مسائل مالی، اعلام نتایج و موارد مشابه را در نظر گرفته و لایحه ای جامع برای اصلاح قانون انتخابات است.


وی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات نیز افزود: طرح مزبور ایرادات بسیاری دارد؛ اگر چه نمی توان مزیت های آن را نادیده گرفت، اما باید مزایا و معایب آن را در کفه ترازو گذاشت و عادلانه درباره آن قضاوت کرد، با این اوصاف معایب این طرح از مزایای آن بیشتر است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی از طرفداران این طرح سوال می شود که مهمترین مزیت این طرح چیست، پاسخ می دهند که نمایندگان از پرداختن به مسائل جزئی شهرستان ها رهایی پیدا می کنند؛ در حالی که طرح استانی شدن انتخابات، چنین نتیجه ای را ندارد، نماینده حتی اگر 10 یا 20 درصد آرای مردم و حوزه انتخابیه خود را داشته باشد، همچنان نماینده آن شهر به شمار می رود و به ضرورت همان مسائل جزئی حوزه شهرستانی با او ارتباط پیدا می کند.


این نماینده مجلس ادامه داد: برای مثال اگر گفته می شد که استان تهران 35 نماینده باید داشته باشد و همه به این 35 نفر رای دهند، به مراتب بهتر از این طرح استانی شدن خواهد بود؛ زیرا با این طرح من نماینده همچنان نماینده شهرستان هستم و با این استدلال، اصل موضوع منتفی نمی شود.


وی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات، معایب و پیامدهای منفی را به دنبال دارد، تصریح کرد: افتخار نظام جمهوری اسلامی به پشتوانه آرای مردم است در حالی که این طرح به شدت مشارکت مردم را کاهش می دهد؛ چرا می خواهیم با هدف اینکه مشارکت حزبی باشد، مردم را حذف کنیم؛ ایران کشوری با تنوع قومی و مذهبی است و این طرح به نوعی به آشوب های انتخاباتی می انجامد.


نقوی حسینی با تاکید بر اینکه آشوب های انتخاباتی پیامد این امر نه فقط مختص به زمان انتخابات و حوزه های شهرستانی و استانی بلکه به آشوب علیه نظام منجر می شود، ادامه داد: استانی شدن انتخابات همچنین حاکمیت پول در جریان انتخابات را به دنبال خواهد داشت به این معنا که پول و زر و زور حاکم می شود؛ نماینده ای که پول بیشتری خرج می کند، رای بیشتری خواهد آورد و در این میان شایسته سالاری و نخبه گزینی زیر سوال می رود.


وی با اینکه در نتیجه این طرح، نه مردم بلکه احزاب تصمیم گیری می کنند، گفت: لیست ها در انتخابات وارد می شوند؛ افرادی در لیست ها معرفی می شوند که ممکن است که مردم هیچ گونه شناختی از آنها نداشته باشند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها